Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@06:38:23 GMT

پیش بینی هواشناسی کشور فردا ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۸۸۹۲

به گزارش صدای ایران، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا پنجشنبه از بارش برف، باران، رعدوبرق و تگرگ در اکثر استان‌های کشور خبر داد.


سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی رنگ از  تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ از پنج‌شنبه (۱۲ اسفندماه) تا جمعه (۱۳ اسفندماه) خبرداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سامانه بارشی روز پنجشنبه در جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، شمال کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال خوزستان و روز جمعه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب فارس، شمال شرق سمنان، خراسان شمالی، استانهای البرز، تهران و مازندران فعال خواهد بود.
بر اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برفگیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال سقوط بهمن و رخداد مه دور از انتظار نیست.
به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز ماشین‌ها به وسایل ایمنی و گرمایشی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی در دستورکار قرار گیرد.


به دنبال این هشدار، سازمان هواشناسی نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک هشدار داد که این پدیده از بعدازظهر پنج‌شنبه آغاز می شود و تا شنبه (۱۴ اسفندماه) ادامه دارد.
این پدیده جوی روز پنجشنبه در خوزستان، ایلام، غرب کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و روز جمعه در اردبیل، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، فارس، قزوین، جنوب تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و شنبه در سمنان پیش‌بینی می‌شود.


بر اثر حاکمیت این شرایط جوی خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی دور از انتظار نیست.


سازمان هوانشاسی مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و خودداری ا سمپاشی زمستانه باغات را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد رنگ از نفوذ سامانه بارشی و بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، رعد و برق و کاهش نسبی دما از پنجشنبه تا جمعه خبر داد.
این شرایط جوی روز پنجشنبه دراستان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، لرستان و جنوب مرکزی و روز جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، کردستان، لرستان، خوزستان، نیمه شمالی فارس، تهران، البرز، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، قم، مرکزی و همدان، شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.


بر اثر حاکمیت این وضعیت جوی اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.


به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در دستور کار قرار گیرد.


این سازمان در ادامه از تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت و  در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خبر داد که این شرایط روز جمعه در آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی  رخ می‌دهد و احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.


در این شرایط جوی لازم است به توصیه سازمان هواشناسی مبنی بر مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توجه شود.
بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز برای استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است. از بعدازظهر فردا پنجشنبه سامانه بارشی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود و در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و به‌تدریج برخی مناطق مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران باعث بارش برف و باران، وزش باد شدید موقتی همراه با رعدوبرق می‌شود.


شدت بارش‌های فردا برای نوار غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان، برخی مناطق لرستان، شمال و شرق خوزستان و شمال چهارمحال و بختیاری خواهد بود.


روز جمعه عمده فعالیت این سامانه بارشی در جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، شمال شرق، استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال استان‌های فارس و بوشهر است. شدت بارش‌های جمعه برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب غرب اصفهان و نیمه شرقی خوزستان است که در این مناطق بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه آینده بارش‌های پراکنده برای ارتفاعات البرز شرقی، برخی مناطق شرق و شمال غرب و روز یکشنبه برای سواحل دریای خزر و شمال شرق پیش‌بینی شده است.


روز پنجشنبه افزایش محسوس دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و روز جمعه کاهش دما در این مناطق روی می‌دهد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگی دیگر نسبت به افزایش سرعت وزش باد و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متردر سواحل و تا دو متر در فراساحل خبرداد که از اواخر وقت پنجشنبه تا جمعه در  مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.


در این شرایط جوی خطرغرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی وآسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی وجود دارد.


سازمان هواشناسی برای جلوگیری از خسارات احتمالی محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می کند.

 


  ارزش پالایش یکم امروز 11 اسفند 1400


این سازمان با صدور هشدار سطح زرد رنگ دیگری از پیش از ظهر جمعه(۱۳ اسفندماه) تا پیش از ظهر شنبه(۱۴اسفندماه) و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متردر سواحل و تا دو متر در فراساحل خبر داد.
این شرایط جوی روز جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل در استانهای گیلان، مازندران و گلستان و روز شنبه در مناطق دور از ساحل در استان‌های مازندران و گلستان دور از انتظار نیست و خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی پیش‌بینی می‌شود.


به توصیه سازمان هواشناسی محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در دستورکار قرار گیرد.


در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران ابری و نیمه ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید همراه با غبارصبحگاهی و بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران، امروز تا ظهر فردا (۱۱ تا ۱۲ اسفندماه) آسمانی نیمه ابری، گاهی ابری با وزش باد ملایم تا متوسط پیش‌بینی می‌شود و در بعضی ساعت‌ها به دلیل عدم وزش باد قابل ملاحظه در مناطق پرتردد شهری غبار محلی مورد انتظار است.


از بعدازظهر فردا(۱۲ اسفندماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج آسمانی ابری همراه با وزش باد متوسط تا نسبتا شدید و از فردا شب تا جمعه شب(۱۲ تا ۱۳ اسفندماه) در سطح استان در بعضی ساعت‌ها بارش باران گاهی همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات بارش باران و برف همراه با مه و گاهی کولاک برف با احتمال صاعقه و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
از ظهر جمعه تا یکشنبه (۱۳ اسفندماه تا ۱۵ اسفندماه) در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه جنوبی مورد انتظار است. امروز تا فردا روند تدریجی افزایش دما و از جمعه شب تا صبح یکشنبه در سطح استان کاهش محسوس دما و در ارتفاعات یخبندان شبانه مطح زمین پیش‌بینی می‌شود.


بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه‌های‌ فیروزکوه و فیروزکوه  – امین آباد با دمای ۳- درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.
همچنین آسمان تهران فردا (۱۲ اسفندماه) ابری و همراه با غبار صبحگاهی و دربعد از ظهر وزش باد و بارش پراکنده با بیشترین و کمترین دمای ۱۹ و ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین جمعه (۱۳ اسفندماه) آسمان تهران ابری و بارش باران و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق و اوایل شب کاهش ابر خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۶ و ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.


اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زرد رنگ از نفوذ سامانه ناپایدار بارشی و بارش باران در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق، در ارتفاعات بارش برف دراستان تهران  از شب پنجشنبه تا شب جمعه(۱۲ تا ۱۳ اسفندماه) خبر داد.


بر اثر حاکمیت این شرایط جوی  لغزندگی معابر و جاده‌ها و کاهش دید افقی، سیلابی شدن مسیل‌ها و احتمال بالا آمدن موقتی سطح آب رودخانه‌ها، وقوع مه و کولاک برف در ارتفاعات، امکان محدودیت تردد در جاده های کوهستانی، احتمال صاعقه و بارش تگرگ، احتمال سقوط بهمن در نقاط مستعد کوهستانی دور از انتظار نیست.


اداره کل هواشناسی استان تهران عدم تردد یا اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد درون شهری و جاده ای به‌ویژه جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل ایمنی در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از پرواز گلایدر و هواپیماهای آموزشی را توصیه می‌کند.


اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش سرعت وزش باد و وزش باد شدید در نیمه جنوبی و ارتفاعات احتمال وزش باد خیلی شدید موقت در استان تهران از ظهر جمعه(۱۳ اسفندماه) تا ظهر یکشنبه(۱۵ اسفندماه) نیز هشدار داد.
در این شرایط جوی احتمال آسیب به سازه‌های موقت و سست، احتمال آسیب به پوشش گلخانه ها، احتمال شکستن شاخه درختان، خطر سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.
به توصیه اداره کل هواشناسی استان تهران محکم کردن سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، پرهیز از پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک، پرهیز از کار روی تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های مرتفع مورد توجه قرار گیرد.


به دنبال این هشدار اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۵ تا ۸ درجه سلسیوس در نواحی مرکزی و جنوبی استان، یخبندان شبانه سطح زمین در نواحی شمالی و ارتفاعات، احتمال آسیب به لوله‌های آب و تاسیسات و احتمال آسیب به خودروها و ماشین آلات در ارتفاعات و بعضی نواحی شمالی استان از شب جمعه تا صبح یکشنبه(۱۳ تا ۱۵ اسفندماه) در استان تهران خبر داد.


اداره کل هواشناسی استان تهران محافظت و پوشش لوله های آب و تاسیسات، استفاده از ضد یخ در خودروها و ماشین آلات را توصیه می‌کند.


به گزارش صدای ایران هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را انجام دهند.



منبع: صدای ایران

کلیدواژه: پیش بینی هواشناسی اداره کل هواشناسی استان تهران توصیه سازمان هواشناسی شناورهای نیمه سنگین افزایش سرعت وزش باد کهگیلویه و بویراحمد تابلوهای تبلیغاتی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست سبک و تفریحی درختان فرسوده بعضی ساعت ها پیش بینی می شود آذربایجان غربی آذربایجان شرقی احتمال آسیب احتیاط در تردد اختلال در تردد سازه های موقت صدور هشدار شرایط جوی سامانه بارشی پدیده ای جوی وزش باد شدید ۱۳ اسفندماه ۱۲ اسفندماه روز پنجشنبه روز جمعه بارش باران روز جمعه کولاک برف قرار گیرد شدید موقت گلخانه ها رعد و برق شمال غرب بارش برف کاهش دید شمال شرق قایق ها زرد رنگ بر اساس جاده ها تا جمعه بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند.

به گزارش ایسنا صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد. 

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند. 

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • پیش بینی هشدار زرد هواشناسی در بیشتر نقاط کشور
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هشدار بارش‌ شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه ۷ اردیبهشت