Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندین سال است که کشاورزان و دامداران در جنوب استان ایلام در انتظار بهره برداری از طرح بزرگ سامانه گرمسیری هستند؛ طرحی که بخاطر نبود اعتبار در آخرین مراحل تکمیل خود متوقف شده است.

از بزرگ‌ترین و بهترین کارهای نظام در استان ایلام، تعریف و سپس اجرای طرح سامانه گرمسیری است که در چند قطعه در دو استان ایلام و کرمانشاه تعریف شده و قرار است که مازاد آب رودخانه سیروان در استان کردستان را در نوار مرزی غرب کشور حرکت داده و تا دشت‌های دهلران برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح اما مدت‌هاست که در انتظار تامین اعتبار برای تکمیل است و در صورتی که این طرح به بهره برداری برسد می‌تواند نقش چشمگیری در رونق تولید و اشتغال در استان ایلام داشته باشد.

لزوم تکمیل سامانه گرمسیری در دهلران

یکی از کشاورزان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: زمین‌های کشاورزی زیادی در شهرستان‌های مرزی و جنوبی استان ایلام مانند دهلران و مهران وجود دارد اما به دلیل شرایط زیست محیطی و خشکسالی‌های مکرر بخش اعظمی از این زمین‌ها تنها در صورتی قابل استفاده هستند که سامانه گرمسیری تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

اهمیت بهره برداری از این طرح

حسن محمدی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود آب تنها بخش خیلی اندکی از زمین‌های خود را زیر کشت می‌بریم که اگر آبرسانی توسط طرح سامانه گرمسیری انجام شود سطح زیر کشت و تولید چندین برابر خواهد شد.

احسان غلامی یکی دیگر از کشاورزان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اگر سامانه گرمسیری تکمیل شود می‌تواند نقش موثری در اشتغال زایی برای جوانان منطقه داشته باشد و امیدواریم که آقای رئیسی به قولشان عمل کنند و  اعتبارات لازم برای تکمیل این طرح را به استان ایلام اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود چشم انتظار اجرای سامانه گرمسیری هستند، افزود: اگر این طرح در استان اجرایی شود بسیاری از اراضی جنوب استان آباد می‌شود.

خبر خوش رئیسی برای تامین اعتبار این طرح

گفتنی است که امسال در سفر رئیس جمهور به استان ایلام هم خبری خوش به مردم برای تکمیل این طرح داده شد اما ظاهراً این طرح همچنان درگیر کلاف سردرگم اعتبارات است.

در ادامه‌ی گزارش به سراغ مسوولین جهاد کشاورزی استان رفتیم تا جزئیات بیشتری از این طرح و همچنین مشکلات و موانع پیش روی آن را جویا شویم.

پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد از طرح سامانه گرمسیری

اقبال گراوندی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این طرح عظیم که با اهداف محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال پایدار، تثبیت جمعیت، افزایش امنیت غذایی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک از سال ۹۵-۹۴ عملیات اجرای آن در استان ایلام با وسعت ۱۷۵۵۹ هکتار آغاز شده است.

وی افزود: با عنایت به توجهات ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)  به جهت تخصیص اعتبارات لازم برای تحقق اهداف طرح و با وجود تعهد کاری، روحیات و تفکرات جهادی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مشاوران و پیمانکاران، شبکه‌های فرعی آبیاری اراضی در استان ایلام در کمترین زمان ممکن با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد انجام شده که این مهم پس از گذشت هشت دهه از مطالعات اولیه این طرح و چشم انتظاری مردم محروم منطقه، به دلیل عدم تکمیل طرح‌های بالادستی ( عدم تکمیل شبکه‌های اصلی سامانه گرمسیری و عدم تامین آب که باید از استان کردستان به استان ایلام برسد) هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: برای تکمیل طرح در قسمت آبیاری اراضی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در صورت تامین آب از طریق وزارت نیرو در ظرف کمتر از دو ماه همه سیستم به بهره برداری می‌رسد و هزینه مورد نیاز برای تکمیل کار شبکه‌ها و پرداخت مطالبات پیمانکاران و مشاوران مبلغ ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

علت تکمیل نشدن طرح

گراوندی تأکید کرد: مهمترین عامل تکمیل نشدن طرح تامین نشدن آب شبکه اصلی از طریق وزارت نیرو است که در صورت ادامه داشتن و به بهره برداری نرسیدن طرح، مشکلات به سرقت رفتن اتصالات شبکه و دوباره کاری به عدم موفقیت طرح می‌افزاید.

وی افزود: ایجاد طرح سامانه گرمسیری در افزایش تولید محصولات کشاورزی و بازدهی اراضی کشاورزی و اشتغالزایی تاثیر شگرفی به وجود خواهد آورد و می‌تواند بالغ ۵۰۰۰ نفر اشتغالزایی و بالغ ۴۰۰۰۰ تن به محصولات کشاورزی استان اضافه کند.

با توجه به این که بخش اعظمی از سامانه گرمسیری مربوط به شهرستان مهران است پس از گفت‌وگو با مسوولین جهاد کشاوزی به سراغ فرماندار مهران رفتیم تا گفت‌وگویی را در این زمینه با او داشته باشیم.

با بهره برداری از طرح مهران و دهلران به قطب کشاورزی تبدیل می‌شوند

علی عباس شفیعی، فرماندار مهران در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: سامانه گرمسیری در استان ایلام ۱۷ هزار هکتار از ارازی دیم را مشروب خواهد کرد که در این میان حدود ۱۱ هزار هکتار از ارازی دیم مهران سیراب خواهد شد و همچنین در صورتی که این طرح به بهره برداری برسد اشتغال زایی چند هزار نفری برای مردم این منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی  در ادامه بیان کرد: اگر سامانه ی گرمسیری به بهره برداری برسد، شاید بتوان گفت که این طرح شهرستان مهران را  در کنار شهرستان دهلران به یکی از قطب‌های کشاورزی استان تبدیل خواهد کرد.

فرماندار مهران در پایان این گفتگو بیان کرد: به دنبال تأمین اعتبار این طرح هستیم و استاندار هم به طور جد پیگیر حل مشکلات تأمین اعتبار برای این طرح هستند و این موضوع جزء مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ایلام هم بود و ما امیدواریم که با پیگیری‌های به عمل آمده، مسئله تأمین اعتبار این طرح در سال ۱۴۰۱ حل شود و شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ در استان باشیم.

به طور کلی عمده‌ترین مشکلات استان ایلام در زمینه توسعه، فقدان و یا نقص زیرساخت‌های آن است و اگر چه دولت‌های مختلف هر کدام به سهم خود کارهایی در ایلام انجام داده‌اند اما طعم تلخ محرومیت همچنان در کام مردم این استان مرزی  احساس می‌شود.

استان ایلام به عنوان غربی‌ترین استان کشور که دارای ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق بوده که دارای مزیت‌های مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای نظام است و می‌طلبد دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به توسعه استان ایلام در راستای ایفای وظایف ملی‌اش داشته باشد.

سامانه گرمسیری یکی از بزرگترین طرح‌های نیمه‌کاره استان ایلام که در حال حاضر برای تکمیل و بهره برداری نیازمند تامین اعتبار است؛ اعتباری که اگر به موقع به این طرح اختصاص پیدا نکند سبب استهلاک اعتبارات قبلی و ضرر چند برابری برای مردم و دولت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سامانه گرمسیری حمایت رهبر انقلاب قطب کشاورزی اشتغالزایی مصوبات سفر رئیس جمهور ایلام خبرنگار فارس گفت بهره برداری برسد طرح سامانه گرمسیری استان ایلام استان ایلام استان ایلام بهره برداری کشاورزی استان جهاد کشاورزی برای تکمیل گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و ... برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید