Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شعبان سراسر نور، نورانی‌تر می‌شود وقتی سیدالساجدین (ع) میلادش در تقویم مسلمین پس از اباعبدالله الحسین (ع) و عموی بزرگوارش ابوالفضل العباس (ع) ثبت می‌شود.

علی نامی که آبروی بندگان در بندگی است، همان که در عبادت زبان زد تاریخ است و شهره عام و خاص. همان که صحیفه سجادیه اش رواست که نهج البلاغه دوم لقب گیرد، همان که تعداد سجده‌هایش در پیشگاه باری تعالی از شمارش اطرافیان خارج بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تنها صحیفه سجادیه از ایشان به یادگار نمانده است، رساله حقوق امام چهارم در برگیرنده حقوقی است که افراد برگردن یکدیگر دارند، از جمله حق خدا، حق نفس، حق زبان، حق نماز، حق صدقه، حق معلم، حق رعیت، حق زن، حق مادر، حق پدر، حق فرزند و...

اما مگر می‌توان دعای ابوحمزه ثمالی و زیارت امین الله را نادیده گرفت؟ اینها همه از برکت وجود سیدالساجدین علی بن الحسین (ع) است.

وقتی از شخصیت امام (ع) سخن می‌گوئیم، هم می‌توان از جنبه‌های معنوی گفت و هم جنبه‌های دنیایی، آن گوشه از زندگی ایشان که دستگیر نیازمندان و آزادکننده بردگان متعدد بود. آمده است با وجود اینکه ایشان نیازی به برده نداشتند اما برای آزاد کردن آنها دست به خرید برده می‌زند، به گونه‌ای که امید بردگان مدینه برای آزادی بودند.

یادگار صحرای کربلا در سال‌های پس از رویداد عاشورا هر آنچه در توان داشت انجام داد تا پیام خون اباعبدالله (ع) و نهضت ایشان را در تاریخ ماندگار کند و تلاش‌های ایشان موجب زنده ماندن تشیع و رسیدن آن به دست سایر امامان شیعه بود.

تلاش‌های امام سجاد (ع) برای دفاع از حریم اهل بیت (ع)

حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی در خصوص تلاش‌های امام سجاد (ع) برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) گفت: امام سجاد در این سی و چند سال امامت باید فرهنگ پدرش جدش و به اصطلاح وجود مقدس رسول خدا را احیا کند، و لذا من در روایاتی که از امام سجاد (ع) نقل شده دیدم تعداد زیادیش را هم جناب باقر شریف در کتاب حیات امام سجاد (ع) جمع کرده، بسیاری از اوقات وقتی امام سجاد (ع) می‌خواهد روایتی نقل کند می‌گوید: قال رسول الله، از پیامبر نقل می‌کند، قال امیرالمومنین (ع)، از علی بن ابیطالب نقل می‌کند، گاهی هم می‌فرماید پدرم امام حسین (ع) فرمود، این عنایت را در مورد ائمه دیگر ما داریم منتهی کمتر در واقع امام سجاد (ع) عنایت دارد که فرهنگ حسینی، فرهنگ علوی و فرهنگ نبوی احیا بشود. چون می‌دانید نگارش حدیث ممنوع بوده نمی‌گذاشتند کسی حدیث را بنویسد. از پیامبر به همین دلیل رسماً منع نگارش بوده نوشتن ممنوع بوده آنطور هم که معاویه علیه اهل بیت کار کرده کربلا هم که آنطور امام حسین را به شهادت رساندند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: اگر دوران امام سجاد (ع) را بررسی کنیم من اگر بخواهم در یک جمله نقش سید الساجدین (ع) در این سال‌ها بیان کنم؛ عرض می‌کنم از بین بردن تلاش‌های ۴۰ ساله معاویه و روایاتی که او جعل کرده بود، تفسیری که او درست کرده بود، علمای درباری که او تراشیده بود، فضایلی که او برای غیر اهل بیت درست کرده بود، تبلیغاتی که او علیه امیرالمومنین (ع) کرده بود؛ اینها را امام سجاد (ع) خنثی کرد و این خیلی مهم است و لذا اگر بعداً مکتب امام صادق (ع) باز شد، مدرسه امام باقر (ع) باز شد اگر بعداً شاگرد از مکتب امام صادق (ع) آمد بیرون؛ بنیان این را امام سجاد (ع) گذاشت زمینه این تلاش را امام سجاد (ع) فراهم کرد این یکی از جنبه‌های زندگی آن امام بزرگوار که جنبه فرهنگی بود.

وی اضافه داشت: مورخین نوشتند زمانی بر شیعه سخت‌تر از زمان امام سجاد (ع) نگذشته؛ همین زمان حجاج سر کار است نوشتند ۸۰ هزار انسان را به قتل رساند مانند سعید بن جبیرها کمیل‌ها قنبرها همین زمان عبدالملک مسئول اداره کشور است حجاج هم فرماندار و استاندارش است همین زمان زمانی است که به مدینه حمله می‌شود چند هزار آدم قتل عام می‌شود همین زمان زمانی است که به کعبه حمله می‌شود و تخریب می‌شود اینها زمان امام سجاد است همه این اتفاق‌ها زمان امام سجاد است و در این دوران است که کار بر امام خیلی سخت و صعب است.

میرباقری افزود: لذا امام سجاد (ع) کار انبوهی نمی‌توانست بکند گروه جمع کند، من ندیدم یک جایی ایشان کلاس درسی نماز جمعه‌ای نماز جماعتی سخنرانی عمومی این شرایط برای امام سجاد (ع) فراهم نبود ولی نزدیک ۲۰ سفر آمد مکه ناشناس هم می‌آمد متعدد در خانه افراد می‌رفت فقرا را کمک می‌کرد، ۴۰۰ خانوار را در مدینه بعد از حمله به مدینه امام سجاد (ع) تحت پوشش داشت، کمک مالی می‌کرد شاگرد هم فردی تربیت می‌کرد ابوحمزه شاگرد مکتب امام سجاد (ع) ابوخالد کابلی شاگرد مکتب امام سجاد (ع) ابان بن تغلب که بعداً در مکتب امام صادق (ع) درخشیده شاگرد مکتب امام سجاد (ع) است یحیی بن ام طویل که در روایت دارد بعد از نماز صبح در مسجد النبی امام سجاد (ع) می‌نشست اینها هم یک چند نفری دورش می‌نشستند امام برایشان مطالب می‌فرمود و وقتی هوا روشن می‌شد به یکی می‌فرمود قرآن بخوان بلند فکر کنند جلسه قرآن است جلسه درس نمی‌گذاشتند تشکیل بشود یکی با صدای بلند یک سوره یک آیه قرآن می‌خواند جلسه را تمامش می‌کردند اینطوری امام سجاد (ع) مبارزه با ستمگران و ظالمان داشت.

کد خبر 5441694

منبع: مهر

کلیدواژه: امام سجاد ع اعیاد شعبانیه ماه شعبان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه سفر استانی درختکاری گرد و غبار عکس استانها ایلام شیوع کرونا جهاد تبیین مشهد مکتب امام امام سجاد همین زمان اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود.

طبق خبری که جماران منتشر کرده، بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899778

دیگر خبرها

  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور