Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:11:53 GMT

«جهاد تبیین» روخوانی کردن از فرمایشات رهبری نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۲۵۷۴

«جهاد تبیین» روخوانی کردن از فرمایشات رهبری نیست

ایسنا/قزوین یک کارشناس فرهنگی گفت: «جهاد تبیین» روخوانی کردن از فرمایشات رهبری نیست بلکه در رسانه باید نقشه راه داشته باشیم و ایفای‌نقش کنیم. امروز در مقابل کسانی هستیم که در پازل دشمن نیستند اما ممکن است این افراد به وضع موجود انتقاد داشته باشند بنابراین باید راه نقد را باز بگذاریم؛ اگر گفتگو کنیم جامعه بیمه شده‌ای داریم باید به این گفتگوها میدان دهیم و راه صدور انقلاب را باز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا خوش‌عقیده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ادبیات و گفتمان رهبر انقلاب مدتی است کلید واژه‌ای به نام «جهاد تبیین» دیده می‌شود و اطلاق کلمه جهاد و گزاره‌های قرآنی مانند «جهاد»، «واجب بودن جهاد» و «فریضه» را برای جهاد تبیین به کار بردند که اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری ۲ ویژگی مقابله با دشمن و طاقت‌فرسایی را برای جهاد بیان می‌کنند؛ جهاد باید در برابر دشمن باشد ضمن اینکه جهاد توأم با سختی و طاقت‌فرسایی است.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در گام دوم صریح اشاره داشتند که هزاران رسانه می‌خواهند واقعیت‌های انقلاب را سانسور کنند و با صرف وقت و هزینه‌های گزاف علیه جمهوری اسلامی جبهه رسانه‌ای تشکیل دادند تا نقاط ضعف را بزرگ و دستاوردها را به حاشیه ببرند.

خوش‌عقیده اشاره کرد: وقتی به زندگی ائمه اطهار (ع) نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه اهل‌بیت (ع) از وجود پیامبر (ص) تا وجود حضرت حجت (عج) همگی در راستای روشنگری و برداشتن ماسک ریا از روی حکام ظالم تلاش کردند. مقام معظم رهبری در بیاناتشان اشاره کردند زندگی امام جواد (ع) مصداقی از جهاد تبیین است زیرا برای از بین بردن شبهات تلاش کردند.
       
حضرت زهرا (س) نمونه بارز جهادگر تبیین هستند

وی با اشاره به اینکه سراسر زندگی اهل بیت (ع) روشنگری، تبیین حقیقت و از بین بردن تاریکی بوده است، تشریح کرد: حضرت زهرا (س) نمونه بارز جهاد تبیین هستند وقتی بعد از غدیر پیمان‌شکنی و خلافت را غصب کردند حضرت زهرا (س) به اشکال مختلف ورود کردند. در صلح امام حسن (ع) و کربلا نیز جهاد تبیین را مشاهده می‌کنیم، امام حسن (ع) برای برملا شدن دست تزویر مجبور به پذیرفتن صلح شدند و از بین بردن مفاد صلح‌نامه توسط معاویه زمینه‌های قیام کربلا را توسط سیدالشهدا (ع) فراهم کرد. رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص روز اربعین گفتند اگر روشنگری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نبود کربلا مسکوت می‌ماند و اتفاق طور دیگری رقم می‌خورد اما این بزرگواران با روشنگری مردم را آگاه کردند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: امپراتوری رسانه‌ای غرب با تمرکز بر ضعف و تخریب دستاوردهای انقلاب سعی در بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم دارد و این بر کسی پوشیده نیست؛ هیچ حکومتی بدون نقطه ضعف نیست و بیان ضعف‌ها موجب ناامیدی جوانان می‌شود.

وی توضیح داد: ناتو در سال ۲۰۲۰ پنج حوزه جنگی جدید را پذیرفت و در دنیا تعریف کرد؛ این نیروها شامل نیروهای زمینی، هوایی، هوافضا، دریایی و سایبری است. امروز دچار جنگ ادراکی و شناختی هستیم و اذهان درگیر آن است؛ رسانه و موضوع سایبری به ابزار جنگی دشمن تبدیل شده است که قابل چشم‌پوشی نیست و باید به آن دقت داشته باشیم. اندیشمندان آمریکا ازجمله «جوزف نای» سال ۲۰۱۱ کتابی نوشته و صریحاً گفته در قرن ۲۱ که قرن ارتباطات است آمریکا تمایلی به استفاده از قدرت نظامی برای برتری‌جویی در جهان ندارد و باید به قدرت نرم روی بیاوریم. امروز هم هزاران رسانه علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند؛ رهبر به‌عنوان فرمانده و سکاندار کشتی انقلاب این فضا را به خوبی رصد می‌کنند و با اعلام مشخصات می‌گویند که از کجا مورد هجوم قرار گرفتیم و کجا باید سنگر بزنیم.

خوش‌عقیده یادآور شد: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی تأکید کردند صرفاً نباید در حوزه دفاعی باشیم و تأکید کردند دشمن با حملات سایبری افکار عمومی را خدشه‌دار می‌کند بنابراین باید حالت آفندی هم داشته باشیم و به تئوری‌های سوخته و هدررفته غرب حمله کنیم.

وی گفت: رسانه‌های غربی امروز با خرج میلیاردها دلار افکار عمومی را هدف قرار دادند؛ تمرکز آنان روی لجن‌پراکنی است و در ۲ جبهه اقتصاد و رسانه تمرکز دارند، جوانان موتور محرکه جامعه هستند و دشمنان با تخریب تلاش می‌کنند مانع حرکت این موتور شوند، باید ابهام‌زدایی شود و آزاد کردن افکار اتفاق بیفتد، دشمن از آگاهی جوامع آزاداندیش در هراس است و همه توطئه‌ها برای این است.

این کارشناس فرهنگی مطرح کرد: «جهاد تبیین» روخوانی کردن از فرمایشات رهبری نیست بلکه در رسانه باید نقشه راه داشته باشیم و ایفای‌نقش کنیم. امروز در مقابل کسانی هستیم که در پازل دشمن نیستند اما ممکن است این افراد به وضع موجود انتقاد داشته باشند بنابراین باید راه نقد را باز بگذاریم؛ اگر گفتگو کنیم جامعه بیمه شده‌ای داریم باید به این گفتگوها میدان دهیم و راه صدور انقلاب را باز کنیم.

وی تصریح کرد: باید قدرت پذیرش حرف مخالف را افزایش دهیم تا تضارب‌آرا اتفاق بیفتد و حقایق را بیان کنیم، این‌گونه نباشد که گزارش عملکرد دهیم و ضعف‌ها را توجیه کنیم مثلاً بگوییم در جنگ و تحریم بودیم. باید به این موضوع بپردازیم که هر وقت از اصل مقاومت، استقلال، آزادی، عدالت و هدایت غافل بودیم و از خط شهدا و مبانی امام و رهبری فاصله گرفتیم دچار این مشکلات شدیم.

عملکرد برخی مسئولین را به پای انقلاب نگذاریم

خوش‌عقیده با تأکید بر اینکه یک وجه «جهاد تبیین» تمیز دادن انقلاب اسلامی از برخی عملکردهای مسئولین نظام است، ادامه داد: امروز عملکرد مسئولین بیانگر نگاه انقلابی نیست و باید بین نگاه درست انقلاب و خط رهبری و چند مسئول خطاکار تمیز دهیم و اصل و هدف غایی انقلاب و خط امام را بیان کنیم.

وی مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین منتقد وضع موجود هستند؛ در بیانیه گام دوم می‌گویند با آرمان‌های انقلاب ۵۷ فاصله زیادی داریم و علت آن را فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلابی و اسلامی و جوانان است. اگر اسلام، انقلاب و نگاه انقلابی را درست بازتاب دهیم هیچ انسان آزاداندیشی نیست که از انقلاب خوشش نیاید و این ایراد از مسلمانی ماست که نتوانستیم انقلاب و خط شهدا را منعکس کنیم.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه باید حقایق را بگوییم، اظهار کرد: برای مثال در طرح صیانت تبیین درستی انجام ندادیم و ضرورت و الزام پرداخت آن را برای مردم تبیین نکردیم و همه مسئولان درگیر این طرح شدند، درواقع شاید این طرح بد نباشد و باید نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم. وقتی مردم را اقناع نمی‌کنیم و اصول جنگ روانی را رعایت نمی‌کنیم در پازل دشمن بازی می‌کنیم، دشمن بیشترین سوءاستفاده را می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید در نهضت مطالبه‌گری و روشنگری نقش‌آفرینی کنند و وضعیت موجود را به سمت آرمان‌های اصلی سوق دهند حق و باطل را تمیز دهیم و مردم حقایق را بدانند.

خوش‌عقیده یادآور شد: «جهاد تبیین» به‌قدری مهم است که رهبر معظم انقلاب در پایان دیدار با فرماندهان نیروی هوایی که در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد دعا کردند ما را سربازان این جهاد قرار دهد. ما که ادعا داریم سرباز رهبری و انقلاب و اسلام هستیم حجت بر ما تمام است و هر کس در هر لباسی باید بکوشد در مقابل تشویش دشمن و تخریب و تهمت بتوانیم روشنگری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جهاد تبیین قزوين کارشناس فرهنگی رهبر معظم انقلاب داشته باشیم جهاد تبیین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید اسماعیل موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر محمودآباد اظهار کرد: رسول خدا (ص) پس از بوسیدن دست سعد انصاری که بر اثر کارگری سخت و زبر شده بود فرمود: این دستی است که هرگز آتش جهنم به آن نمی‌رسد (فَقبَّلَ یَدَهُ رَسولُ اللّه (ص) و قالَ هذِهِ یَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ أبَداً همچنین آن ‌حضرت فرمودند: «بهترین درآمد، از آنِ دستان کارگری است که کارش بی‌آلایش باشد».

وی اشاره به فرارسیدن روز کارگر اضافه کرد: یکی از وظایف مسئولین ایجاد امنیت شغلی برای کارگران و توجه به بیمه کارگران است.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به فرارسیدن روز معلم تاکید کرد: مطمئناً بارزترین الگوی جمهوری اسلامی از تعریف معلم تراز، شهید مرتضی مطهری بوده است واینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد.

وی اضافه کرد: تعابیری که امامین انقلاب درباره شهید مطهری به کار برده‌اند، کم نظیر و در مواردی بی‌نظیر است و می‌تواند بهترین مُعرِّف برای تبیین شخصیت والای این معلم عظیم القدر انقلاب باشد.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: شهد مطهری شهید اسلام شناس، زمان شناس، جریان شناس، دشمن شناس با بصیر بود.

امام جمعه محمودآباد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته استاد مطهری دشمن شناسی بود که توانست با نگاه تیزبین خود انواع دشمن‌ها و دشمنی‌ها را شناخته و به موقع و با روشی مناسب در برابر آنان قد علم کند. آنچه باعث می‌شد شهید مطهری در عرصه جهاد تبیین، به‌خوبی میدان‌داری نماید عمدتاً این چهار ویژگی بود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در حوزه حجاب با بیان اینکه بی حجابی و بی عفتی را دشمن به ما تحمیل کرده است، عنوان کرد: همه به ویژه بانوان باید پر رنگ تر و با منطق و تدبیر و تبیین وارد میدان عمل شوند و نقش زینبی خود را با تبیین موضوع عفت و حجاب انجام دهند.

حجت الاسلام موسوی در پایان با بیان اینکه به قوانین موجود در این موضوع باید عمل شود، یادآور شد: همه مردم باید از مجریان طرح نور حمایت و پشتیبانی نمایند.

کد خبر 6089156

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است