Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@23:25:42 GMT

زندگینامه: ژاله کاظمی (۱۳۲۲-۱۳۸۳)

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۷۶۶۶

زندگینامه: ژاله کاظمی (۱۳۲۲-۱۳۸۳)

به گزارش همشهری آنلاین،  زهرا کاظمی‌آزاد مشهور به ژاله کاظمی  زاده ۱۲ فروردین ۱۳۲۲ در تهران، دانش آموخته مقطع لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ملی ایران و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی ازدانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از مهمترین دوبلورهای تاریخ تلویزیون و سینمای ایران بود.  

وی صداپیشه همیشگی سوفیا لورن، الیزابت تیلور، اینگرید برگمن در تمام فیلم‌هایشان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهمترین نقش‌هایی که وی در آن صداپیشیگی داشت و به سبب آن بسیار تثبیت گردید اولی «آواز برنادت» به جای جنیفر جونز و دیگری «جولی اندروز» در «اشک‌ها و لبخندها» قابل اشاره است.

او بواسطه برادرش هوشنگ کاظمی وارد دنیای دوبله شد. در ۱۸ سالگی به رم رفت و در این سفر در کنار پیشگامان دوبله مانند منوچهر زمانی، نصرت کریمی و حسین سرشار در زمینهٔ دوبله فعالیت کرد و تجربه اندوخت. در دهه ۱۳۴۰، که دوران طلایی دوبله در ایران خوانده می‌شود، بر قلهٔ این حرفه ایستاد و معتبرترین زن گویندهٔ فیلم و یکی از چند دوبلور درجه‌اول بود که علاوه بر گویندگی، در زمینهٔ مدیریت دوبلاژ هم فعالیت می‌کرد.

ژاله کاظمی به‌جای بسیاری از ستاره‌های سینما صحبت کرده‌است، از جمله ویوین لی، اینگرید برگمن، اوا گاردنر، جنیفر جونز، جوآن وودوارد، لزلی کارون، الیزابت تیلور ، شرلی مک‌لین، ونسا ردگریو، الی مک‌گراو، جولی کریستی، فی داناوی، باربارا استرایسند و میا فارو.

پس از انقلاب ژاله کاظمی در بدنه تلویزیون آنچنان فعال نبود. آخرین صداپیشگی او برای نیکول کیدمن در فیلم «ساعت‌ها» بود که به قولی ماندگارترین اثر وی برشمرده می‌شود. وی در سینمای بعد از انقلاب به جای افسانه بایگان و کتایون ریاحی صداپیشگی کرد.

ژاله کاظمی در ۶۰ سالگی، در ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ به علت بیماری سرطان پانکراس در ۶۱ سالگی در واشینگتن دی.سی درگذشت.

کد خبر 660947 برچسب‌ها مجله دوبله ایران

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل باخت شهرداری در فینال بسکتبال غرب آسیا

ارسلان کاظمی، درباره دلایل باخت شهرداری گرگان مقابل الریاضی لبنان صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، تیم بسکتبال شهرداری گرگان در نخستین بازی از سری فینال سوپر لیگ غرب آسیا، با نتیجه سنگین ۹۵ - ۶۰ مقابل الریاضی لبنان شکست خورد که ارسلان کاظمی، کاپیتان و ستاره کهنه کار این تیم درباره دلایل باخت در  این بازی صحبت کرد. 

ارسلان کاظمی پس از باخت مقابل الریاضی لبنان گفت: دو، سه هفته است که ما به دنبال جذب یک بازیکن خارجی دوم هستیم تا تیم را از این شرایط سخت خارج کنیم. امیدوارم برای بازی بعد یک بازیکن جذب کنیم چون واقعا تیم ما به بازیکن (در پست پنج) نیاز دارد.

او ادامه داد: من از اینکه ۴۰ دقیقه کامل در زمین بازی کنم متنفرم اما در ۴ - ۵ باز اخیر این کار را کرده‌ام چون تیم به من نیاز داشت. با این حال برخی مواقع نمی‌شود این کار را به خوبی انجام داد. من امیدوارم دومین بازیکن خارجی را برای تیم جذب کنیم.

کاظمی در پایان صحبت‌های خود گفت: ما خیلی بد بازی کردیم. در این دیدار ۳۵ اقدام سه امتیازی داشتیم که فقط ۲۰ درصد آنها تبدیل به امتیاز شد. وقتی یک تیم از ۳۵ پرتاب تنها ۷ بار موفق به کسب امتیاز می‌شود، راهی برای بردن وجود ندارد و به نظر من اصلی‌ترین دلیل باخت همین بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران
  • دلیل باخت شهرداری در فینال بسکتبال غرب آسیا
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • تغییر چهره تازه بازیگر نقش «نجلا» بعد دو سال در ۳۲ سالگی (فیلم)
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت