Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:01:54 GMT

چرا مردان به بیماری‌های خود کمتر اهمیت می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۸۱۷۴

چرا مردان به بیماری‌های خود کمتر اهمیت می‌دهند؟

ایسنا/خوزستان مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مولفه‌های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان، گفت: پژوهش‌های مرتبط نشان داده‌اند که مردان نسبت بـه زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست‌تری دارند. مردان به بیماری‌های خود کمتر اهمیت می‌دهند و اغلب علائم هشداردهنده را نادیده می‌گیرند و دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هفته سلامت مردان اظهار کرد: در دنیای امروز دیدگاه‌های سلامت چشم‌اندازی وسیع‌تر پیدا کرده و به عوامل تعیین کننده غیر طبی، توجه ویژه‌ای به سلامت شده است؛ هر یک از این تعیین کننده‌ها به خودی خود و یا از طریق تاثیر بر یکدیگر، وضعیت سلامتی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و سبب بروز بی‌عدالتی‌هایی در وضعیت سلامت می‌شوند.

مولفه‌هایی که بیشتر از عوامل بیولوژیک در ابتلا به بیماری موثر هستند

وی افزود: اگر چه مراقبت‌های پزشکی می‌توانند موجب طول عمر و یا بهبود از یک بیماری جدی شوند اما آن چیزی که برای سلامت جمعیت اهمیت دارد، شرایط اجتماعی و اقتصادی است که موجب می‌شود مردم بیمار شوند و یا نیاز به مراقبت پزشکی پیدا کنند بدین معنا که تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت مانند میزان درآمد، سطح تحصیلات، جنسیت، شغل، تغذیه، طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیک سبب ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند و در سلامت انسان نقش بسزایی دارند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر این عوامل نادیده گرفته شوند رسیدن به اهداف سلامتی و برقراری عدالت در سلامت را محال می‌کنند. مسائل اجتماعی و مشکلاتی نظیر فقر، بیکاری و بی‌سوادی قطعا به عنوان مشکل در تمام کشورهای دنیا با ابعاد متفاوتی وجود دارند و مسلما این خواست تمام دولت‌ها است که بتوانند راهکاری مناسب برای رفع موانع و ایجاد رفاه، امنیت و سلامت مردم خویش پیدا کنند.

اکثر نابرابری‌ها در سلامت قابل اجتناب هستند

 وی تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق نابرابری‌ها در سلامت، قابل اجتناب بوده و کاهش این بی‌عدالتی‌ها به توجه جدی به علل اجتماعی زمینه‌ای آن بستگی دارد .

اورنگ افزود: در تعریف جدید سازمان جهانی بهداشت، سلامت به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته می‌شود. بر این اساس عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت به شرایط اجتماعی که انسان‌ها در طول چرخه حیات‌شان در آن زندگی و کار می‌کنند توجه دارد. شواهد دلالت از آن دارد که اکثر بار بیماری‌ها و نابرابری‌های بهداشت و سلامت ناشی از عوامل اجتماعی هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: می‌توان گفت ترکیب ناهمگونی از سیاست‌ها و مسائل اقتصادی و سیاسی در مقیاس وسیع مسئولیت این پدیده را به عهده دارند و منجر می‌شوند عده کثیری از مردم از سلامت مناسب برخوردار نباشند.

عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

وی با اشاره به برخی از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت گفت: محل اقامت (تفاوت بین شهر و روستا، گروه‌های منطقه‌ای، پایتخت در مقابل سایر مناطق و بخش‌های دیگر شهرها)، نژاد، شغل و آسیب‌پذیری‌های درآمدی، جنسیت که اغلب نشان‌دهنده آسیب‌پذیری‌های ناشی از قوانین و هنجارهای مرتبط با جنسیت هستند، فرهنگ و ارزش‌ها، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سرمایه اجتماعی برخی از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند.

اورنگ بیان کرد: مولفه‌های سلامت مردان نیز مجموعه پیچیده‌ای از این عوامل متنوع، قومیت، طبقه اجتماعی اقتصادی، درآمد، سن، جهت‌گیری جنسیتی، وضعیت مهاجرت و ویژگی‌های جغرافیایی هستند.

مطالعات در مورد سلامت مردان چه می‌گویند؟

وی گفت: یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه کیفی نشان می‌دهد که دغدغه‌های اقتصادی، مسائل خانوادگی، فقدان تأمین اجتماعی و دغدغه‌های ناشی از مدیریت کلان از جمله عوامل بازدارنده فکری مهم در اولویت‌دهی به سلامت در مردان ایرانی به حساب می‌آید.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: وضـعیت اجتماعی، شرایط سخت اشتغال، مشکلات اقتصادی، روش‌های مقابله با استرس، عقیده به قدرت مردانگی، نژادپرستی، ناآگـاهی و برخی عقاید مذهبی خاص نیز از جمله عوامل مؤثر بر ترجیح‌بندی مردان در خصوص بهره‌مندی از خدمات سلامت عنوان شده‌اند.

وی بیان کرد: تحقیق دیگری  نشان داده است که افراد شاغل از سلامت بیشتری برخوردار هستند و از دست دادن شغل از طریق کاهش انگیزه‌های فردی، موجب کاهش سلامتی و حتی بالا رفتن میـزان مرگ و میر می‌شود.

اورنگ افزود: تناسب نداشتن میزان درآمد بـا سطح تحصیلات و تخـصص از دیگر عوامل دغدغه‌ساز مردان است که به شدت روی اولویت‌بندی سلامت در ذهن آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: رضایت شغلی رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با میزان سلامت افراد دارد بنابراین کسانی که از شغل خود راضی نیستند، معمولا به دلیل اینکه برای پیگیری سلامت خود انگیزه کمتری دارند، از میزان سلامت کمتری برخوردارند. تأمین اجتماعی در آینده، ناکـافی بـودن حمایت‌های اجتماعی، موقعیت بد مالی، و آثار سوء ناشی از آن نیز از عواملی هستند که پرداختن به مقوله سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مردان نسبت بـه زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست‌تری دارند

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: پژوهش‌های مرتبط نشان داده‌اند که مردان نسبت بـه زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست‌تری دارند. مردان به بیماری‌های خود کمتر اهمیت می‌دهند و اغلب علائم هشداردهنده را نادیده می‌گیرند و دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی گفت: توجه ویژه به برخی مولفه‌های اجتماعی سلامت مردان در این هفته می‌تواند موجب توجه بیشتر مردان به موضوع سلامتی و خودمراقبتی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان سلامت مردان هفته سلامت مردان عوامل اجتماعی بیماری ها تعیین کننده سلامت مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است