Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن هشدار نسبت به کاهش استقبال جوانان از اهدای خون در سال های اخیر، گفت: برای اعتبارات سال آینده سازمان انتقال خون یک اعتبار۸۵۰ میلیارد تومانی مطرح شد که ۳۵۰ میلیاردش درآمد اختصاصی است. درآمد اختصاصی یعنی اینکه باید به خود سازمان بازگردد. اگر در آمد اختصاصی به سازمان بازنگردد، سال آینده بحران جدی خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی جمالی امروز در یک نشست خبری گفت: سازمان انتقال خون در مبحث پدافند غیرعامل، سازمان حیاتی شمرده شده است. باید توجه کرد که از هر سه نفر تا پایان عمر یک نفر به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند که نشان از اهمیت سازمان انتقال خون است. در منطقه آمار اهدای خون ما بسیار خوبی است، اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته آمار اهدای خون ما مقداری پایین‌تر است. به طوری که در آن کشورها از هر ۱۰۰۰ نفر ۳۵ نفر اهدای خون دارند، اما در کشور ما این عدد قبلا حدود ۲۵ در هزار بود که اکنون حدود ۲۳ تا ۲۴ در هر هزار نفر شده است.

وی با بیان اینکه ما نیمی از جمعیت اهدای خون را از دست دادیم، افزود: اهدای خون بانوان در بسیاری از کشورها ۵۰ درصد است، اما در کشور ما زیر ۵ درصد است. بنابراین نیمی از جمعیت را از دست داده‌ایم. از طرف دیگر هنوز نتوانسته‌ایم امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اهدای خون را در برخی مناطق کشور فراهم کنیم. بنابراین عده زیادی از اهداکنندگان خون را به دلیل کمبود زیرساخت و تیم‌های سیار از دست می‌دهیم. عمده خون کشور را عده محدودی اهدا می‌کنند.

کاهش استقبال جوانان از اهدای خون

جمالی ادامه داد: استقبال جوانان در سالیان اخیر از اهدای خون پایین آمده و بیشتر اهدای خون ما در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال است که زنگ خطر است؛ چراکه اگر جوانان جایگزین نشوند، طی سال‌های آینده در اهدای خون دچار مشکل می‌شویم. زیرا با افزایش سن افراد به تدریج از سیکل اهدای خون خارج می‌شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در کشور ما با مقداری حمایت، ظرفیت این وجود دارد که از کشورهای پیشرفته عبور کنیم به عنوان مثال در شهر زابل شاید ۶۰ در هزار اهدای خون داشته باشیم و اگر امکانات فراهم شود، این میزان افزایش می‌یابد. در عین حال انتقال خون هم به اهداکننده خون وابسته است. به طوری که اگر اهداکننده نباشد، سازمان انتقال خون کاری از پیش نمی‌برد. بنابراین مهمترین رکن انتقال خون، اهداکنندگان خون هستند. تکریم اهداکنندگان خون نیز مهمترین قسمت کار ماست.

سلامت خون ایران، در حد استانداردهای آمریکا و اروپا

جمالی با بیان اینکه سلامت خون و فرآورده‌های خونی در ایران، در حد استانداردهای اروپا و آمریکا است، گفت: بر این اساس خونی که به بیمارستان می‌رسد، سلامت بسیار بالایی دارد و با خیال راحت می‌توان آن را مصرف کرد، اما با توجه به اینکه جمعیت به سمت سالمندی می‌رود و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند، نیاز به خون و فرآورده بسیار بالا رفته اما به نسبت افزایش تخت بیمارستانی و اعمال جراحی، متاسفانه امکانات انتقال خون افزایش پیدا نکرده است. بنابراین باید این واقیعیت را اعلام کنیم که داریم به این سمت می‌رویم که خدایی نکرده نتوانیم نیاز به خون و فرآورده‌های آن را تامین کنیم، مگر با تلاش بیشتر کارکنان انتقال خون و حمایت بیشتر مسئولان کشوری، زیرساخت‌ها و کمبودها را اصلاح کنیم. تنها یکسری حمایت لازم است و ما هم تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.

وی گفت: موضوع دیگر خدمات تخصصی انتقال خون است در دنیا ازمایش‌های رفرنس انتقال خون وجود دارد که آزمایشات پیشرفته و فوق تخصصی را انجام می‌دهند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها نتوانستیم به موازات سایر پیشرفت‌ها در انتقال خون، بحث آزمایشگاه رفرنس را در حد جهانی توسعه دهیم که البته توان علمی و تخصصی آن وجود دارد، اما حمایت‌های خاصی نیاز است تا بتوانیم خدمات تخصصی را هم در حد کشورهای پیشرفته پیش ببریم.  از طرفی برخی نقایص در سیستم وجود دارد که حیاتی است. به عنوان مثال آزمایشگاه HLA برای پیوند مورد نیاز است. در کشوری مانند آلمان بانک HLA  حدود ۱۲ میلیون عضو داوطلب دارد، در کشور ما این عدد ده‌ها هزار نفری است که معنایش آن است که عده‌ای از هموطنانمان در سال به دلیل عدم یافتن دهنده مناسب جان‌شان را از دست می‌دهند که برخی از آنها کودکان هستند. یکی از برنامه های اصلی ما این است که این آزمایشگاه ها را در سازمان در حد پیشرفته راه اندازی کنیم.

صحبت از اعتبار ۸۵۰ میلیاردی برای انتقال خون در سال آینده درآمد اختصاصی سازمان انتقال خون بازنگردد، دچار بحران جدی می شویم

جمالی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت اعتبارات و استخدام‌ها در سازمان انتقال خون برای سال آینده، گفت: بحث اعتبارات سازمان انتقال خون از سالیان اخیر به نسبت دستگاه‌های دیگر به خوبی دیده نشده و کمبود اعتبارات خودش را در قالب کاهش خدمات تخصصی و در سالیان اخیر هم در قالب کاهش اهداکنندگان نشان داده است. به عنوان مثال شهرستان‌های کوچکی همچون رباط کریم، شهریار، بهارستان و ...  و در تهران نیز بیمارستان شهریار، فیروزکوه و ... از مرکز وصال تهران خون و فرآورده‌های خونی را دریافت می‌کند. زیرا فقط یک محل ذخیره خون و فرآورده داریم. یکی از طرح‌هایمان این است که یک پایگاه انتقال خون مکمل وصال، احداث کنیم. در این باره یک ساختمان مدنظر است که برای شهرداری است و همچنین قرار شده خیری هم کمک کند که بسازیم تا مناطق شمال شرق تهران هم خون مورد نیازشان را از آنجا دریافت کند. لازمه این موارد حمایت است و باید زمین، پرسنل و ... تامین شود.

وی ادامه داد: برای اعتبارات سال آینده سازمان انتقال خون یک اعتبار۸۵۰ میلیارد تومانی مطرح شد که ۳۵۰ میلیاردش درآمد اختصاصی است. درآمد اختصاصی یعنی اینکه باید به خود سازمان بازگردد. اگر در آمد اختصاصی به سازمان بازنگردد که فعلا هنوز مشخص نیست و باید مجلس تصویب کند، معنایش این است که ۳۵۰ میلیارد تومان به حساب خزانه می‌رود و بعد هرطور که صلاح سیستم باشد، پخش می‌کنند. امسال که درآمد اختصاصی به سازمان داده شد، به زحمت توانستیم سازمان را جمع کنیم، گر این پول به ما برنگردد سال آینده بحران جدی خواهیم شد. اعتبارات کم است و رقم‌های انتقال خون هم خیلی بالا نیست. شاید اگر ادله خوب بیاوریم این مشکل رفع شود و مسئولان هم اگر  مشکلات را بدانند، حتما کمک می‌کنند.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان انتقال خون سازمان انتقال خون استقبال جوانان درآمد اختصاصی خون و فرآورده اهدای خون کشور ما سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: با کاشت ۸۵ هزار پیاز لاله در ضلع شمالی بوستان ملت و برگزاری جشنواره لاله دربیش از هزار مترمربع مساحت این فضا با استقبال و بازدید حداکثری زائران و مجاوران در مشهد روبه رو شد.

حسین مختاری افزود: ۱۵ هزار پیاز لاله  هم در باغ گل‌ها کاشته شد و این فضا نیز با استقبال گسترده‌ای روبه رو شد.

وی گفت: با توجه به استقبال از این جشنواره در نظر است در سال‌های آتی این جشنواره با توسعه و اقدامات بیشتری انجام شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با هدف ارتقاء هر چه بیشتر جشنواره‌های لاله مشهد از سه باغ گل‌های لاله در تهران و جشنواره‌های  آسارا،   چمران و باغ ایرانی در ونک بازدید کرد.

دیگر خبرها

  • استقبال رئیس فرمول یک از انتقال همیلتون به فراری
  • ورود وزیر ورزش به تایلند با استقبال سفیر ایران و تاج
  • وزیر ورزش با استقبال سفیر ایران و تاج وارد تایلند شد
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل/ ثبت ۴ تخلف در آزمون سراسری