Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری عربی۲۱ در گزارشی درباره تحولات صحنه سیاسی اخیر عراق و رد نامزدی هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری و تحولات احتمالی پس از آن نوشت: تصمیم دادگاه فدرال عراق مبنی بر کنار گذاشتن هوشیار زیباری از رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری، سوالاتی را درباره نامزد احتمالی جایگزین وی مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان پارلمان عراق قرار بود که دوشنبه هفته گذشته با برگزاری جلسه‌ای رئیس جمهور جدید این کشور را از میان برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی و هوشیار زیباری نامزد حزب دموکرات کردستان عراق انتخاب کنند اما چند روز مانده به برگزاری جلسه مذکور شکایتی از سوی چند نماینده علیه زیباری به دادگاه عالی فدرال عراق ارائه شد و این نمایندگان زیباری را متهم به فساد در دوره تصدی پست وزارت خارجه عراق در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ کردند.

درپی این شکایت دادگاه فدرال نیز روند نامزدی وی را متوقف کرد و پارلمان نیز به مدت سه‌ روز نام‌نویسی مجدد برای نامزدهای جدید را آغاز کرد و در نهایت یکشنبه دادگاه عالی فدرال عراق با بررسی این شکایت حکم به رد نامزدی زیباری داد.

حکم دادگاه فدرال عراق همزمان با پایان مهلت سه روزه نام‌نویسی مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری صادر شد.

ناهمواری مسیر صالح
مهند الجنابی، کارشناس سیاسی عراقی در این باره گفت: حتی پس از اولین جلسه پارلمان، انتظار نمی‌رفت که رئیس جمهوری از سوی ائتلاف سه گانه (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف حاکمیت) معرفی شود و تنها اختلاف بر سر شخص برهم صالح بود.

وی در این باره افزود: پس از نامزد شدن زیباری گفته می شد که رئیس جمهور از سوی ائتلاف سه گانه مذکور معرفی خواهد شد و در حال حاضر رد نامزدی وی توسط دادگاه عالی فدرال عراق به این معنا نیز که راه برای ریاست جمهوری برهم صالح به عنوان نامزد اتحادیه میهنی کردستان این کشور هموار است.

وی خاطرنشان کرد: فرصت حزب دموکرات کردستان برای داشتن نامزد برای تصدی این سمت با تصمیم دادگاه از بین رفته است، مگر اینکه نامزد دیگری را معرفی کرده باشد که در چنین صورتی توسط ریاست پارلمان اعلام خواهد شد.

الجنابی در ادامه افزود: حتی اگر حزب دموکرات نامزد جدیدی معرفی نکرده باشد، من معتقد هستم که روند امور به تفاهمات و توافقات گسترده تری می‌انجامد و این توافقات ممکن است به معرفی یک نامزد توافقی از اتحادیه میهنی منجر شود که احتمال داده می‌شود این نامزد "لطیف رشید" یا "رزگار محمد امین"، قاضی دادگاه محاکمه صدام باشد.

وی معتقد است که معرفی نکردن نامزدی توسط حزب دموکرات کردستان عراق امکان گفت‌وگوهای بیشتر و همچنین گسترش دامنه ائتلاف سه‌جانبه را فراهم می‌کند و ممکن است این ائتلاف اتحادیه میهنی را نیز دربر بگیرد و در چنین صورتی از به حد نصاب رسیدن دو سوم نمایندگان در جلسه انتخاب رئیس جمهور تضمین خواهد شد.

توافقات جدید میان کردها
در همین حال، علی البیدر، کارشناس مسائل سیاسی عراقی نیز معتقد است: دستگاه قضایی عراق برای رسیدگی به این بحران مداخله کرده و چه در موضوع انتخاب ریاست پارلمان در مرحله قبل و چه انتخاب رئیس جمهور در مرحله کنونی و حتی در موضوع انتخاب نخست‌وزیر فرصتی برای ایجاد یک اجماع سیاسی فراهم کند، زیرا هیچ یک از احزاب نمی‌خواهند در اپوزیسیون باشند و معتقدند که اپوزیسیون به منزله طرد سیاسی آنها است.

البیدر می‌گوید: دو حزب کرد؛ یعنی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پس از تنش‌ها و اختلافاتی که اخیرا میان آنها ایجاد شد، به گزینه توافقی و توافقات جدید روی خواهند آورد.

این کارشناس عراقی معتقد است که لطیف رشید، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق از شانس بیشتری به عنوان گزینه توافقی کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری جدید این کشور برخوردار است و این اقدام ممکن است به اجماع جدیدی در مورد تشکیل دولت آینده منجر شود.

وی ادامه می‌دهد: در چنین صورتی ما دیگر یک دولت اکثریت و اپوزیسیون قدرتمند در پارلمان نخواهیم داشت و با همان نقشه سیاسی کشور با عنوانی جدید یا با اختلافات جزئی مواجه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زیباری عراق ریاست جمهوری عراق حزب دموکرات کردستان اتحادیه میهنی کردستان عراق ریاست جمهوری فدرال عراق رئیس جمهور برای تصدی تصدی پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند

«حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) امروز (شنبه) از هدف قرار دادن یک تیم نظامی و یک فروند بالگرد ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه‌های عراق، حزب کارگران کردستان ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۰ نظامی ترکیه در منطقه «عمادیه» با سلاح‌های سنگین مورد حمله قرار گرفتند.

طبق اعلام این گروه، یک بالگرد ترکیه نیز که قصد فرود در «شیلادزی» دهوک را داشت، هدف قرار گرفت و از فرود آن جلوگیری شد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به پ. ک. ک که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

بغداد بارها حملات ترکیه به شمال عراق را مصداق اشغالگری خوانده و بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات پیاپی ارتش ترکیه خالی از سکنه شده است.

دیگر خبرها

  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • سرنوشت توماج صالحی چه می‌شود؟ 
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • شرایط عجیب در پورتو؛ سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏