Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فدراسیون روسیه در دومین کنفرانس بین‌المللی تجارت و همکاری‌های اقتصادی دو کشور از افزایش بیش از ۶۰ درصدی صادرات ایران به این کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فدراسیون روسیه با استناد به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش بیش از ۶۰ درصدی صادرات ایران به کشور روسیه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: برای توسعه صادرات در کشور باید زیرساخت‌هایی از جمله لجستیک مورد بازنگری قرار گیرد، این ظرفیت در مرز آستراخان با ایران وجود دارد از این رو از سال ۱۳۹۶ سرای تجاری ایرانیان در شهر آستراخان تأسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سرای تجاری به‌عنوان یک مرکز اقتصادی می‌تواند زمینه و تقویت حضور صادرکنندگان در روسیه را فراهم کرده و سکوی تجارت با این کشور باشد.

راه‌اندازی خانه تجارت ایران در کشورهای دیگر

احمد اصل رکن‌آبادی،‌ مشاور فراکسیون تسهیل تجارت داخلی و خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از راه‌اندازی خانه تجارت خارجی در کشورهای دیگر خبر داد و اظهار کرد: طی جلسه‌ای که فراکسیون تسهیل تجارت داخلی و خارجی مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان توسعه تجارت داشت طرح ۱۴ بندی راه‌اندازی ۱۹۵ خانه تجارت ایران در کشورهای دیگر داده شده است.

وی ادامه داد: برای حرکت تجارت خارجی ایران در کشورهای دیگر نیاز به رایزن‌های اقتصادی  بیشتری داریم تا امروز بخش‌های خصوصی از طریق اتاق‌های بازرگانی این مسئولیت را به دوش کشیده‌اند و دولت نیز تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه صادرات کرده است اما کافی نیست.

رکن‌آبادی با اشاره به توسعه صادرات محصولات پتروشیمی گفت: بر اساس آمارهای موجود کشور روسیه دارای مواد اولیه برای تولید محصولات پتروشیمی است؛ اما همیشه میزان تقاضای آن بیشتر از تولید است، از این رو سالانه ۳۰  میلیارد دلار واردات انواع محصولات پتروشیمی دارد و کشورمان می‌تواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند باید برای سرمایه‌گذاران در این حوزه مشوق‌هایی در نظر گرفت.

گفتنی است؛ با وجود آنکه در حدود دو سال گذشته و تحت تاثیر شیوع کرونا، میزان صادرات ایران به بسیاری از کشورها کاهشی شده و تنها در چند ماه اخیر برخی از این آمارها اصلاح شده است؛ اما برآوردها نشان می‌دهد که در این مدت میزان تجارت با اوراسیا روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران از وضعیت تجارت مشترک میان ایران و اورسیا در هشت ماهه سال جاری نشان می‌دهد که تجارت مشترک میان دو طرف روند افزایشی خود را در اکثر حوزه‌ها حفظ کرده است.

در طول این مدت، ایران به اوراسیا نزدیک به ۶۹۰ میلیون دلار صادرات داشته و حدود یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار نیز واردات داشته است. به این ترتیب صادرات ایران به این منطقه ۳۸ و واردات از این منطقه ۴۱ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات به اوراسیا حدودا دو درصد از کل صادرات ایران به شمار می‌رود و واردات از این منطقه نیز ۳.۴ درصد از آمار کلی محسوب می‌شود.

در میان کشورهای عضو اوراسیا، روسیه اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. در طول این مدت ایران از روسیه حدود یک میلیارد و ۲۴ میلیون دلار واردات داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد و همچنین صادرات ایران به این کشور نیز به ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که افزایشی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بیش از ۹۰ درصد از کل واردات ایران از اوراسیا به روسیه مربوط می‌شود و در طول این مدت قزاقستان تنها ۳۷ میلیون دلار، ارمنستان ۱۵ میلیون دلار و بلاروس ۵.۶ میلیون دلار صادرات به ایران داشته‌اند. تراز تجاری کل منفی ۳۹۷ میلیون دلار بوده، هرچند تراز ایران جز روسیه، با دیگر کشورهای اوراسیا مثبت است.

در فهرست کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا، میوه‌های خوراکی اصلی‌ترین کالا با سهمی ۳۴ درصد بوده است و پس از آن مواد پلاستیکی، سبزیجات و چدن، آهن و فولاد قرار دارند.

در میان کالاهای وارداتی نیز گندم سهمی ۶۱ درصدی داشته و پس از آن چربی‌ها و روغن‌های حیوانی، چوب، دیگ‌های بخار و ماشین آلات قرار دارند.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میزان صادرات ایران به روسیه در سال 1400 میزان صادرات روسیه به ایران در سال 1400 روابط اقتصادی ایران و روسیه کشورهای دیگر صادرات ایران میلیون دلار نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۱.۹ میلیمتر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلیمتر است بنابراین ۸۹.۹ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه  در کشور به‌طور میانگین ۱۲.۱ میلیمتر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۶.۹ میلیمتر است. در نتیجه ۷۴.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری تا ۸ اردیبهشت‌ماه به‌طور میانگین ۱۷۸.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۲۰۵.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۲.۸ درصدی بارش روبرو هستیم.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال گذشته) نشان می‌دهد تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای خراسان جنوبی ۱۴.۷ درصد، یسیتان و بلوچستان ۵۴.۹ درصد، کرمانشاه ۱.۹ درصد، گلستان ۳.۶ درصد، همدان ۱.۶ درصد و یزد  ۳۵.۹ درصد است.

بارندگی در سایر استان‌ها  کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه  قزوین بدترین وضعیت را تجربه می‌کند چراکه ۴۱.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبرو بوده است. در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۲۸.۹ میلیمتر است ولی در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۴۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشاندهنده کاهش ۳۸.۵ درصدی بارش در این استان است.

به گزارش ایسنا شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از ۱ مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.

دیگر خبرها

  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران