Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سید حبیب راضی درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماندها در کشور و برنامه‌های وزارت کشور و این سازمان در نمایشگاه مدیریت پسماند و تجهیزات وابسته، افزود: امروز موضوع مدیریت پسماند به عنوان یکی از اولویت‌های شهرها و روستاهای کشور مطرح است و مدیریت بهینه آنها نقش مهمی در ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهرها و روستاها دارد و در صورت عدم اجرای روش‌های دفع مناسب، می‌تواند موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، مدیریت پسماند بر اساس مفهوم توسعه پایدار بر پایه کاهش تولید، بازیافت و استفاده دوباره شکل گرفته که اجتناب و کاهش تولید پسماند، ترویج و آموزش همگانی از مبدا دارای بیشترین اثر بر نظام مدیریت پسماند و منافع اقتصادی است.

۱۰ درصد پسماندها در مبدا تفکیک می‌شوند
راضی با  بیان اینکه پسماندها به طور کلی به پنج دسته پسماندهای عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شوند، افزود: طبق بررسی‌ها، ۶۵ درصد از پسماندهای تولیدی تر و ۳۵ درصد خشک هستند و  ۲۵ درصد از پسماندهای تولیدی پردازش و  ۷۵ درصد باقیمانده بدون فرایند پردازش مستقیم دفن می‌شوند همچنین ۱۰ درصد پسماندها در مبدا تفکیک می‌شوند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به قوانین و مقررات و اسنادبالادستی حوزه پسماندهای عادی از جمله اصل پنجاهم قانون اساسی، سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، قانون  برنامه پنج ساله ششم توسعه، قانون شهرداری، قانون مدیریت پسماندها و آیین نامه اجرایی آن، قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قانون هوای پاک و قانون حفاظت خاک اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی همه پسماندها، غیر از صنعتی و ویژه، در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها است.

تاکید بر شکل‌دهی به زنجیره اقتصادی و پایدار مدیریت پسماند
راضی به تشریح راهبردها و اقدامات اساسی مدیریت پسماند در دولت سیزدهم که از سوی وزیر کشور هم ابلاغ شده و در قالب قرارگاه عملیاتی توسعه و تامین ناوگان و تجهیزات مدیریت شهری و روستایی و با تشکیل کمیته پسماند در حال فعالیت است، پرداخت.

وی اظهارداشت: در این برنامه‌ها بر شکل‌دهی به زنجیره اقتصادی و پایدار مدیریت پسماند، انجام تکلیف قانونی تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری، توسعه فناوری و نوآوری در حوزه پسماند با هدف تحقق ارتقای کیفیت و اثربخشی و ارزش‌افزوده در این فرایند از طریق دستیابی شرکت‌های ایرانی به فناوری‌های به‌روز تاکید شده که این مورد مشتمل بر اقداماتی درباره تدوین الگوی تجهیزات با بازدهی بالا، دستیابی به فناوری‌های موردنیاز، تعیین مأموریت برای دانشگاه‌ها و پارک‌ها تاکید شده است.

راضی به سایر راهبردها و اقدامات اساسی مدیریت پسماند در دولت سیزدهم که از سوی وزیر کشور ابلاغ شده از قبیل ارائه برنامه کامل در قالب تعریف و اولویت‌بندی طرح‌ها، آسیب‌شناسی و ارزیابی طرح‌های اجراشده تولید کمپوست، زباله‌سوز، دفن گاه ها و مانند آنها و از نظر کیفیت، زمان اجرا، اثربخشی، موانع اجرایی و هزینه ها، تبیین مدل مالی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، ‌تعیین فرآیندهای گلوگاهی اجرای پروژه‌ها با هدف جلوگیری از بروز مشکلات قبلی، ارزیابی عملکرد استان ها و شهرها، برگزاری همایش‌های منظم مجازی با شهرداری‌های کشور باهدف تبیین راهبردها، دریافت طرح‌های نوآورانه و تجربیات موفق شهرهای مختلف ارائه گزارش های  ارزیابی و ایجاد هماهنگی و رقابت سازنده و ترویج و آموزش همگانی با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه مدیریت پسماند بازیافت ماشین آلات و تجهیزات وابسته، هفتم تا دهم اسفندماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند دفع زباله سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند دفع زباله سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند دفع زباله سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شهرداری ها و دهیاری ها مدیریت پسماند محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم گفت: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی کافی برای اعلام ساعت جمع‌آوری زباله صورت گرفته، نزدیک به ۱۲ درصد پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود.

سیدمحسن میرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم فرهنگ‌سازی و آموزش را از موضوعات مهم خدمات شهری دانست و اظهار کرد: اگر شهروندان همکاری و مشارکت نداشته باشند، به شهر پاکیزه نخواهیم رسید.

وی در خصوص آموزش‌های شهروندی افزود: پساب خاکستری یا فاضلابی که در بعضی مناطق توسط برخی شهروندان وارد معابر شهری می‌شود یکی از مشکلات مهم محیط زیست شهری در قم است.

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: طی هماهنگی با مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب مقرر شد که به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند که تعداد زیادی توانستند با شبکه آب و فاضلاب ارتباط بگیرند و بسیاری از انشعابات وصل شد.

میرهادی عنوان کرد: زباله‌های خارج از نوبت که برخی شهروندان در بعضی مناطق خارج از منزل می‌گذارند یکی از معضلات محسوب می‌شود در حالی که ساعت اعلام شده برای جمع‌آوری پسماند از ۲۱:۰۰ تا ۶:۰۰ است.

وی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود، با وجود اینکه اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام شده است و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم زباله روز را کاهش دهیم.

کد خبر 748158

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • سهم ۱۲ درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد