Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، مراسم گرامیداشت هجدهمین سالروز نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت امام سجاد (ع)، اظهار داشت: در جهان پر شور و شر امروز، با تنوع و تکثر اطلاعات و داده هایی که لحظه به لحظه جان و روان و فکر و روح تمام انسان ها را در معرض آسیب قرار می دهد و حتی فرصتی برای اعتبارسنجی آن ها نیست، مخصوصا نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدید جدی قرار داده، ارتباط با خداوند شاید بهترین مأمن و پناهگاه برای انسان ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ارتباط با خداوند و معنویت، امروز در جهان غرب و اقصی نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته است. اگر نسخه های واقعی و صحیح برای این مشکلات ارائه نشود، قطعا نسخه های دروغین و مسلک ها و فرقه های انحرافی، هر روز سر بر می آورد و نسل جوان و حقیقت جو و معنویت گرای جهان را در معرض تبلیغات خود قرار می دهد. گاهی یکی از بزرگ ترین ادعاهای این نوع مکاتب این است که انسان نیازمند برقراری ارتباط شخصی و مستقیم با خدا است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به دعای پنجاهم صحیفه سجادیه به ارتباط مستقیم، خالص و صمیمی میان مخلوق و خالق، اشاره کرد و گفت: این دعا از زبان امام سجاد(ع) بوده و دعایی معتبر است؛ در اواسط این دعا گفتگویی میان بنده و خداوند صورت می گیرد. « فَأَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ بِالَمخْزُونِ مِنْ أَسْمَائِکَ، وَ بِمَا وَارَتْهُ الْحُجُبُ مِنْ بَهَائِکَ، إِلَّا رَحِمْتَ هَذِهِ النَّفْسَ الْجَزُوعَةَ، وَ هَذِهِ الرِّمَّةَ الْهَلُوعَةَ، الَّتِی لَا تَسْتَطِیعُ حَرَّ شَمْسِکَ، فَکَیْفَ تَسْتَطِیعُ حَرَّ نَارِکَ، وَ الَّتِی لَا تَسْتَطِیعُ صَوْتَ رَعْدِکَ، فَکَیْفَ تَسْتَطِیعُ صَوْتَ غَضَبِکَ». «خدایا تو را سوگند می دهم به نام‌هایی که در گنجینه داری، به آنچه از جلالت در پس پرده قرار گرفته که رحمت آری بر این وجود بی‌تاب، و این مشت استخوان بی‌طاقت که تاب آفتاب تو را ندارد، تا چه رسد به گرمی دوزخت! و قدرت شنیدن صدای رعد تو را ندارد تا چه رسد به فریاد خشمت.»

مختارپور افزود: این مطالب در تقریر وضع بنده است و در فراز بعد زیبایی ارتباط با خداوند به خوبی بیان شده است؛ «فَارْحَمْنِی اللَّهُمَّ فَإِنِّی امْرُؤٌ حَقِیرٌ ، وَ خَطَرِی یَسِیرٌ، وَ لَیْسَ عَذَابِی مِمَّا یَزِیدُ فِی مُلْکِکَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ، وَ لَوْ أَنَّ عَذَابِی مِمَّا یَزِیدُ فِی مُلْکِکَ لَسَأَلْتُکَ الصَّبْرَ عَلَیْهِ، وَ أَحْبَبْتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ لَکَ، وَ لَکِنْ سُلْطَانُکَ اللَّهُمَّ أَعْظَمُ، وَ مُلْکُکَ أَدْوَمُ مِنْ أَنْ تَزِیدَ فِیهِ طَاعَةُ الْمُطِیعِینَ، أَوْ تَنْقُصَ مِنْهُ مَعْصِیَةُ الْمُذْنِبِین»َ. «خدایا به من رحم کن؛ زیرا که فردی کوچکم، و قدر و منزلتم ناچیز است، عذابم چیزی نیست که به مقدار ذرّه‌ای در پادشاهی‌ات بیفزاید، و اگر عذاب دادن من در پادشاهی تو می‌افزود، هرآینه صبر بر آن را از تو درخواست می‌کردم و دوست می‌داشتم که آن فزونی تو را باشد؛ اما ای خدا، سلطنت تو بزرگ‌تر و پادشاهی‌ات با دوام‌تر از آن است که طاعت مطیعان در آن بیفزاید، یا عصیان گنهکاران از آن بکاهد». زیباتر و عاشقانه تر از این ارتباط بین بنده و خداوند در کدام مکتب و فرقه پیدا می شود!

دبیرکل سابق نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: عزیزان من، کتابداران عزیز، من هنوز هم عاشقانه شما را دوست می دارم و برای رفع مشکلاتتان، اگر کمکی از دستم برآید، تلاش می کنم. خوشحال هستم که امروز دولتی مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهالی فرهنگ، هنر، ادب و کتابخانه و کتابدار، زحمت می کشند؛ تمامی این ها به جای خود، اما شما باید خودتان را زیاد کنید و معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه ای خود را افزایش دهید.

شاهد رشد شاخص‌ها، توسعه منابع اطلاعاتی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی هستیم

مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در مراسم هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: یقین دارم نهاد کتابخانه‌ها با همّت متعالی و تلاش‌های جمعی و دلسوزانه عزیزانم در سراسر کشور و نگاه فرهنگی دولت مردمی بیش از پیش خوش خواهد درخشید.

وی با بیان این که امروز برای کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز مبارکی است، اظهار داشت: امروز پس از گذشت ۱۸ سال از تاسیس نهاد، شاهد رشد شاخص‌ها در سرفصل‌هایی چون فضا و امکانات مطالعاتی، خدمات کتابخانه‌ای؛ توسعه منابع اطلاعاتی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی هستیم. در سرفصل توسعه فضا و امکانات مطالعاتی، با ۳۶۷۸ باب کتابخانه عمومی (۲۷۱۰ باب نهادی، ۸۵۴ باب مشارکتی، ۲۸ باب مستقل و ۸۶ باب سالن مطالعاتی)، به ارائه خدمات می پردازیم. اقدام شاخص و موثر در این حوزه افتتاح کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج در آبان ماه سال جاری با حضور وزیر فرهنگ بود که برخی از امکانات آن برای اولین بار در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت، در تلاش هستیم در صورت تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد تا پایان سال، کتابخانه مرکزی قم را به مردم عزیز قم تقدیم کنیم.

رمضانی با اشاره به توسعه خدمات کتابخانه‌ای، افزود: صرف نظر از خدمت ذاتی امانت، خدمات جدیدی ارائه دهیم که از جمله آنها دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، طرح تحویل کتاب درب منازل (پیک کتاب) و طراحی خدمات کوله کتاب برای مناطق روستایی اشاره کرد. توسعه خدمات گروه‌های خاص (تقویت بخش‌های نابینایان، ناشنوایان، ساماندهی نسخ، چاپ سنگی و سربی، توسعه خدمات به سالمندان و اتباع) از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است. در سرفصل توسعه منابع اطلاعاتی علاوه بر خرید متمرکز منابع اطلاعاتی، به منظور مجموعه‌سازی بر مبنای نیاز مخاطب و اقتضائات محلی، طرح انتخاب کتاب با نظر کتابدار را در دو نوبت اجرا کردیم.

وی ادامه داد: در بخش فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی، می‌توان به برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی (از جمله یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی)، پنجمین جشنواره بین المللی کارتون کتاب، برگزاری قریب به ۳۰ هزار برنامه فرهنگی مجازی و حضوری، برگزاری برنامه‌های متعدد ادبی در بیش از ۸۵۰ محفل ادبی در کشور، تشکیل محافل قرآنی، برنامه‌های مناسبتی، پویش‌ها و انتشار ۱۵ جلد کتاب هدهد سفید ویژه نوجوانان اشاره کرد.  

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی علیرضا مختارپور کتابخانه ‌های عمومی کشور  نهاد كتابخانه های عمومی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی علیرضا مختارپور محمد مهدی اسماعیلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی علیرضا مختارپور کتابخانه های عمومی کشور نهاد كتابخانه های عمومی کشور نهاد کتابخانه های عمومی کشور سازمان اسناد و کتابخانه ملی نهاد کتابخانه ها منابع اطلاعاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: با وجود نیاز استان در مناطق روستایی و عشایری به کتابخانه سیار، ما فعلأ فقط یک کتابخانه سیار در استان داریم.

«سمیه حیدری» با حضور در ایسنا در این خصوص اظهار کرد: ما در استان کتابخانه سیار نداشتیم و یکی از ضروری‌ترین کارهای راه‌اندازی کتابخانه سیار بود، با مسئولان سپاه امیرالمومنین (ع) استان هماهنگی شد و یک خودرو متناسب در اختیار اداره کل کتابخانه‌های استان قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برای تجهیز این کتابخانه سیار ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و ۷ روستا در شهرستان ایلام را در ۵ روز هفته، پوشش می‌دهد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام افزود: با توجه به تعدد روستاهای استان و دسترسی نداشتن کتاب دوستان به‌خصوص دانش‌آموزان، افزایش تعداد کتابخانه ‌های سیار استان ضروری است.
حیدری گفت: تعداد زیادی روستا در شهرستان سیروان وجود دارد که نیازمند کتابخانه سیار هستند اما امکانات نداریم.
وی ابراز امیدواری کرد: رایزنی‌ها با مسئولان کشوری و استانی برای افزایش کتابخانه‌های سیار استان ادامه دارد.
انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»