Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@21:47:21 GMT

موج جدید گرانی میوه و سبزی به بهانه کرونا

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۵۱۰۲

موج جدید گرانی میوه و سبزی به بهانه کرونا

آفتاب‌‌نیوز :

موج جدید افزایش قیمت سبزی و صیفی مخصوصا محصولات پرمصرف فصل زمستان در حالی است که میوه‌های فصلی هم قیمت بسیار بالایی دارند و برخی از آنها نه‌تنها در ابتدای فصل پاییز بلکه بعد از عبور از نوبرانگی و تا همین امروز که حرف از بازار میوه شب عید میان آمده، قیمت‌شان همچنان رو به افزایش است.

به گزارش همشهری، شروع فصل پاییز غیراز بحران قیمت گوجه که از تابستان شروع شد، افزایش قیمت سیب‌زمینی و برخی دیگر از محصولات را هم به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمینه میوه‌های زمستانه به‌رغم صحبت‌های مسئولان صنفی مبنی بر فراوانی تولید سیب و مرکبات، قیمت‌ها در مغازه‌های سطح شهر از گرانی حکایت داشت. لیموشیرین از همان ابتدا با قیمت حدود 15هزار تومان به بازار آمد و امروز تا 30هزار تومان رسیده، پرتقال و سیب باکیفیت در بعضی مغازه‌ها تا کیلویی 38هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر مناطق مختلف سطح شهر و کیفیت‌ متوسط میوه را هم درنظر بگیریم، میانگین قیمت سیب، به، پرتقال و نارنگی تا امروز هیچ‌گاه از کیلویی 25هزار تومان پایین‌تر نیامده است. اما گرانی‌ محصولات پرمصرف زمستانی از کجا ریشه می‌گیرد؟

به‌نظر می‌رسد شیوع موج تازه کرونا و گرانی گوشت و برنج، به افزایش تقاضا و رشد نرخ سبزی و صیفی منجر شده است. چنان‌که شلغم در پی موج تازه شیوع کرونا، جدیدترین سوژه گرانی در بازار میوه و سبزی است. این محصول که تا 2هفته قبل ۵هزار تومان فروخته می‌شد، امروز به ۲۵هزار تومان رسیده و در میادین میوه و تره‌بار هم کیلویی 13هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران این افزایش قیمت را مقطعی دانسته و گفته است: «باید دوره خود را طی کند و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.» اسدالله کارگر، دلیل افزایش قیمت شلغم را شیوع سویه جدید کرونا و افزایش تقاضا اعلام کرده و گفته هجوم برای خرید شلغم باعث 5برابر شدن قیمت آن شده است. تابستان امسال نیز با شیوع سویه دلتا، تقاضا برای مصرف هویج بالا رفت و قیمت آن تا کیلویی 40هزار تومان هم رسید.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بارش برف و باران در برخی مناطق را هم به دلایل گرانی شلغم اضافه کرد. به‌گفته دارایی‌نژاد، با مساعدشدن هوا عرضه این محصول به بازار بیشتر می‌شود و با افزایش عرضه قیمت این محصول اندکی کاهش می‌یابد. درباره گوجه، خیار و سیب‌زمینی هم کاهش تولید و وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی عامل گرانی اعلام شده، گفته می‌شود حتی در استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی هم بازار این محصول آشفته است. به‌صرفه بودن صادرات سیب‌زمینی باعث شده عرضه این محصول در میادین کاهش یابد، با این شرایط به‌نظر نمی‌رسد قیمت سیب‌زمینی درآینده نزدیک هم کاهش محسوسی داشته باشد. گوجه در میادین میوه و تره‌بار کمیاب است و حتی در نرخ‌نامه این سازمان هم تنها برای گوجه‌های گلخانه‌ای قیمت تعیین شده است.

افزایش هزینه تولید برای کشاورزان و باغداران در 2سال اخیر قیمت محصولات را هم به‌شدت بالا برده است، اما عوامل دیگری نیز در آشفتگی بازار میوه و سبزی تأثیرگذارند. برف و باران و سیلاب و سرما و کرونا شاید برای گرانی شلغم و کدوحلوایی و لیموشیرین بهانه خوبی باشد اما برای گرانی پرتقال، نارنگی، سیب و سیب‌زمینی، با وجود وعده‌های داده‌شده برای تأمین بازار با قیمت مناسب، به‌نظر می‌رسد سوءمدیریت در توزیع و عرضه مهم‌ترین عامل گرانی است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شلغم میادین میوه و تره بار گرانی و تورم افزایش قیمت میوه و سبزی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • نفت در مدار رشد؟
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟