Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@06:09:00 GMT

موتور برق دیزل چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۰۵۹۲

موتور برق دیزل چیست؟

موتور برق دیزلی یا همان گازوئیلی از موتور برق  های پرکاربرد است که برای تولید برق از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند. از لحاظ  نوع عملکرد مانند دیزل ژنراتور  در سایز و ابعاد کوچک تر است.

نوع و ساختار درونی موتور برق دیزلی یا گازوئیلی، آن را نسبت به سایر موتور برق ها متمایز کرده است.

 

موتور برق گازوئیلی بی صدا

به علت نوع سوخت و اشتغال، موتور برق های گازوئیلی نسبت به موتور برق های بنزینی صدای بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع صدای موتور برق گازوئیلی نسبت به موتور برق بنزینی بسیار بیشتر و محسوس تر است به گونه ایی که صدای موتور برق گازوئیلی بین بازه 65 دسی بل (DB) تا 80 دسی بل (DB) است. اما صدای موتور برق بنزینی بین 65 دسی بل تا 75 دسی بل است. در مکان هایی که صدا نباید از حد مجاز بالاتر برود، بهتر است از موتور برق های بنزینی استفاده شود.

برای حل مشکل صدای بسیار بلند موتور برق دیزلی، سازندگان آن راه حل هایی را ارائه کرده اند. در زیر به بررسی این روش ها پرداخته ایم.

روش اول

برای کاهش صدای موتور برق دیزلی، محفظه هایی فلزی که  کانوپی نام دارند و عایق صدا هستند را طراحی کردند. اگرچه این محفظه ها وزن موتور برق را سنگین می کند اما  باعث شده که تا حدودی صدای موتور برق دیزلی کاهش پیدا کند.

روش دوم: 

برای اینکه صدای موتور برق دیزل را به حداقل برسانیم باید در فاصله ی بیشتر از 7 متر یا  در اتاقک مخصوص قرار داده شود.

اگر می خواهید موتور برق دیزل را در اتاقک مخصوص قرار بدهید، برای جلوگیری از خفگی و داغ شدن موتور برق، حتما برای اتاقک راه جریان هوا برای تنفس موتور برق قرار دهید.

نحوه عملکرد موتور برق های دیزل

عملکرد موتور برق های دیزلی یا گازوئیلی به گونه ای است که موتورهای احتراق داخلی به وسیله ی سیلندر پیستونی با احتراق متناوب بر حسب تعداد سیلندر و دفعات احتراق، به یک یا دو سیلندر تقسیم شده  و توان یا قدرت تولیدی آنها بر حسب اسب بخار بیان می شود.

میان موتور برق های دیزل و موتور برق های بنزینی ساختارهای مشابهی وجود دارد اما تنها تفاوت موتور برق های دیزلی با موتورهای بنزینی در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت آن است.

 

دو عاملی که باعث تمایز موتور برق های بنزینی و گازوئیلی به لحاظ پاشش سوخت و نوع احتراق شده است شامل:

سیستم جرقه زنی حذف شمع از سیستم احتراق، مهم ترین تفاوت در موتورهای دیزلی با بنزینی است. در واقع در موتور برق های دیزلی شمعی برای جرقه زنی وجود ندارد و برای فرایند احتراق از خاصیت خود انفجاری گازوئیل استفاده می شود. پمپ انژکتور تفاوت دیگر در سیستم سوخت رسانی موتور است که وظیفه پودر کردن سوخت و گاز بندی محفظه احتراق را بر عهده دارد. منظورمان قطعه ای است که میزان سوخت و فشار لازم جهت پاشش سوخت را تنظیم می کند.

مکانیزم عملکرد موتور های موتور برق دیزلی

مرحله اول: در مرحله ی اول پیستون از (نقطه مرگ بالا) به مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند. سپس ورودی هوا از مجرای سوپاپ وارد محفظه احتراق می شود. (تنفس) مرحله دوم: هنگامی که پیستون از نقطه مرگ پایین به سمت بالا حرکت می کند و سوپاپ هوا بسته است، هوای داخل محفظه احتراق متراکم می شود. (تراکم) مرحله سوم: با رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا به درون هوای داغ محفظه احتراق، مقداری سوخت گازوئیل پاشیده می شود و سوخت آتش می گیرد. انرژی که از احتراق حاصل می شود به پیستون فشار می آورد و آن را پایین هدایت می کند. (قدرت) مرحله چهارم: بعد از اینکه سوپاپ دود باز می شود و پیستون به نقطه مرگ پایین می رسد، عملیات تخلیه دود انجام می شود. (تخلیه)

مزایای موتور برق دیزل

دوام و استحکام موتور برق گازوئیلی

چون در بدنه موتور برق ها آلیاژ چدن استفاده شده است و آلیاژ چدن دارای مقاومت است، بنابراین موتور برق گازوئیلی به نسبت موتور برق های بنزینی دارای مقاومت بیشتری است . هم چنین اگر از آن به درستی استفاده شود طول عمر این موتور برق زیاد می شود.

مصرف سوخت موتور برق گازوئیلی

گازوئیل که سوخت مورد استفاده موتور برق های دیزلی می باشد ، هم از نظر قیمت سوخت و هم میزان مصرف سوخت در موتور برق به صرفه است.  به دلیل تراکم و فشرده سازی که داخل محفظه احتراق وجود دارد، موتور برق دیزل تقریبا 15 الی 25 برابر بیشتر نسبت به موتور برق های بنزینی کم مصرف بوده است. بنابراین این موتور برق خواهان بیشتری دارد.

آلایندگی کمتر موتور برق دیزلی

از مزایای دیگر این موتور برق نسبت به موتور برق بنزینی می توان به تولید گازهای آلوده کمتری مثل CO ( مونواکسید کربن ) اشاره کرد.

 

بالا بودن راندمان موتور برق دیزل

به دلیل تراکم بالای موتور برق دیزل، راندمان حرارتی موتور برق دیزل بالاتر است. بنابراین مفیدتر و به صرفه تر از دیگر موتوربرق ها است.

 

کاربرد موتور برق گازوئیلی

موتور برق های دیزل با توجه به مدل، برند و توان خروجی موتور برق و چند فاز بودن آن در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از موتور برق دیزل جهت تامین برق موردنیاز دیتاسنترها، سیستم ها و سرورهای ارتباطی استفاده می شود. هم چنین در جاهایی که به برق اضطراری نیاز دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت موتور برق گازوئیلی

با توجه به برند و توان خروجی و فاکتورهایی مانند نوع سوخت با درصد ایمنی بالا، انواع محاسن آن از جمله دوام و استحکام بالای موتور برق باعث تعین قیمت موتور برق دیزل می شود.

کلام آخر

شرکت کیا دیزل اسپادان با سابقه ی چندین ساله در  فروش و تولید موتور برق  ارائه دهنده انواع برندهای جهانی موتور برق دیزل و بهترین دیزل ژنراتور در سطح کشور می باشد .

برای ارتباط با شرکت کیادیزل اسپادان به وب سایت رسمی شرکت  www.kiadieselspadan.com مراجعه نمایید و یا با شماره  تلفن: 03133447101 تماس حاصل نمایید.

منبع: فردا

کلیدواژه: رپرتاژ آگهی موتور برق دیزل موتور برق های بنزینی موتور برق های دیزل موتور برق دیزل موتور برق محفظه احتراق موتور برق ها نقطه مرگ دسی بل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، عشقی اظهار داشت: تاکنون ۱۴ تیم عملیاتی و بیش از ۴۰ نیروی امدادی با تجهیزات موتور پمپ آب و کف کش در سطح شهرستان یزد در حال امدادرسانی هستند.

وی افزود: در دو حادثه سیل در شهرستان اردکان در محور اردکان به خرانق گیر افتادگی ۴ خودرو با ۱۱ سرنشین در مسیر سیل که به مکان امن منتقل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: شب گذشته با اعلام به مرکز eoc استان مبنی بر آبگرفتگی در معابر سطح شهرستان مهریز با هماهنگی انجام شده دو تیم ۳ نفره به همراه تجهیزات و موتور پمپ مشغول امدادرسانی شدند.

وی افزود: عملیات امدادرسانی همچنان با حضور تیم های امدادی در سطح شهر ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بازسازی جت پرشر دیزل تجسم توان متخصصان بومی نیروگاه رامین اهواز
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • ساخت موتور شش سیلندر
  • فیلم| رونمایی از نخستین موتور بنزینیِ ۶ سیلندر؛ ساخت ایران
  • (تصاویر) رونمایی از موتور شش سیلندر ساخت ایران
  • آیین رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی
  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • امدادرسانی همچنان ادامه دارد
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان