Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_استاندار زنجان گفت: تنها مسئله اقتصادی دلیل بر نداشتن فرزند یا تک‌فرزندی در میان زوجین نیست و مهمتر از آن مسئله فرهنگی است که باید به جد ریشه یابی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، شانزدهمین جلسه راهبردی جمعیت استان زنجان با حضور استاندار و مسئولان اجرایی ظهر امروز پنجم اسفند ماه برگزار شد و علل عوامل کاهش رشد جمعیت استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

 محسن افشارچی استاندار زنجان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به آمارهای جمعیتی ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال استان مسئولان مرتبط را  وادار به فکر کرده و مسئولیت ما را در حوزه جمعیت دوچندان می‌کند.

 وی افزود: در حال حاضر در دهه 90 ولادت‌ها بیش از 18 هزار نفر بوده که اوج آن در سال 94 به 21 هزار نفر رسیده ولی در سال 99 به 15 هزار نفر کاهش پیدا کرد که جای تامل دارد.

استاندار زنجان گفت: اگر به همین نحو در موضوع جمعیت جلو برویم در آینده با مشکلات متعددی در کشور و استان روبرو خواهیم شد و نباید جمعیت پیر شود زیرا پیری جمعیت مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

وزیر بهداشت: قرارگاه جوانی جمعیت راه‌اندازی شدقرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شدقرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شد

وی به افزایش جمعیت در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در کشورهای دنیا نسبت به فرزندآوری تبلیغات زیادی انجام شده و امکانات زیادی در اختیار زوجینی که دارای فرزند هستند قرار داده می‌شود و ما نیز نباید از این مسئله غافل باشیم.

افشارچی به مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: تنها موضوع اقتصادی دلیل زوجین برای نداشتن فرزند  یا تک فرزندی نیست و در این میان مسئله فرهنگی اولویت ویژه‌ای دارد.

وی گفت: باید از لحاظ عقلی به مسئله رشد جمعیت نگاه کنیم نه اینکه بگویم دشمنان نمی‌خواهند  جمعیت ما زیاد شود و ما باید خودمان نسبت به مسئله جمعیت و افزایش آن حساس باشیم.

در این جلسه  سید علی شفیعی مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: بر اساس قانون 10 روزه که برای ثبت ولادت‌ و وفات است بیش از 99 درصد این کارها در زمان قانونی انجام می‌شود.

 وی در خصوص اجرای قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی  و مردان خارجی گفت: تعداد این موارد در استان 58 مورد بوده که منجر به صدور شناسنامه برای فرزندان آن‌ها شده است.

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان زنجان در خصوص تسریع صدور شناسنامه برای نوزادان بیان کرد: این کار در بیمارستان آیت الله موسوی استان زنجان انجام می‌گیرد و استان زنجان جزو پنج استان در کشور است که این کار را انجام می دهد.

وی به اجرای طرح سببی و نسبی در استان اشاره کرد و گفت: این طرح  به صورت درخت واره برای همه خانواده‌های استان در حال انجام است که خانواده‌ها از اصل و نسب خود اطلاع پیدا کنند.

در ادامه حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: دستورالعمل‌های تبیین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به استان ‌ها ابلاغ شده اما باید بودجه و حمایت لازم برای اجرای آن در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به این‌که با توجه به هرم سنی استان که با کشور  وضعیت مشابهی دارد و از سال 90 تا 99 تقریباً موازی با کشور با کاهش رشد جمعیت در استان مواجهه هستیم افزود: به عنوان پزشک می‌گویم اگر به افزایش جمعیت توجه ویژه نشود خیانت بزرگی به کشور خواهد بود و عواقب آن برای جامعه خوب نیست زیرا کاهش جمعیت جبران‌ پذیر نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: ما در مقطع طلایی قرار داریم و باید نسبت به افزایش جمعیت کشور و استان حساس باشیم و برای اجرای دستورالعمل‌ها افزایش جمعیت هزینه و بودجه ویژه در نظر گرفته شود.

وی به طلاق و ازدواج اشاره کرد و گفت: از دهه 90 حدود 350 هزار کاهش در ازدواج و 32 هزار افزایش در طلاق بوده که زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود.

بختیاری به  برخی از برنامه‌های انجام گرفته در دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: افزایش ساعات مشاوره‌های دو ساعته به شش ساعت قبل از ازدواج، جلوگیری از سقط جنین، تشویق والدین به فاصله گذاری کمتر در بین فرزندان، خرید و توزیع 20 هزار کتاب آموزشی به زوجین، برگزاری کارگاه‌های مختلف برای دانشجویان متاهل، بررسی مشکلات ناباروری بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم جمعیت تغییر کند و باروری افزایش پیدا کند باید محدود به یک دستگاه خاص نشود و همه دستگاه‌های متولی وارد عمل شوند.

حجت‌الاسلام سعید احمدی مدیرکل سازمان تبلیغات استان زنجان نیز گفت: مسئله جمعیت نخستین و ضروری ترین مسئله کشور است و با این جلسات این قضیه حل نمی‌شود و باید ریشه‌ای این مسئله حل شود.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بالغ بر 30 بار رهبری مسئله جمعیت را تذکر داده‌اند زیرا از لحاظ امنیتی و اقتصادی  وسیله جمعیت برای کشور اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان بیان کرد: درست است که مسئله اقتصادی اهمیت دارد اما ما شاهد این هستیم که در خانواده‌ها تمایل به داشتن یک فرزند وجود دارد و زوجین تمایلی به داشتن فرزندان بیشتری ندارند و این یک مسئله  فکری و فرهنگی است که باید واکاوی شود.

وی افزود:  اگر همه دستگاه‌های اجرایی در این کار دخیل نباشند در پنج سال آینده در چاله جمعیتی خواهیم افتاد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری زنجان استانداری زنجان استاندار زنجان اشاره کرد و گفت افزایش جمعیت استان زنجان جوانی جمعیت خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان

ناصر صبوری غیاثوند سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت:دیروز عصر گزارشی مبنی بر برخورد ۲خودرو پراید در کیلومتر ۶۲ آزاد راه قزوین - زنجان لاین جنوبی به مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان قزوین اعلام شد.

وی افزود: بلافاصله تیم امداد و نجات پایگاه ضیاءآباد جمعیت هلال احمر شهرستان تاکستان به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: این حادثه ۳ مصدوم برجای گذاشت که پس از ارزیابی و انجام اقدامات پیش بیمارستانی، یک مصدوم به صورت سرپایی مداوا شد  و ۲ مصدوم توسط نجاتگران هلال احمر به مرکز درمانی منتقل شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز حجاب بگذرد / اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم/ بی حجابی باعث بی عفتی می شود
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی