آگاهیبخشی کاریکاتور برایم مهم است/ به ما برچسب نئونازی میزنند!
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۷۰۹۰
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «نقطه پرگار» با حضور سیدمسعود شجاعی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری عصر دوشنبه ۱۶ اسفند برگزار شد. در این برنامه، شجاعی طباطبایی به بیان تجربهها و خاطرات خود از چهار دهه فعالیت هنری خود پرداخت.
شجاعی طباطبایی با بیان اینکه از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه داشته است، درباره علاقمندیاش به هنر توضیح داد: در دوران مدرسه فعالیتهایی در نقاشی و طراحی داشتم که هم با تشویق و هم با فشار و برخورد نامناسب معلمان و عوامل مدرسه همراه بود اما به شکل حرفهای از ۱۸ سالگی نقاشی دیواری را شروع کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: در خاطرم هست شبی که قرار بود طارق عزیز به ایران بیاید این نقاشیها را با رنگ روغنی پاک کردند. جالب است با رنگ روغن هم پاک کردند که بعد از آن برگشت نقاشیها، امکانپذیر نباشد. حتی نقاشیهایی را که ضداسرائیلی و ضداستکباری بود هم پاک کردند. این در حالی بود که همه مهمانان و خبرنگاران خارجی که به تهران میآمدند در مسیر خروج از فرودگاه، نقاشیها را میدیدند.
شجاعی طباطبایی ادامه داد: همان زمان فتحالله جوادی که مدیر مجله اطلاعات هفتگی بود و همچنان مدیرمسئولی این نشریه را بهعهده دارد، من را دید و لطف کرد و صفحهای با عنوان «دیدگاه» در اختیار من قرار دادند که در آن کاریکاتورهای سیاسی و اجتماعی کار میکردم. از همان زمان وارد کار حرفهای شدم و کار طراحی دیوارها و هم کاریکاتور در مطبوعات را با هم پیش بردم.
وی با اشاره به نقاشیهای دیواری که در حال حاضر خلق میشوند، گفت: در حوزه نقاشی دیواری و دیوارنگاره اتفاقات خوبی را شاهدیم به ویژه دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که خانه طراحان انقلاب اسلامی آن را کار میکند، جای تقدیر دارد. چهارراه مخبرالدوله ساختمان انتشارات امیرکبیر هم مکان بسیار خوبی است که چیزی شبیه دیوارنگاره شامل نقاشی یا کاریکاتور روی آن نقش ببندد.
این هنرمند کاریکاتوریست همچنین درباره پیشینه حرفهایاش توضیح داد: من و دوستانم از نخستین هنرجویان دانشگاه هنرهای زیبا بعد از انقلاب فرهنگی بودیم که احساس کردیم باید در این زمینه فعال شویم. به همین دلیل، نمایشگاهی را از کاریکاتور با محوریت هویت برگزار کردیم و کارهای بسیار خوبی صورت گرفت. بهتدریج با گروهی از بچههای کاریکاتور دانشگاه، اولین گروه کاریکاتور در ایران را بهعنوان «کاسنی» راه انداختم. کاسنی یک گیاه دارویی تلخ است اما مرهم خیلی از دردهاست. جالب است که قبلاز انقلاب، ما ۲۰ کاریکاتور حرفهای داشتیم اما در گروه «کاسنی» تعداد هنرمندان کاریکاتور از ۲۰ نفر هم بیشتر بود. ابتدای دهه ۷۰ بود که در روزنامه همشهری یک صفحه را به کاریکاتور اختصاص دادند که بچههای گروه «کاسنی» در آن حضور داشتند. اولین خانه کاریکاتور و سایت تخصصی کاریکاتور را در این گروه بنا نهادیم و اتفاقات خوبی رقم خورد. بعد از شکلگیری گروه «کاسنی» به حوزه هنری آمدیم و در اینجا این امکان برایمان فراهم شد که کتاب چاپ کنیم و نمایشگاه بزنیم. قرار بود در حوزه هنری، اولین نشریه تخصصی کاریکاتور را کار کنیم و در سال ۶۹، این درخواست را به وزارت ارشاد دادیم اما به دلیل مخالفتها، دو سال طول کشید. سال ۷۱ وقتی حوزه هنری از پیشنهاد ما استقبال نکرد پیش آقای اصغری مدیرمسئول وقت کیهان رفتیم که ایشان پیشنهاد ما را پذیرفت و حتی گفت که کیهان کاریکاتور، باعث اعتبار کیهان میشود و این برای ما که جوان بودیم خیلی انگیزهبخش بود.
وی ادامه داد: «کیهان کاریکاتور» میتوانست اولین نشریه تخصصی در دنیا شود اما چون ۲ سال روند مجوز آن طول کشید نشریهای در آمریکا به اولین نشریه تخصصی کاریکاتور تبدیل شد. این نشریه ۲ سال بعد به دلیل مشکلات مالی نتوانست در نظام سرمایهداری آمریکا فعالیت کند و تعطیل شد. ما در ماههای اول، ۱۲ هزار مشترک داشتیم. هرچند هزینه زیادی نداشتیم و بچهها حقالزحمهای چندانی نمیگرفتند. ضمن اینکه طرحی ریختیم که کاغذ نشریه را از کاغذهای ضایعاتی تأمین کنیم.
ما هیچگاه هولوکاست را مسخره یا طرد نمیکنیم. ایدهای است که این موضوع را من و آقای حجتالاسلام زائری مطرح کردیم. بحث ما این بود که هم رژیم صهیونیستی را به چالش بکشیم و بگوییم که ما نگران هولوکاست یمن و غزه هم هستیم چرا شما هولوکاست را به جنگ جهانی دوم محدود میکنید؟ این یک دروغ و فریب است. از همان ابتدا در برگزاری این جشنواره، موانع داخلی و خارجی داشتیم و همواره به ما برچسب نئونازی یا ضدیهودی میزدند
شجاعی طباطبایی با بیان اینکه همیشه نگاه بینالمللی به هنر کاریکاتور و حضور در عرصههای مختلف و جشنوارهها دارد، گفت: از ابتدایی که در گروه «کاسنی» با بچهها کار میکردیم نگاه بینالمللی داشتیم. خاطرم هست که اولین دوسالانه کاریکاتور را با حضور ۵۰ کشور برگزار کردیم. حتی زمانی که به فرانسه رفته بودم اولین دغدغه من این بود که با کاریکاتوریستهای فرانسوی ارتباط بگیرم و این کار را هم کردم. در سفری که بههمراه مرحوم کفشچیانمقدم به فرانسه داشتم با ژان پییر دکلوزو مؤسس جریان کاریکاتور فرانسه و دنیا و سایر هنرمندان این رشته در اروپا آشنا شدم و سعی کردم یک شبکه ایجاد کنم.
وی با تاکید بر اینکه کاریکاتورهای اجتماعیاش هم جنبه سیاسی دارد، اظهار کرد: آگاهیبخشی برای من مهم است؛ معتقدم که کاریکاتور و کارتون فقط برای خنده نیست بلکه باید تفکر پشت آن باشد. البته من معمولاً با بحث جشنواره کاریکاتور هولوکاست شناخته میشوم اما آثار فراوانی در حوزه اختلاس، آقازادهها و مفاسد اقتصادی دارم.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه گفت: رنان لری کاریکاتوریست رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ بهصورت مستقیم در فعالیتهای نظامی حضور داشته و در قتل عام فلسطینیها در روز یوم نکبت در بهار ۱۹۴۸ نقش مستقیم داشته است اما بعداً وارد فضای کارتون و کاریکاتور شد اما کیفیت کارهای او بسیار پایین است. جالب است که این فرد با چهرههایی مثل بن گوریون، آریل شارون و حسنیمبارک و سیاستمداران بدنام همواره همنشین بوده است. با این حال، سازمان ملل متحد یک جایزه کاریکاتور را به نام این کاریکاتوریست رژیم صهیونیستی برگزار میکند یعنی جایزه رانا لری! این جایزه سه هدف دارد؛ اسلامستیزی، ایران هراسی و دوستی با رژیم صهیونیستی. این جایزه مقبولیت زیادی ندارد و ۳۰ یا ۴۰ کشور در آن شرکت میکنند اما در جشنواره کاریکاتور هولوکاست ما شاهد حضور ۸۰ کشور بودیم.
وی بیان کرد: جشنواره هولوکاست را ۲ بار آن هم در اعتراض به توهین به پیامبر مهربانیها حضرت محمد (ص) برگزار کردیم. چون میخواستیم آزادی بیان در غرب را به چالش بکشیم و بگوییم آزادی غرب، متناقض و دوگانه است. از یک طرف، کوتاهترین تردید در هولوکاست با جریمه نقدی و حبس مساوی است اما از کنار دروغهای مستهجن در مورد پیامبران الهی عبور میکنند.
شجاعی طباطبایی در پایان با بیان اینکه بهترین جایزهای که دریافت کرده است، تقدیر مقام معظم رهبری از او بوده است، گفت: ما هیچگاه هولوکاست را مسخره یا طرد نمیکنیم. ایدهای است که این موضوع را من و آقای حجتالاسلام زائری مطرح کردیم. بحث ما این بود که هم رژیم صهیونیستی را به چالش بکشیم و بگوییم که ما نگران هولوکاست یمن و غزه هم هستیم چرا شما هولوکاست را به جنگ جهانی دوم محدود میکنید؟ این یک دروغ و فریب است. از همان ابتدا در برگزاری این جشنواره، موانع داخلی و خارجی داشتیم و همواره به ما برچسب نئونازی یا ضدیهودی میزدند. حتی در داخل کشور هم عدهای در وزارتخارجه مانع کارمان میشدند.
کد خبر 5441999منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری مسعود شجاعی طباطبایی حوزه هنری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تئاتر ایران موسیقی ایرانی سینمای مستند فیلم کوتاه فیلم سینمایی سریال ایرانی کارگردان تئاتر جشنواره موسیقی نوای مهر اکران نوروزی کنسرت موسیقی داریوش مهرجویی آلبوم موسیقی ایوب آقاخانی خانه سینما شجاعی طباطبایی رژیم صهیونیستی حوزه هنری نقاشی ها حرفه ای بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برچسب شیشه هیوندای در تابستان به دادتان میرسد!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هیوندای موفق به تولید فیلم خنککننده نانو شده است که با چسباندن آن روی شیشه، دمای کابین تا 4 درجه سانتیگراد کاهش مییابد. برچسب شیشه هیوندای یک فیلم شفاف است که روی شیشه وسایل نقلیه نصب میشود و به کاهش دمای کابین کمک میکند. استفاده از این برچسب در خودروها، راهکاری برای کنترل دمای کابین خودرو در تابستانهای گرم خواهد بود.
براساس گزارش دیجیاتو، براساس آزمایشهای انجام شده، نصب این فیلم روی شیشههای خودرو باعث خواهد شد تا دمای درون کابین حدود 22 درجه سانتیگراد باقی بماند. این فیلم شفاف تابستان گذشته معرفی شد و هیوندای آن را بهتر از برچسب شیشه معمولی میداند. خودروساز کرهای برای بررسی اثربخشی این فیلم ضد حرارت، آن را روی خودروهای مشتریان در پاکستان نصب کرده است. 70 خودرو هیوندای در لاهور پاکستان به این برچسب شیشه مجهز شدهاند تا عملکرد آن در دمای 50 درجه سانتیگراد این شهر مورد بررسی قرار گیرد. علاوه برآن نصب برچسب شیشه دودی در پاکستان به دلایل امنیتی ممنوع است اما استفاده از فیلم شفاف هیوندای مانعی ندارد.
نتایج استفاده از برچسب شیشه هیوندای در گرمای لاهور پاکستانمحققان هیوندای با تحلیل وضعیت خودروهای آزمایش، به نتایج جالبی دست یافتهاند. فیلم خنک کننده نانو آنها دمای مناطق نزدیک به سر راننده را تا 10.98 درجه سانتیگراد بیشتر از فیلمهای رنگی معمولی کاهش میدهد. استفاده از این فیلمها دمای داشبورد را نیز 15.38 درجه بیشتر از فیلمهای رنگی معمولی خنک میکند. هماکنون آخرین دور آزمایش با هدف اطمینان از کیفیت و توانایی فیلم برای تحمل شرایط دنیای واقعی انجام شده است. هیوندای گفته است که این فیلم در آینده به تولید انبوه خواهد رسید.
هیوندای ادعا میکند که برچسب شیشه این شرکت، انرژی گرمایی خارجی را به طور موثری مسدود میکند و در عین حال به گرمای داخلی اجازه میدهد تا از خودرو خارج شود. متخصصان هیوندای توضیحات بیشتری در این مورد ارائه کردهاند: لایه بیرونی فیلم گرما را در طول موجهای مادون قرمز وسط از داخل خودرو به بیرون میتاباند. در سوی دیگر دو لایه داخلی گرمای ورودی را در طول موجهای نزدیک به نور مادون قرمز تبدیل میکنند و مقدار کل گرمای داخل کابین خودرو را کاهش میدهند.»
هیوندای همچنین اعلام کرده است که امکان تولید برچسب شیشه نانو ضدگرما با رنگهای مختلف وجود دارد. بنابراین در آیندهای نه چندان دور، خودروهای حاضر در مناطق گرمسیری مکانی دلپذیر برای رانندگیهای طولانیمدت خواهند بود.
227227
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899915