Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:06:57 GMT

دفن پسماند در محیط بدترین نوع مدیریت زباله

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۸۶۵۸

دفن پسماند در محیط بدترین نوع مدیریت زباله

ایسنا/مازندران معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: امروزه در مازندران، از کلیدی ترین نکات در ارتباط ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، مسئله‌ ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ اﺳﺖ، باید به گونه ای موضوع پسماند ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ کمترین ضرر و تهدید را ﺑﺮای مردم داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ‎

رضا علیخانی، در جلسه مدیریت پسماند استان با بیان این که مدیریت پسماند یکی از مسائل حیاتی و استراتژیک در جوامع کنونی کشورها محسوب می شود که در پی توسعه اجتماعی و گسترش تعاملات انسان با محیط زیست شکل گرفته است، اظهار کرد: ﻣﺤﻴﻂ‌ﺯﻳﺴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ و با دامنه گسترده اﺯ مسائل و عوامل ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ناشی از ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ طبیعت شکل گرفته ‌ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ از نقش اساسی در تعیین سرنوشت انسان برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: در این رابطه ابعاد توسعه پایدار را می‌توان در چهار گروه اجتماعی، اقتصادی، بنیادی و زیست‌محیطی طرح نمود. در این راستا تولید انواع پسماند در زندگی انسان ها امری اجتناب ناپذیر بوده و بی شک عدم توجه کافی به این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط‌زیست و طبیعت داشته باشد.

علیخانی با اشاره به این که سیستم کلان مدیریت پسماند، از مدیریت های مختلف اعم از تولید پسماند، تفکیک زباله در محل تولید، جمع آوری زباله، انتقال پسماندها، دپوی زباله ، تفکیک فنی و اقتصادی پسماند و تعیین تکلیف نهایی پسماند تشکیل شده است، اظهار کرد: در این خصوص شبکه جمع آوری مویرگی پسماند، حمل و نقل پسماند و تعیین تکلیف زباله از مهمترین زیرسیستم های این شبکه در چرخه لجستیکی سبز محسوب می شود.

معاون عمرانی استاندار، گفت: برنامه ریزی برای تعیین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی است که با توجه به شرایط حاکم بر استان مازندران از لحاظ پیوستگی شهرها و روستاها و نیز نزدیک بودن آبهای زیرزمینی به سطح و برخورداری این سرزمین از اراضی جلگه ای و حاصلخیز و مجاورت با دریا و برخورداری از رودخانه ها باید در احداث صنایع مرتبط با وضعیت بومی استان جهت تبدیل زباله به مواد فرآوری شده و حل مشکل شیرابه اقدام اساسی و جدی به عمل آید.

علیخانی با تاکید بر این که امروزه در استان، از کلیدی ترین نکات در ارتباط ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، مسئله‌ ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ اﺳﺖ، افزود: باید به گونه ای موضوع پسماند ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ کمترین ضرر و تهدید را ﺑﺮای مردم داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در این راستا با توجه به اهمیت برگشت پذیری مواد و لزوم ﭘﺎﯾﺪاری زﯾﺴﺖ محیطی از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ و اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺠﺪد آن و ﺑﺎزده اﻗﺘﺼﺎدی، مدیریت اقتصادی پسماند توام با مسائل زیست محیطی حائز اهمیت است.

وی با بیان این که در طیف مدیریتی پسماند، بهترین حالت این مدیریت اجتناب از تولید پسماند و بدترین حالت آن دفن پسماند در محیط است، ابراز داشت: در این طیف، استفاده مجدد از بازیافت و نیز تبدیل پسماند به انرژی در بهترین حالت این طیف قرار دارد که از لحاظ بهره وری از درجه زیست پذیری و اقتصادمحوری بالایی نسبت به سوزاندن پسماند برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان مدیریت پسماند زباله استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، بمناسبت روز زمین پاک طرح جمع آوری و پاکسازی حریم و محیط پیرامونی امامزاده و تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده استان همدان از زباله با حضور کارکنان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان و شهرستان، همکاران شرکت صنعتی صبا نور، مدیران  دستگاه‌های اجرایی اسدآباد و جمعی از دوستداران محیط زیست در راستای حفاظت از طبیعت و پاکیزگی محیط از زباله انجام شد.

تالاب پیرسلمان در بیست کیلومتری شهر اسدآباد و در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار دارد و مساحت این تالاب سه هکتار میباشد که به عنوان تالاب زنده استان شناخته میشود.

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد