Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنوز هیاهو‌ی افزایش قیمت کاغذ و تاثیرات آن از بین نرفته که خبر از تخریب بستر‌های حوزه چاپ و نشر به واسطه چاپ کتاب‌های زیر زمینی بار دیگر گوی سبقت را به دست می‌گیرد، این امر به واسطه کاهش تیراژ‌ کتاب‌ها، رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده تا جایی که خود ناشران نیز برای انتشار کتاب‌های خود به چاپ‌های دیجیتای روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - بحران در حوزه نشر روز به روز شرایط را برای ادامه فعالیت ناشران و فعالان این عرصه سخت تر می‌کند افزایش قیمت کاغذ از یک سو و حضور کتاب‌های قاچاق و عدم توجه به قانونی کپی رایت هر کدام چالش‌های را برای حوزه نشر به دنبال داشته است.

هنوز هیاهو‌ی افزایش قیمت کاغذ و تاثیرات آن از بین نرفته که خبر از تخریب بستر‌های حوزه چاپ و نشر به واسطه چاپ کتاب‌های زیر زمینی بار دیگر گوی سبقت را به دست می‌گیرد، این امر به واسطه کاهش تیراژ‌ کتاب‌ها، رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده تا جایی که خود ناشران نیز برای انتشار کتاب‌های خود به چاپ‌های دیجیتای روی آورده‌اند.

در کنار آن پدیده جدیدی با عنوان تخفیف‌های ۵۰ درصدی وارد عرصه فروش کتاب‌ها شده است امری که بلای جان بسیاری از ناشران و کتابفروشی‌ها به حساب می‌آید کارشناسان امر معتقد هستند که حضور کتاب‌ با تخفیافت ۵۰ درصدی ضربه‌ای محلک به بدنه نشر است.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار ادبیات اینجا کلیک کنید

به گفته دست اندکاران حوزه نشر کتاب‌هایی که با تخفیف‌های بالا به مخاطب ارائه می‌شود عموما قیمت پشت جلد آنان قیمتی بالاتر از قیمت واقعی کتاب است تا در زمان فروش با تخفیف‌های بالا، همانند تخفیف ۵۰ درصدی مخاطبان را گول بزنند و همین کلمه تخفیف ۵۰ درصدی اغوا کننده مخاطب می‌شود تا کتاب را بخرد، حتی برخی از این نوع کتاب‌ها به صورت زیر پله‌ای تولید می‌شوند بنابراین بسیاری از استاندارد‌های کتاب‌ها واقعی را ندارند، برخی دیگر از کتاب‌ها حتی به تایید ارشاد هم نرسیده و در دسته کتاب‌های مضر طبقه بندی می‌شود بسیاری از کتاب‌هایی که ۵۰ درصد تخفیف به آن‌ها خورده است در کنار خیابان‌ها فروخته می‌شود و هیچگاه یک انتشارات خوب و با سابقه اقدام به ارائه چنین کتاب‌ها و با چنین تخفیفی‌هایی نمی‌کند، زیرا کتابی که بر اساس شاخص‌های اصلی به تولید رسیده باشد قیمت تمام شده آن در این روزها بسیار بالا است و نمی‌توان آن را با تخفیف زیاد به مشتری فروخت.

در این میان برخی معتقدند، ناشران به چاپ کتاب می‌پردازند و هزینه‌هایی که قرار است به کتابفروشی‌ها تعلق بگیرد با عنوان تخفیف به مصرف کننده می‌رسد در واقع آن بخش از تخفیفی که داده می‌شود حق کتابفروش است که ناشر آن را با اجحاف به خریدار می‌دهد و چرخه نشر را با چالش مواجه می‌کند.

یک کتابفروش در این زمینه در گفت‌وگو با میزان گفت: کتاب‌هایی که دستفروشان کتاب در کنار خیابان انقلاب به مخاطبان ارائه می‌کنند عموما با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود و به خوبی مخاطب را با خود همراه می‌کند زیرا مخاطبان ترجیح می‌دهند کتاب‌های ارزان‌تر را خریداری کنند همین امر سبب رونق کار دستفروشان کنار خیابان شده است، آنان کتاب‌های مورد استقبال قرار گرفته را در چاپخانه‌های زیر زمینی تکثیر و منتشر می‌کنند بدین ترتیب هزینه چاپ‌های کلان و در عین حال دستمزد نویسنده را پرداخت نمی‌کنند سر انجام کتاب را با ۵۰ درصد تخفیف ارائه به مخاطبان ارائه می‌دهند.

***عدم توجه به قانون کپی رایت

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران در گفت‌وگو با میزان پیرامون پیوستن به قرارداد جهانی قانون کپی رایت ابراز کرد: قانون بین المللی کپی‌رایت نیازمند زیرساخت‌ها و بستر‌هایی مشخص است ما هنوز به این کنوانسیون نپیوسته‌ایم لذا مشمول رعایت قوانین و جریمه‌های پیش‌بینی شده در قانون کپی رایت در کشور نیستیم.

وی در همین راستا افزود: برای پیوستن به کنوانسیون کپی‌رایت راه درازی را در پیش داریم و برای این منظور باید چندین کار را در کنار یکدیگر و به موازات هم انجام دهیم. قوانین ضد انحصار مطابق با قوانین کنوانسیون هنوز شکل نگرفته است به عبارتی ساز و کار‌ها برای پیوستن به این کنوانسیون هنوز مهیا نشده و چنانچه ایران به این کنوانسیون بپیوندد موظف است که حقوق مولفان بین المللی را بپردازد در عین حال ما هنوز به بازار‌های جهانی متصل نشده‌ایم و تحریم‌ها و هچنین مشکلات انتقال پول و قیمت شناور ارز، همگی سد‌های بزرگی هستند که اجازه پیوستن ما به کنوانسیون کپی رایت را نمی‌دهد.

حسن پور لزوم به روز رسانی قانون حق مولف برای نویسندگان ایرانی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: قانون حق مولف برای نویسندگان ایرانی سالهاست که معین شده، اما به علت گذر زمان و حضور تکنولوژی‌های جدید نیازمند به روز رسانی است چنانچه در این قانون بازبینی لازم انجام شود جرایم در صورت جدی‌تر به تخلفات پرداخت و جرایم سنگین تری را در نظر خواهد گرفت.

*** تکثیر غیر مجاز و ضربه ناشران

وی پیرامون تکثیر غیر قانونی کتاب و نقش برخی از ناشران در این زمینه تصریح کرد: هیچگاه ناشران قانونی دست به تکثیر غیر قانونی آثار نمی‌زنند، زیرا تکثیر غیر مجاز ضربه به خود این ناشران محسوب می‌شود و هیچ سرمایه گذاری حاضر به ضربه زدن به سرمایه خود نیست. چند سال پیش و در پی افزایش میزان تکثیر غیر قانونی کتاب‌ها، اتحادیه ناشران پی‌گیری جدی را انجام داد که نتایج آن قابل توجه بود، این پیگیری به کمک نیروی انتظامی و وزارت ارشاد انجام شد و نتایج خوبی را در پی داشت و تعداد تکثیرکنندگان غیر قانونی تا حد زیادی از بین رفت، انبار‌های زیادی کشف شد که کتاب‌ها و رمان‌های پر‌فروش ناشران را در تعداد زیاد به شکل غیر قانونی تکثیر کرده بودند.

***ارتباط سرانه مطالعه با رونق صنعت نشر

مدیر انتشارات شهید کاظمی میزان سرانه مطالعه در ایران را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: پایین بود سرانه مطالعه و گرانی کاغذ دست به دست هم داده و وضعیت بغرنجی را در حوزه نشر حکم‌فرما کرده در این وضعیت نه تنها ناشران متضرر می‌شوند، بلکه تمامی مشاغل مرتبط با حوزه نشر مانند صحافی‌ها، چاپخانه‌ها، مولفان و حتی کتاب فروشی‌ها هم تحت‌تأثیر این شرایط ضرر خواهند کرد.

وی لزوم در پیش گرفتن برخی از تدابیر همانند طرح عیدانه کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا موسسات دولتی را لازم دانست و تصریح کرد: من معتقدم طرح‌هایی همانند عیدانه کتاب که هر سال با حمایت وزارت ارشاد اسلامی برگزار می‌شد امسال نیز باید به اجرا گذاشته می‌شد البته این حمایت باید در سایه تدابیر و قوانین و چارچوب‌های ویژه شکل بگیرد تا نه تنها انتشاراتی‌ها بلکه کتابفروشی‌ها نیز صدمه نبینند متاسفانه در برخی از طرح‌ها دیده شده که برخی ناشران کتاب‌های خود را با ۳۰ درصد تخفیف به مخاطبان ارائه کردند و همین امر بازار را تحت تاثیر قرار داد و ضربه‌ای سخت به کتابفروشی‌ها وارد شده است.

***قیمت‌ها ناچیز کتاب

یک فروشنده کتاب در گفت‌وگو با میزان بر فعالیت ناشران در حوزه فضایی مجازی تاکید و ابراز کرد: فضای مجازی برای ناشران شرایط مناسبی را فراهم کرده آن‌ها می‌تواند کتاب‌های خود را غیرحضوری بفروشند و در عین حال ناشران با قیمت‌های بسیار زیاد کالای خود را به مشتریان و مصرف کنندگان می‌دهند در حالی که هیچگونه نظارتی بر عملکرد آنان وجود ندارد.

وی افزود: قیمت‌گذاری برای کتاب به‌گونه‌ای است که نمی‌توان هر قیمتی را برای خرید آن در نظر گرفت، زیرا اگر قیمت مناسب نباشد فروش نمی‌رود و نهایتاً ضرر زیادی به ناشران می‌رسد، در حال حاضر ناشران با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند.

با اینهمه رفع موانع تولید فرهنگ یک عزم جدی را طلب می‌کند و برای این منظور باید تلاش‌های فراوانی انجام شود اتحاد در حوزه نشر و توجه به چهار چوب‌ها صنفی زمینه را برای بهبود شرایط صنعت نشر در پی خواهد داشت و در عین حال بستری برای رشد تعالی این حوزه در پی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات کتاب و کتاب خوانی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات کتاب و کتاب خوانی قانون کپی رایت کتابفروشی ها کتاب های خود غیر قانونی درصد تخفیف عین حال تکثیر غیر حوزه نشر ۵۰ درصدی ۵۰ درصد کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب:در مطالعه و مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات به بررسی ۹ خبر مهم پرداخته‌ایم که از این تعداد سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران ۶ خبر را به خود اختصاص داده است.

در این میان درگذشت پل آستر و انتشار پوستر نمایشگاه کتاب از مهم‌ترین اخبار این هفته بودند.

قرنطینه شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه،تغییر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب، ورود نخستین محموله کتاب‌های خارجی نمایشگاه کتاب به کشور، انتشار فراخوان جایزه جهانی کتاب سال، دعوت دو هزار مسوول برای حضور در نمایشگاه کتاب، افزایش یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان،آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب همگی از جمله دیگر اخبار مهمی هستند که در این گزارش به مرور آن‌ها پرداختیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانیم:

قرنطینه شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به نقل از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

تغییر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضای مجازی «یمن» را به عنوان مهمان ویژه این رویداد معرفی کرد.

رمضانی در این پیام نوشت: «علی رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود»

ورود نخستین محموله کتاب‌های خارجی نمایشگاه کتاب به کشور

اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ورود نخستین محموله کتاب‌های خارجی به وزن ۲۴ تن از مقصد کشور لبنان به تهران خبر داد.

وی افزود: یکی از بخش‌های اصلی کمیته ناشران خارجی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مساله تمشیت امور مربوط به واردات کتاب و تسهیل امر ورود کتاب به کشور، تببین آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع و نظارت بر محتوای کتاب‌های وارداتی به نمایشگاه است. کمیته نظارت و ارزیابی محتوایی در مجموعه ناشران خارجی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهد.

انتشار فراخوان جایزه جهانی کتاب سال

فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد. مهلت ارسال آثار این جایزه تا ۳۱ شهریور است.

سی‌ودومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی (۲٠۲۳) به زبان‌های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن‌ماه ۱۴٠۳ برگزار می‌شود.

درگذشت پل آستر

پل آستر نویسنده مشهوری که ۳۴ عنوان کتاب در کارنامه دارد و تقریباً بیشترشان به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند، بر اثر ابتلا به سرطان در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.

وی علاوه بر کتاب‌هایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.

آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.

دعوت دو هزار مسوول برای حضور در نمایشگاه کتاب

محمدحسین آزادبخت رییس کمیته مراسم و میهمانان ویژه با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه از نظر ابعاد مختلف با دوره‌های پیشین تفاوت‌های جدی دارد، گفت: تلاش دست‌اندرکاران ستاد برگزاری بر این است که یک نمایشگاه متفاوت‌تر و درخور مردم در اردیبهشت برگزار شود.

رییس کمیته مراسم نمایشگاه کتاب گفت: از ابتدای اردیبهشت تاکنون بیش از دو هزار و ۳۰۰ مسوول و چهره‌های مختلف برای حضور در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت کرده‌ایم.

انتشار پوستر سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با طراحی صابر شیخ رضایی به‌تازگی توسط مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است. شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

افزایش یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان

محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست‌های ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از نشر کشور، اقدام به توزیع یارانه اعتباری خرید سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور می‌کند.

وی با اشاره به سقف یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی افزود: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۴۲۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۸۰۰ هزار تومان است که از این مقدار معادل ۴۰۰ هزار تومان سهم عضو هیات علمی و ۴۰۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تحویل غرفه‌های خودساز این دوره از نمایشگاه به ناشران از روز گذشته پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده است و برخی از ناشران کار غرفه سازی خود را آغاز کرده‌اند.

ناشرانی که غرفه سازی ندارند نیز می‌توانند از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت غرفه‌های خود را طبق نقشه مشخص شده دریافت کنند.

کد خبر 6095442 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ چه خبر است؟
  • ۱۸ اردیبهشت؛ آخرین مهلت آماده‌سازی پنل مجازی‌ نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب
  • افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول
  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب