Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این روزها نور امید تازه‌ای در میان تولیدکنندگان صنایع دستی هرمزگان منور شده؛ زیرا ارتباط دولت کریمه با کشورهای همسایه که از لحاظ فرهنگ و تمدن سنخیت بیشتری با ایران اسلامی دارد بی‌شک خواستار بیشتر صنایع دستی کشورمان نیز هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بخ نقل از هرمز؛ سال ۱۴۰۰ رو به پایان است و صدای قدم های بهار از راهی دور به گوش می‌رسد و طبیعت خود را برای استقبال از سالی نو در حال آماه کردن است؛ همان گونه که طبیعت در پی جوانه زدن و رختی نو به تن می کند مردمان خطه جنوب نیز در تکاپو برای خرید لباس عید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها کوچه و خیابان ها رنگ و بویی تازه به خود گرفته و مردمان ساحل نشین هرمزگان در صدد خرید های عیدانه خود هستند به طوری که بازارها مملو از جمعیت بوده و بازار خرید و فروش پارچه و لباس داغ داغ است.

هرمزگانی ها مانند سایر نقاط کشور بر این عقیده اند که باید سال نو را با لباسی پاکیزه و نو آغاز کنند و بهترین لباس های خود را در زمان تحویل سال به تن می کنند.

زنان با اصالت هرمزگانی صنایع دستی را مانند ارثه ای ناب از آبا و اجداد خود فرا گرفته اند

لباس های زنان خطه جنوب از ظرافت های خاصی بر خوردار است؛ زیرا با استفاده از هنرهای دست خود و ظرافت هایی که دارند بر روی آن نقش و نگار می بنند که هر بیننده ای محو تماشای آن می شود.

زنان با اصالت هرمزگانی که صنایع دستی به خصوص گلابتون دوزی را مانند ارثه ای ناب از آبا و اجداد خود فرا گرفته اند، امروز با استفاده از گلابتون، قلاب، نگین و پولک به پارچه های بی روح، جان تازه ای می دهند و با بستن نقش و نگار از گل های طلایی و رنگارنگ بر تار و پود پارچه ها هنرهای فاخری را تولید می کنند.

استفاده از طرح ها و رنگ ها همراه با ظرافت و خلاقیت را می توان در سایر صنایع دستی هرمزگان نیز دید به طوری که با استفاده از کمترین امکاناتی که در طبیعت وجود دارد هنرهای فاخری را تولید می کنند.

کشورهای همسایه که از لحاظ فرهنگ و تمدن سنخیت بیشتری با ایران اسلامی دارد

صنایع سفالی، گلابتون دوزی، حصیر بافی، صدفکاری و… نیز از صنایع دستی هرمزگان به شمار می رود که مشتری های خاصی در استان و کشور دارد به طوری که زنان و مردان با فرهنگ و تمدن دار خطه جنوب علاوه بر تولید مایحتاج هرمزگان و سایر استان ها به کشورهای مختلف نیز صادر می کنند.

در این روزها نور امید تازه ای در میان تولید کنندگان صنایع دستی هرمزگان منور شده؛ زیرا ارتباط دولت کریمه با کشورهای همسایه که از لحاظ فرهنگ و تمدن سنخیت بیشتری با ایران اسلامی دارد بی شک خواستار بیشتر صنایع دستی کشورمان نیز هستند.

کشورهای حوزه خلیج فارس از روزگار کهن مشتری پر و پا قرص صنایع دستی مردمان ساحل نشین هستند و ارتباطات دو کشور قطعا فصل تازه ای از صادرات را نیز به وجود خواهد آورد.

ارز آوری دو میلیون و ۳۸ هزار و ۱۸۸ دلاری صنایع دستی در هرمزگان

ساناز رمضان رمجی، سرپرست معاونت صنایع‌دستی هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به آمار ۹ ماهه صادرات صنایع دستی در استان اظهار کرد: طی ۹ ماهه سال جاری صنایع دستی هرمزگان دو میلیون و ۳۸ هزار و ۱۸۸ دلار ارز آوری داشته است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری های پر و پا قرص صنایع دستی هرمزگان هستند، گفت: محصولات از گمرکات استان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ترکیه و برخی کشور‌های اروپایی صادر می شود.

رمضان رمجی با بیان اینکه شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، بندرلنگه، میناب و سیریک از مهم‌ترین قطب‌های تولید صنایع‌دستی در هرمزگان هستند، خاطر نشان کرد: بیشترین صادرات مربوط به محصولات گلیم، سفال و سرامیک و صنایع دستی چوبی و حصیری و البسه محلی هست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صنایع دستی هرمزگان فرهنگ و تمدن خلیج فارس خطه جنوب تازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،مریم جلالی در بازدید از کارگاه‌های شیشه‌گری و گلاب‌گیری میمند گفت: این شهرقابلیت تبدیل به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.
او افزود: شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری است و این صنعت دوست دار محیط زیست می‌تواند به ترویج گلاب‌گیری نیز کمک کند.
جلالی همچنین هم از برخی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر دژکرد بازدید کرد و در جشن شکوفه‌های بادام، لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی را به فرماندار اقلید اهدا کرد.
 محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مقدمات ثبت ملی دژکرد فراهم شده تا این شهر به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
کیسه بافی سنتی یکی از هنر‌های قدیمی رایج در دژکرد اقلید است؛ این نوع کیسه حمامی بافتی شبیه به بافت گلیم دارد با این تفاوت که با دو رنگ پشم سفید و مشکی بافته می‌شود.
میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز و دژکرد از توابع اقلید در شمال مرکز استان فارس است.

دیگر خبرها

  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است