Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی که صحبتی از جانب مسوولان مطرح می‌شود، بدون اینکه استدلال معقولی پشت آن وجود داشته باشد، این معنا را به اذهان عمومی متبادر می‌سازد که مسوولان عوام‌فریبی می‌کنند. اینکه از یک طرف عنوان شود، تحولات بازار ارز (و سایر بازارها)، ارتباطی با مذاکرات ندارد و از سوی دیگر کوچک‌ترین خبری از وین، طول و عرض بازارها را به هم بدوزد، نشان‌دهنده آن است که دولت اطلاعات درستی به جامعه نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هر روش آماری که بازارها بررسی شوند، روشن است نبض بازار ارز در وین می‌تپد. عدم انجام مذاکرات، بن‌بست در مذاکرات یا تداوم تحریم‌ها، ابتدا باعث صعودی شدن نرخ ارز و سپس رشد قیمت مجموعه کالاها و خدمات در کشور می‌شود.

باید دید، اساسا چه دلیلی دارد که نرخ ارزی که قبل از سال 97 در محدوده قیمتی، زیر 4 هزار تومان قرار داشت، بعد از خروج ترامپ از برجام به 30 هزار تومان برسد. سپس با آغاز دور جدید مذاکرات، نرخ ارز حول و حوش قیمت 25 الی 26 هزار تومان قرار بگیرد؟ طبیعی است که این نوسانات برآمده از اخبار مذاکرات هسته‌ای است. نکته جالب در این میان، رفتار ساختارهای اقتصادی کشور مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و... است. بخش مهمی از نوسانات صعودی بازار ارز به دلیل تصمیمات اشتباه بانک مرکزی است. در شرایطی که کشور تحریم است و کمبود ارز وجود دارد ناگهان بانک مرکزی اعلام می‌کند به هر کارت ملی 2200 دلار، ارز تخصیص می‌دهد. این نوع تصمیمات باعث افزایش رویکردهای سوداگرانه در بازار و گسترش نوسانات می‌شود.

مردان اقتصادی رییس‌جمهوری یا نمی‌دانند که در بطن اقتصاد کشور چه می‌گذرد یا اینکه می‌دانند و اطلاعات اشتباه در اختیار رییس‌جمهوری قرار می‌دهند. 

در این میان بسیاری به دنبال تحولات آینده نرخ ارز هستند. پاسخ این پرسش به‌ طور مستقیم به مذاکرات ارتباط دارد. چنانچه احتمال احیای برجام، جدی‌تر شود، نرخ ارز در وضعیت باثبات قرار می‌گیرد. در نقطه مقابل اگر اخبار ناخوشایندی از مذاکرات به بازارها برسد، نرخ ارز در دالان صعودی قرار می‌گیرد و بر نوسانات افزوده می‌شود.

رییس بانک مرکزی، اقتصاددان نیست؛ بنابراین درکی از زیر پوست تحولات بازار ارز و نظامات اقتصادی ندارد. اما این واقعیت را که مذاکرات بر نوسانات نرخ ارز اثر می‌گذارد، حتی یک بچه دبیرستانی هم می‌داند. امروز شما از بچه‌های 10 الی 15ساله درباره نرخ ارز بپرسید، می‌گویند که وابسته به مذاکرات است؛ اما اینکه مسوولان ارشد دولت و شخص رییس‌جمهوری، این ارتباط را انکار می‌کنند، عجیب است.


23302

کد خبر 1610739

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دولت سیزدهم اقتصاد ایران ارز برجام توافق هسته ای ایران مذاکره بانک مرکزی بازار ارز نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی

 

به گزارش تابناک، مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، اگر نمی توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

دیگر خبرها

  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف