Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که مقامات وابسته به غرب در لبنان همواره در بحران‌های مختلف تاکید می‌کنند که به سیاست بی‌طرفی پایبند هستند، اما تناقض زیادی میان گفتار و عمل آنها دیده می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که کشورهای عربی از جمله کشورهای متحد آمریکا در منطقه تلاش کردند به موضع بی‌طرفی خود در مناقشه روسیه و اوکراین پایبند باشند، وزارت خارجه لبنان به فاصله کوتاهی از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، با اقدامی شتاب‌زده بیانیه‌ای در محکومیت این عملیات صادر کرد که با واکنش‌های متعدد طرف‌های داخلی لبنان مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه لبنانی فاش کردند که این موضع وزارت خارجه و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تحت فشار سفارت آمریکا اتخاذ شده است.

در همین راستا «امین محمد حطیط» کارشناس لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی منطقه در مقاله‌ای اعلام کرد، هم‌زمان با آغاز جنگ جهانی تروریسم علیه سوریه، دولت وقت لبنان موضع بی‌طرفی را اتخاذ کرد تا از تعهدات خود به سوریه به واسطه معاهدات متعددی که با این کشور منعقد کرده بود فرار کند و در محاصره آمریکا علیه سوریه شریک شود. بی‌طرفی شعاری بود که در آن زمان توسط دولت وقت لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» نخست وزیر کنونی این کشور مطرح شد. اما می‌بینیم اکنون خود میقاتی که تلاش دارد وانمود کند به سیاست بی‌طرفی لبنان متعهد است، رفتار و اظهارات او با این ادعاها مغایرت دارد.

در زمان جنگ سوریه در سال 2011 دولت وقت لبنان اعلام کرد که در این بحران بی‌طرف است؛ اما این شعار بی‌طرفی در میدان عمل توسط هیچ یک از طرف‌های لبنانی اعمال نشد و نه دولت و نه مولفه‌های سیاسی لبنان آن را اجرا نکردند. به طوری که دولت در پرونده‌های متعدد مربوط به مسئله سوریه از دستورات غرب تحت رهبری آمریکا تبعیت کرد؛ به ویژه در زمینه پرونده آوارگان سوری و یک سری مسائل مالی و سیاسی.

عدم بی طرفی لبنان در مواضع گروه‌های مختلف این کشور نیز صراحتاً دیده می‌شد؛ به این صورت که برخی از گروه‌ها در کنار دولت سوریه در مقابله با تروریسم تکفیری و حامیان آن ایستادند و همچنین مانع ورود تروریست‌ها به داخل لبنان شدند. در مقابل نیز برخی احزاب دیگر تحت دستور آمریکا کار می‌کردند و با حمایت از مواضع آمریکا در جایگاه دشمنی با دولت سوریه قرار داشتند و حتی از گروه‌های مسلح شورشی و تروریست‌هایی که وارد خاک سوریه می‌شدند نیز حمایت می‌کردند. همین مواضع متناقض نشان می‌دهد که این شکاف در میان لبنانی‌ها بسیار زیاد است و بر همین اساس آن‌ها نمی‌توانند موضع ثابت و روشنی در قبال پرونده‌های متعدد اتخاذ کنند.

در این میان مقاومت شعار بی‌طرفی لبنان در قبال بحران سوریه را توطئه‌ای از جانب غرب می‌دانست؛ جایی که برخی طرف‌های داخلی لبنان و همچنین سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که اصالتاً مطیع آمریکا هستند بر خلاف ادعاهای خود در اجرای سیاست بی‌طرفی، در سنگر غرب و آمریکا و سایر متجاوزان ایستادند.

حزب‌الله: تحریم‌ها هیچ تاثیری بر گزینه مقاومت ندارد/ آمریکا به دنبال سیطره بر نظام بانکی لبنان استسفیر روسیه در لبنان: ناتو قصد دارد از اوکراین به عنوان پایگاه نظامی علیه مسکو استفاده کندرئیس جریان المرده لبنان: موضع من در قبال مقاومت و سوریه ثابت است

این اتفاق اکنون درباره بحران اوکراین نیز تکرار شده است. حدود 2 هفته قبل روسیه عملیات نظامی ویژه را در سراسر مرزهای خود با اوکراین آغاز کرد؛ عملیاتی که اهداف آن جنبه دفاعی دارد تا اوکراین تبدیل به سکوی غرب علیه روسیه نشود. هدف روسیه از آغاز این جنگ اشغالگری در اوکراین نیست؛ بلکه مسکو نمی‌خواهد اجازه دهد که کشورهای عضو ناتو از اوکراین به عنوان پایگاهی علیه روسیه استفاده کنند و همچنین قصد دارد امنیت ملی خود را در برابر تجاوزات ناتو و آمریکا تضمین کند.

کشورهای غربی عملیات نظامی روسیه در اوکراین را یک تجاوز توصیف می‌کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی به مقابله با آن می‌پردازند. اکنون درگیری در اوکراین و اطراف آن به عنوان یک درگیری میان روسیه و غرب نمایان شده است.

با وجود اینکه ماهیت درگیری میان اوکراین و روسیه از همان ابتدا کاملا شفاف و روشن بود اما دیدیم که لبنان به عنوان یک کشور عربی که دولت آن همواره بر شعار بی طرفی تاکید کرده است، برخلاف سایر کشورهای عربی که ترجیح دادند سکوت کنند با صدور یک بیانیه شتابزده، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و خواستار توقف این عملیات شد. لبنان سپس در مجمع سازمان ملل متحد به پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی -اروپایی علیه مسکو رای مثبت داد.

درواقع لبنان عملاً ثابت کرد که واقعا در مواضع خود بی‌طرف نیست. البته لبنان به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد سیاستی دارد که خواستار امنیت و صلح و حل و فصل اختلافات با ابزارهای مسالمت‌آمیز و به دور از کشتار و تخریب و آوارگی است. لبنان کشوری است که از تجاوز و اشغالگری اسرائیل به سرزمین‌ها و حقوق و حاکمیت خود رنج برده و هنوز هم با همین چالش‌ها مواجه است. با این حال لبنان قبل از اینکه درباره یک درگیری بین المللی موضع‌گیری کند باید پیامدهای آن را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهد.

تجربه تاریخی لبنان ثابت کرده که گفتار و عمل مقامات این کشور با یکدیگر تطابق ندارد و همه چیز بستگی به این دارد که چه کسی کنترل امور کشور را در دست داشته و چه دولتی روی کار باشد. به عنوان مثال در سال 2000 و زمانی که مقاومت، اشغالگران صهیونیست را از جنوب لبنان اخراج کرد دیدیم که این کشور چقدر در برابر فشارهای آمریکا با هدف تسلیم کردن لبنان مقابل اسرائیل ایستادگی کرد.

اما درباره بحران اوکراین اوضاع برعکس است؛ به طوری که دولت لبنان تحت فشار سفارت آمریکا یک موضع بی‌سابقه و شتابزده در قبال بحران اوکراین پیش گرفت، آن هم در حالی که کشورهای عربی متحد آمریکا همه سکوت کرده و به موضع بی‌طرفی خود پایبند بودند. این حقایق ثابت می‌کند که اساسا اجرای سیاست بی‌طرفی در کشوری مانند لبنان با توجه به ضعف دولت و سیاستمداران که به دنبال منافع خود هستند، ممکن نیست. بنابراین مقامات لبنانی هر زمان که درباره سیاست بی‌طرفی این کشور صحبت می‌کنند منظورشان تبعیت از خواسته‌های آمریکاست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوکراین اخبار آمریکا لبنان اوکراین اخبار آمریکا لبنان بحران اوکراین سیاست بی طرفی عملیات نظامی موضع بی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • مدودف: سلاح‌های روسیه دشمنان را می‌لرزاند
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟