Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نمانیده مجلس گفت: تنها ۵ درصد شرکت‌های دولتی سود‌ ده هستند و نباید شرکت‌های زیان‌ده از بودجه برخوردار شوند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، موضوع بودجه شرکت‌های دولتی به دلیل عملکرد و زیانده بودن اکثر آنها از جمله مسائل بحث برانگیز در بودجه سالیانه است موضوعاتی از جمله حقوقهای غیر متعارف برخی از مدیران این شرکت‌ها و اخباری که از پاداش‌های سالیانه مجامع این شرکت‌ها در فضای مجازی منتشر شد باعث توجه به بودجه این شرکت‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در جلسه علنی روز (سه‌شنبه 23 آذر ماه) با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره عملکرد شرکت‌های دولتی، گفت: اکنون سازمان برنامه و بودجه، بودجه بیش از دو هزار هزار میلیارد تومانی شرکت ها که بیش از بودجه عمومی کشور است را به مجلس تقدیم‌ کرده است، از سال پیش مشخص بود که مجامع  شرکت‌ها باید پای اسناد مالی را امضا کنند ولی هیچ کدام از شرکت‌ها امضا نکردند، یک عادت تخلف در شرکت‌ها انجام می شود، شرکت‌هایی که وظیفه دولتی و حاکمیتی انجام می دهند نباید شرکتی باشند.

قالیباف ادامه داد: سال گذشته نیز تصویب شد که شرکت هایی که وظیفه دولتی و حاکمیتی انجام می دهند، شرکتی نباشند، وزیر اقتصاد نیز در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد، سوال اینجاست که آیا دولت در لایحه بودجه سال 1401 این شرکت ها را حذف کرده است؟ خیر. همه حرف هایی که در اینجا زده می شود و می گوییم که نباید انجام شود در لایحه بودجه سال 1401 دوباره شاهد خواهیم بود، اگر اینگونه بودجه را بررسی و تعامل کنیم، نهایتا شرکت ها همین مسیر خود را که در دهه های گذشته طی کرده اند ادامه می دهند و ما قانون تصویب می کنیم اما شرکت ها کار خود را انجام می دهند.

وی افزود: گروه کاری متشکل از کمیسیون های تخصصی مجلس که طی فرصت 10 روزه باید بودجه را بررسی کنند و مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات باید عملکرد شرکت ها را به طور دقیق برای اعمال در تلفیق بودجه بررسی کنند و شرکت هایی که بنا است با آن ها تسویه حساب شوند مشخص شود، به عنوان مثال اگر 30 شرکت از 377 شرکت باید تعطیل شوند یا به واحد اداری تبدیل شوند مشخص شود.

رئیس مجلس اظهار کرد :ما باید با دولت توافق کنیم که در سال 1401 وضعیت شرکت ها تعیین تکلیف شوند، همچنین درباره تعیین تکلیف شرکت های زیان ده که در 3 سال گذشته زیان ده بودند توافق کنیم که برای سال آینده بودجه ای نداشته باشند و مسیر انحلال یا اصلاح خود را طی کنند.

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون تلفیق، نیز ضمن انتقاد از عملکرد برخی از شرکت‌های دولتی، اظهار کرد: ضروریست تکلیف شرکت‌هایی که به عنوان خصوصی _ دولتی بوده اما در واقع دولتی هستند مشخص شود چرا که بسیاری از آنها به دلیل عملکردشان زیان‌ده هستند.

وی افزود: اکثر این شرکت ها زیان ده بوده ولی در سال جاری 120 هزار میلیارد تومان بودجه برای این شرکت ها پیشبینی شد که تلاش شد در بودجه امسال این رویه اصلاح شود.

نماینده شاهرود در مجلس ادامه داد: از نظر ما این شرکت ها باید سود دهی داشته باشند اما اکنون زیان ده هستند و تنها 5 درصد آنها سود ده هستند. شرکت های زیان ده که به دولت نیز ضرر می زنند چرا باید از بودجه بالایی برخوردار شوند.

رحمت‌الله نوروزی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در این کمسیون گفت: با توجه به عملکرد این شرکت‌ها، تاکید اعضای کمیسیون بر شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی درسال آینده است  و در کمیسیون تلفیق نیز درباره کلیات بودجه شرکت‌های مذکور مباحثی مطرح شد اما تصمیمگیری در این باره در جلسه علنی و در زمن بررسی بودجه انجام خواهد شد.

انتهای‌ پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های زیان ده بودجه شرکت شرکت های دولتی شرکت هایی شرکت ها ده هستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن زنگنه در تذکری گفت: نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهاد درباره بودجه را دارند، اما موضوع عجیبی اتفاق افتاده است، دوستان کمیسیون تلفیق اصل گزارش بودجه را ارائه نکردند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم، نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعد‌ها اگر کسی خواست خلاف آیین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر می‌شود و اضافه می‌شود.

  نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد، با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را ارائه دهیم؛ به عنوان مثال بنده اگر به دنبال طرح پیشنهادی درباره درآمد‌های اختصاصی استانم باشم باید از وضعیت سایر استان‌ها اطلاع داشته باشم.   وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فایلی به ما نمی‌دهد، تصریح کرد: طی این ۴ سال، امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است. آقای مفتح که پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه را مطرح کردند با این هدف بود که نمایندگان نسبت به جداول اشراف داشته باشند. اکنون ما اصلاً جدولی نمی‌بینیم. نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. ما منتظر هستیم تا جداول را بارگذاری کنند و ما پس از ملاحظه این جداول پیشنهادات خود را مطرح کنیم.   زنگنه افزود: خواهش می‌کنم به دوستان تذکر دهید در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در تلفیق رخ داده است.   محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: خواهش من این است که اگر نقدی هم دارید این نقد را منصفانه بیان کنید. در چهل و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌فرمایید غیرشفاف‌ترین بودجه است.   رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به مجلس ظلم شود، بیان کرد: مجلس ماده ۱۸۲ آیین نامه را تصویب و بند (الف) و (ب) برای آن در نظر گرفت؛ هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداولی که تصویب می‌شود را نمی‌دیدند و کمیسیون تلفیق به تنهایی این کار را انجام می‌داده، در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است که اگر نمایندگان پیشنهادی دارند مطرح کنند. از یک طرف بیان می‌کنند که هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد، مهمترین بها همین اقدام است.   وی افزود: البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد، برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است؛ بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.   رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بند (ب) ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصره‌ها تصویب شده و به قانون تبدیل شده است و در اختیار شما قرار دارد، ادامه داد: جداول بر اساس احکام تنظیم شده است؛ من امروز به صورت خاص گزارش را نگاه می‌کنم که اگر اشکالی وجود داشته باشد این نقد را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • مجلس از فردا وارد بررسی جداول بودجه می‌شود
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • اختصاص بودجه ویژه برای مناطق کمتر برخوردار شهر گرگان
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی