Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از 80.5 میلیون مبتلا و بیش از 972 هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،مجموع آمار مبتلایان به کووید-19 در جهان تاکنون به 434 میلیون و 968 هزار و 392 نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و 963 هزار و 855 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 365 میلیون و 18 هزار و 963 نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هند نیز هم اکنون با آمار بیش از 42.9 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 28.7 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل با بیش از 648 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می‌شود و هند با بیش از 513 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
روسیه نیز با گذشتن از آمار 350 هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
فرانسه همچنین با ثبت بیش از 22.6 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.
همچنین ایران نیز با مجموع هفت میلیون و 30 هزار و 943 ابتلا و 136 هزار و 390 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
 پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آرژانتین، ایران، هلند، کلمبیا، لهستان، اندونزی، مکزیک، ژاپن، اوکراین، آفریقای جنوبی، فیلیپین، رژیم صهیونیستی، جمهوری چک، بلژیک، پرو، مالزی، کانادا، پرتغال، ویتنام، استرالیا و شیلی نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 224 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

ایران جزو ده کشور تولید کننده واکسن کروناست
رئیس انستیتوپاستور اعلام کرد ایران جزو پنج کشور اول تولید کننده واکسن کرونا بود و هم اکنون جزو ده کشور تولید کننده این واکسن در دنیاست.
 علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور در همایش ملی "کرونا، امنیت و سلامت جامعه" که همزمان با سالروز تشکیل سازمان بسیج جامعه پزشکی در تالار مدرس انستیتوپاستور برگزار شد، گفت: طی دو سال بیش از دو دهه درباره ساخت واکسن تجربه کسب کردیم.
وی افزود: زمانی که خبر شیوع بیماری جدیدی به نام کووید 19 از چین در دنیا پخش شد ما مثل تمام دنیا هیچ شناختی از ویروس و طبعاً هیچ آمادگی برای مقابله با آن نداشتیم.
وی ادامه داد: با اعلام شناسایی اولین بیماران و شیوع بیماری در استان‌های قم و گیلان کار اصلی ما که تشخیص موارد بیماری بود شروع شد و وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد تمام موارد را برای تشخیص به انستیتوپاستور ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه اسفند 98 از 64 دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌های مختلف برای تشخیص به انستیتوپاستور ارسال می‌شد، گفت: اوایل مشکل تجهیزات و کیت هم داشتیم و کشور‌های جهان تجهیزات در اختیارمان قرار نمی‌دادند.
بیگلری افزود: به دلیل عدم شناخت کافی از ویروس کرونا و اطلاعات کم دنیا نسبت به آن، تشخیص بیماری سخت‌ترین و چالش برانگیزترین مرحله کارمان بود. تا پایان اسفند 98 موفق شدیم 70 آزمایشگاه تشخیص در کشور راه‌اندازی کنیم.
رئیس انستیتوپاستور ایران بیان داشت: هم اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با در اختیار داشتن 500 آزمایشگاه در سراسر کشور دارای بزرگترین شبکه تشخیص مولکولی هستیم که این شبکه، میراث گرانبهایی برای کشور و آیندگان خواهد بود.
وی افزود: مرحله بعدی کار ما تولید واکسن بود، در حالی که زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که چرا وقتی واکسن در دنیا هست خودمان باید تولید کنیم. در حالی که سابقه نشان داده بود که کشور‌های تولید کننده واکسن تا سال‌ها حتی واکسن فلج اطفال به ایران نمی‌دانند.
بیگلری انستیتوپاستور را دارای سابقه‌ای 100 ساله در جلب اعتماد مردم دانست و اظهار داشت: تمام کشور‌های تولید کننده واکسن در دنیا واکسن را به صورت اشتراکی با کشور‌های دیگر ساختند و ایران هم با مشارکت کوبا واکسن پاستوکواک را ساخت که خوشبختانه مورد اقبال مردم کشور قرار گرفت و به دلیل کیفیت بالای این واکسن که در مهار سویه امیکرون هم توانایی خود را نشان داد، کشور‌های دیگر درخواست خرید آن را دارند.
رییس انستیتوپاستور افزود: اکنون ایران در تمام پلتفرم‌ها واکسن می‌سازد و از قدرت‌های تولید کننده واکسن در دنیاست

تحریم های ضد ایران مانعی برای مهار کرونا هستند
وزیر بهداشت گفت: تحریم های یک جانبه مانعی جدی در راه تحقق حق اساسی کشورمان برای به دست آوردن و دسترسی به ابزارهای لازم برای مهار و شکست COVID-19 هستند.
«بهرام عین اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در زمینه تسریع روند واکسیناسیون فراگیر برگزار شد، با بیان اینکه جهان در طول دو سال گذشته با وضعیت بی سابقه ای دست و پنجه نرم کرده است، اظهار کرد: با وجود اینکه پیشرفت های ملموسی در غلبه بر این ویروس چندگانه حاصل شده است اما هنوز دولت ها و مردم در سراسر جهان از پیامدهای چندوجهی آن رنج می برند.
وی ادامه داد: تلاش علمی در تولید واکسن ها کلید نجات جان انسان ها است، اما توزیع ناعادلانه، احتکار واکسن، و عدم شفافیت تولیدکنندگان به عنوان یکی از دلایل اصلی دستاوردهای ناقص باقی مانده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تحریم های یک جانبه مانعی جدی در راه تحقق حق اساسی کشورمان برای به دست آوردن و دسترسی به ابزارهای لازم برای مهار و شکست COVID-19 هستند، عنوان کرد: ایران به عنوان یکی از  کشورهای تولید کننده واکسن کووید، انتظار دارد سازمان جهانی بهداشت روند ثبت نام را برای دریافت EUL تسهیل و تسریع کند.
عین اللهی با تاکید بر اینکه تردید در مورد واکسن و مشارکت ضعیف جامعه هنوز در سراسر جهان رایج بوده و کار بیشتری برای افزایش آگاهی لازم است، تصریح کرد: زیرا تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس ایمن نیست.
وی در پایان بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع از طریق همکاری‌های بین‌المللی تقویت‌شده، با هدف توسعه یک سیستم سلامت قوی‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر برای همه‌گیری‌های کنونی و آینده تاکید کرد.

تحقیقات جدید منشا ویروس کرونا از آزمایشگاه چین را رد کرد
دو مطالعه که از سوی دانشمندان منتشر شده اما هنوز در نشریات معتبر پزشکی انتشار نیافته‌اند، نشان دادند که ویروس کووید-19 از لابراتوار موسوم به موسسه ویروس شناسی ووهان در چین نشات نگرفته و برآمده از بازاری در شهر ووهان این کشور است.
به گزارش روزنامه گاردین، گروهی از دانشمندان بین‌المللی روز شنبه نتایج دو مطالعه عمده را منتشر کردند، در حالی که یکی از مشارکت‌کنندگان در این مطالعه‌ها گفت، نتایج آنها "فوق‌العاده روشن می‌سازد" بازاری در ووهان چین، منبع ویروس کرونایی است که به همه‌گیری کووید-19 دامن زد و نشات گرفتن آن از یک آزمایشگاه دولتی چین، نظریه‌ای که مورد حمایت فعالان، ستون نویسان و سیاستمداران راستگرای آمریکا قرار گرفته، را رد کردند.
به نوشته گاردین، این سؤال که منشا کووید-19 از کجا بوده و چگونه این ویروس گسترش یافته باعث ایجاد تفرقه شده است.
بر اساس اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، واقع در بالتیمور آمریکا، پس از دو سال، تعداد قربانیان کووید 19 در جهان به بیش از 5.9 میلیون نفر و تعداد موارد ابتلای به آن 433.7 میلیون نفر رسیده است.
در اوت سال گذشته میلادی، یک بررسی صورت گرفته از سوی نهاد ارشد اطلاعاتی آمریکا در مورد این منشا بدون نتیجه قطعی بود.
نیویورک تایمز نخستین بار گزارش مربوط به این مطالعات جدید را که هنوز در هیچ ژورنال پزشکی منتشر نشده‌اند، انتشار داد.
مایکل ووروبی، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا و یکی از نویسندگان هر دو مطالعه به این روزنامه گفت: وقتی به همه شواهد در کنار هم نگاه می‌کنید، این تصویر فوق‌العاده واضح است که همه‌گیری از بازار هوانان (ووهان) شروع شده است.
خلاصه یک جمله‌ای یکی از این مطالعه‌ها عنوان می‌کند: خوشه‌بندی جغرافیایی اولین موارد شناخته شده ابتلا به کووید-19 و نزدیک بودن نمونه‌های محیطی مثبت به فروشندگان حیوانات زنده حاکی از آن است که بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوآنان در ووهان محل منشاء همه گیری کووید-19 بوده است.
از سوی دیگر در چکیده یکی دیگر از این مطالعه‌ها دانشمندان گفتند: "درک شرایطی که منجر به بیماری‌های همه گیر می‌شود برای پیشگیری از آنها بسیار مهم است."
با این حال، موضوع مقصر دانستن چین از این بابت یا موارد دیگر، به ویژه در آمریکا، هم حساسیت دیپلماتیک و هم سیاسی کاری بالایی پیدا کرده است.
در یک مورد خاص، دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بارها با سناتورهای جمهوری خواه از جمله رند پل از ایالت کنتاکی که از مدافعان نظریه وجود منشأ آزمایشگاهی برای کووید-19 است، درگیر شده است.
مطالعات منتشر شده مذکور، توسط دانشمندانی از آمریکا، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، استرالیا، بریتانیا (آکسفورد، ادینبورگ و گلاسکو)، کانادا، هلند و بلژیک انجام شده‌اند.

بازار ووهانِ چین منشاء همه گیری کووید-19 بوده است
نتایج مطالعات و بررسی های جدید حاکی از آن است که بازار ووهان در چین، منشاء همه گیری کووید-19 بوده است.
 گروهی از کارشناسان دانشگاه آریزونا نتایج مطالعات جدیدی را منتشر کردند که در آنها، به بازار ووهان چین به عنوان منشاء همه گیری کروناویروس اشاره شده است.
کارشناسان با تجزیه و تحلیل داده‌های منابع مختلف به این نتیجه رسیدند که کروناویروس به احتمال زیاد در پستانداران زنده فروخته شده در بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان در اواخر سال 2019 وجود داشته و اظهار داشتند که ویروس دو بار به افرادی که در آنجا مشغول به کار یا خرید بوده اند، سرایت کرده است.
به گفته آنان، هیچ نظریه جایگزینی که تایید کننده انتشار کروناویروس از آزمایشگاهی در ووهان باشد، مشاهده نشده است.
"مایکل ووروبی"، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا گفت: وقتی همه شواهد را در کنار هم مشاهده کنیم به تصویری دست پیدا می کنیم که نشان می دهد همه‌گیری از بازار ووهان شروع شده است.
به گزارش ژاپن تودی، نتایج گزارشهای بدست آمده هنوز در مجله علمی منتشر نشده اند و مستلزم بازنگری دقیق است.




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین اومیکرون تولید کننده واکسن همه گیری کووید 19 منشاء همه گیری واکسن در دنیا میلیون مبتلا بازار ووهان ویروس کرونا کووید 19 هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۲۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند

 شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزء مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد. 

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن‌ها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استاندارد‌های سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است. 

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست. 

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد؛ بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهاد‌های کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علی رغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته، زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

 همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند