Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان به جز دو سه شهری که درآمد خوبی دارند مابقی شهرها کوچک اند و با توجه به عدم وجود درآمد های پایدار شهری ، اکثر شهرداری های استان برای گذراندن امورات شان با مشکلات عدیده ای مواجه اند و این یکی از دلایل عدم حصول توسعه‌های چشم گیر در استان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ اعضای شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری دیدار و در خصوص برخی چالش های مدیریت شهری در استان هم اندیشی کردند.

سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در دیدار با مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، با اشاره به اینکه در استان 43 شهر وجود دارد، خاطر نشان کرد: در استان به جز دو سه شهری که درآمد خوبی دارند مابقی شهرها کوچک اند و با توجه به عدم وجود درآمد های پایدار شهری، اکثر شهرداری های استان برای گذراندن امورات شان با مشکلات عدیده ای مواجه اند و این یکی از دلایل عدم حصول توسعه های چشم گیر در استان می باشد.
وی افزود: بر اساس رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری که امسال به شهرداری ها ابلاغ گردید و شرط صدور پروانه ساختمان را داشتن سند برای زمین ها اعلام نموده، مردم و شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک را با چالش جدی روبرو کرده و ضروری است که برای این موضوع سریعتر راهکاری قانونی از طریق مراجع ذیربط اندیشیده شود.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه بیش از شش ماه از عمر شوراهای اسلامی دوره ششم گذشته، تصریح کرد: هنوز کارت عضویت برای اعضای شوراهای اسلامی صادر نشده و برخی از شوراهای اسلامی شهری استان شناسه حقوقی ندارند لذا به منظور ارج نهادن به جایگاه شوراهای اسلامی، انتظار می رود این موارد جزء اولویت ها باشد.
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی استان بعنوان عالی ترین سطح شورایی در استان فعالیت می نماید و وظایف متعددی را قانون گذار برای آن مشخص نموده، افزود: طبق اصل 101 قانون اساسی برای رفع تبعیض ها و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، در نظام برنامه ریزی و بودجه باید از نظر شوراها استفاد شود ولی این یک حلقه مفقوده است که تاکنون محقق نشده است.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه طبق قانون، آموزش شوراهای اسلامی برعهده وزارت کشور است، اذعان داشت: اخیراً بمنظور کمک به مجموعه استانداری دو کارگاه آموزشی برای اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان با همکاری دادگستری، نیروی انتظامی و جبهه فرهنگی استان برگزار نمودیم که بازخورد خوبی داشته و امیدواریم که برگزاری چنین جلساتی از سوی سایر ارگان های ذیربط نیز تداوم داشته باشد.
شهرها موضوع مهمی برای محک توسعه یافتگی جوامع هستند
محمدیعقوب باقری نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و عضو هیات رئیسه شورای عالی استانها خاطر نشان کرد : شهرها به عنوان مهم ترین دستاوردهای تاریخ بشر موضوع مهمی برای محک توسعه یافتگی جوامع هستند، البته مدیریت شهری به عنوان مهم ترین مدیریت ها با چالش هایی روبرو شده است که انتظار می رود با ارائه راهکارهایی نوین توسط دولت مردان چالش ها به فرصت تبدیل شوند.
وی افزود: نباید با بی توجهی به برخی مسائل پیش پا افتاده از جمله صدور کارت عضویت برای اعضای شوراهای اسلامی، عدم اختصاص مکان مناسب جهت فعالیت و ...شأن و جایگاه شوراها زیر سؤال برود و ضروری است که ضمن فراهم نمودن امکانات اولیه با برنامه ریزی های مدون برای اعضای شورای اسلامی شهرها همایش های فصلی در نظر گرفته شود.
باقری تصریح کرد: انجام حسابرسی سازمان همیاری شهرداری های استان و انتخاب بازرس سازمان جزء وظایف ذاتی شورای اسلامی استان می باشد همچنین انتخاب مدیر عامل سازمان مذکور  بر عهده شهرداران است لذا انتظار می رود پیگیری های لازم جهت اجرا و صیانت از قانون صورت گیرد تا در مهلتی که قانون گذار مشخص نموده، اقدام لازم انجام شود.
بهمن میری نماینده شهرستان کیار و نایب رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، شورا باید جایگاه خود را داشته باشد و دستگاه‌ها نیز مجری مصوبات باشند،خاطر نشان کرد : انتظار می رود جلسات مستمری با تقویم کاری مشخص برای شورای اسلامی استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران ذیربط برای شورای اسلامی استان در نظر گرفته شود تا مسائل و مشکلات شهرها و روستاهای استان توسط نمایندگان شهرستان های تابعه در شورای استان مطرح و بررسی گردد.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر به عنوان نماد مشارکت مردم در اداره شهر با مشارکت دادن مردم مومن و متخصص، زمینه رشد و شکوفایی شهر‌ها را فراهم می‌آورند، افزود: تصور عمومی که از شورای شهر در ایران وجود دارد آن را محدود به نظارت بر عملکرد شهرداری قلمداد می‌کند اما مسئله مدیریت شهری فراتر از امور شهرداری و شامل کلیه مسائل مربوط به یک شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر موارد مربوط به شهر می‌شود لذا در راستای نیل به اهداف مصرح در قانون انتظار می رود مدیران دستگاه های اجرایی همکاری و همراهی لازم را با شوراها داشته باشند.
درآمد پایدار با توسعه پایدار ارتباط مستقیم دارند
محسن حیاتغیبی عضو شورای اسلامی شهر بلداجی با اشاره به لزوم درآمد پایدار در شهرها خاطر نشان کرد: درآمد پایدار با توسعه پایدار ارتباط مستقیم دارند و بدون درآمد پایدار نمی‌توانیم توسعه پایداری داشته باشیم چراکه تمرکز بر درآمدهای ناپایدار از جمله عوارض فروش تراکم، عوارض تخلفات ساختمانی و جرایم ماده صد شاید در ابتدا درآمدهای شهرداری‌ها را افزایش دهد اما در بلند مدت و در زمان‌های رکود و بحران شهرداری‌ها را با معضل روبرو می‌کند و دستیابی به توسعه پایدار شهرها را ناممکن می‌کند.
وی افزود: بزرگترین سرمایه در هر سازمان و نهادی وجود نیروی انسانی و مدیران لایق است که گرهی از مشکلات مردم باز کنند.
حیاتغیبی با تأکید بر برخی مطالبات اعضای شوراهای اسلامی و شهرداری ها از مسئولین دستگاه های اجرایی تصریح کرد: حوزه مدیریت شهری حوزه ای گسترده است و ان‌شاءالله روزی برسد که با همکاری بیش از پیش شهرداری و کلیه دستگاه های خدمات رسان در شهرها شاهد آبادانی و پیشرفت همه جانبه باشیم.
عطاءاله حسین پور نماینده شهرستان لردگان و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ضمن دعوت از آقای عبدالغنی جهت حضور در شهر سردشت ، خاطرنشان کرد: در بخش ها و شهرهای کمتر برخوردار استان بدلیل عدم استقرار ادارات و بانک ها ، مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد می گردد چراکه آنها فقط اسم شهر یا بخش را یدک می کشند و مردم نیز تنها مسئولی که در این مناطق می شناسند شوراهای اسلامی محل هستند که توان اجرایی ندارند .
وی افزود: در اکثر شهرهای شهرستان لردگان فضاهای مناسب شهری از جمله بلوار، میادین با المان های خاص ، پارک ها و مراکز تفریحی و ... با وجود ظرفیت و پتانسیل ها و وجود مناطق بکر ، بسیار ضعیف است و ضروری است که دولت شهرداری های با درآمد کمتر را مورد حمایت قرار دهد.
حسین پور تصریح کرد: مطالعه طرح های تفصیلی و جامع شهرداری ها باید در دستور کار باشد تا نقشه راه برای توسعه شهرها ترسیم و محقق گردد.
وی تاکید کرد: شهرداری‌ها با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط می توانند در تلطیف فضای شهری نقش مهمی داشته باشند لذا  اجرای طرح‌های عمرانی در شهرها با رویکرد محیط زیستی بسیار تأثیر گذار و مهم است. 
شوراها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کمک به مجموعه دولت وجود دارد
عبدالله صفیان نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد دولت در  اجرای طرح های تحول سلامت ، انتظار می رود تمام اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا که تحت پوشش هیچ‌یک از صندوق‌های بیمه نیستند با تأمین هزینه‌های مربوط از محل اعتبارات دولت، تحت پوشش بیمه قرار گیرند و ردیفی را در بودجه بدین منظور پیش‌بینی کنند.
صفیان تصریح کرد:  شوراها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کمک به مجموعه دولت وجود دارد و باید به خوبی این ظرفیت‌ها در سراسر استان شناخته شوند. شورای اسلامی استان‌ می تواند با ارسال طرح های پیشنهادی اصلاح قوانین به شورای عالی استانها ، تنها مرجعی که می‌تواند به مجلس طرح ارائه دهد، بسیاری از خلاهای قانونی موجود را برطرف کنند، پس قطعا ظرفیت بسیار بالایی را در حل مشکلات و معضلات مردم در سراسر استان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی باید قدرت داشته باشند بدلیل اینکه وظیفه آن ها نظارتی است، افزود: در اکثر کشورهای توسعه یافته شوراها از درآمد های محلی بودجه مستقل دارند ولی در کشور ما شوراهای اسلامی بودجه مستقل ندارند و از شهرداری ها و دهیاری ها تامین بودجه می شود.
محمود بهارلویی نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مهم ترین دلایل پیشرفت هر شهری وجود شورای پویا و فعال وهمچنین مردم پیگیر می باشد.ما اعضای شوراهای اسلامی خودمان را خادم مردم می دانیم و با تمام توان از حقوق مردم در همه زمینه ها دفاع خواهیم نمود.
وی افزود: شهرهای جدید نه فقط محلی برای سکونت، که باید محلی برای زندگی باشندو مسئولین در شهرهای جدید باید نیازسنجی لازم را در این زمینه انجام دهند و زیرساخت های لازم را برای زندگی همه طبقات در این شهرها فراهم نمایند.
شورای ششم کار خود را با تفکر و رویکرد جدیدی شروع کرده است
سید احمد هاشمی نماینده شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای کلیه مدیران خصوصاً آقای عبدالغنی خاطر نشان کرد: امیدوارم در فرصت مسئولیتی که برای ایشان پیش آمده با همکاری مجموعه مدیران شهری استان سرنوشت خوبی برای مردم رقم بخورد و شاهد ایده ها و تحولات عظیم در استان باشیم.
وی افزود: شورای ششم کار خود را با تفکر و رویکرد جدیدی شروع کرده و با حمایت دستگاه های اجرایی وظایف محوله را انجام می دهد .
هاشمی تصریح کرد: انتظار می رود با فراهم شدن زیرساخت های هوشمندسازی در شهرهای استان، زمینه های ایجاد شهر هوشمند فراهم گردیده تا اطلاعات و خدمات مورد نیاز شهروندان بصورت غیرحضوری در اختیار آن ها قرار می گیرد.
در پایان مهندس بهادر عبدالغنی مدیر کل محترم دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزنده اعضای شورای اسلامی استان در راستای حل مسائل و مشکلات مردم در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، عمرانی، حقوقی و ... از طریق مراجع ذیربط، اعلام آمادگی نمودند که در طول دوره ششم شورا همکاری لازم را با شورای استان خواهند داشت.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اعضای شوراهای اسلامی دستگاه های اجرایی نماینده شهرستان مشکلات عدیده ای سلیمانی دشتکی انتظار می رود خاطر نشان درآمد پایدار توسعه پایدار مدیریت شهری برای اعضای شهرداری ها اسلامی شهر دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در جمع شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، 12‌ جلسه تشکیل شده و 142 مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، 102 مصوبه مورد تأیید نظرات شوراهای اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد 57درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها 60 درصد و سهم اعتبارات عمرانی 40 درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران 39 درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و 61 درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال 1402 نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شوراها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به 100 درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت 251 نفر در شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و 37 عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین 18 عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز