Web Analytics Made Easy - Statcounter

یورو استات از تجارت حدود ۵ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ خبر داد و آلمان، ایتالیا و هلند را به ترتیب بزرگترین شرکای تجاری ایران در میان اعضای این اتحادیه معرفی کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی را ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۶۳ میلیارد یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۱ با رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ کل مبادلات دو طرف ۴.۴۵۸ میلیارد یورو اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۳.۷۴۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ به ۳.۹۴۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۱ نیز رشد قابل توجه ۲۹ درصدی داشته و به ۹۲۲ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در سال قبل از آن ۷۱۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

در میان کشور‌های اروپایی آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در سال ۲۰۲۱ بوده است به طوری که حدود یک سوم تجارت ایران و اتحادیه اروپا با این کشور بوده است. آلمان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۴۴۹ میلیارد یورو کالا به ایران صادر و ۲۷۴ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. مجموع تجارت این کشور با ایران ۱.۷۲۳ میلیارد یورو بوده است.

ایتالیا با تجارت ۶۲۸ میلیون یورویی دومین شریک تجاری ایران بوده و ۴۵۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۷۸ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. هلند با تجارت ۴۸۱ میلیون یورویی در رتبه سوم قرار داشته است. این کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۴۳ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۳۸ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مبادلات ایران و اروپا واردات اروپا از ایران یورو اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا میلیارد یورو تجاری ایران سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات