Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظم منزوی روز یکشنبه در جلسه شورای تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان در محل مرکز تحقیقات و کشاورزی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های اجرایی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیازمند پیوند تحقیقاتی است، افزود: اجرا و تهیه طرح‌های تحقیقاتی منجر به بازدهی بهتر طرح‌ها و اقتصادی‌تر شدن آنها برای توسعه معیشت مردم و بهره‌برداران و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: اجرای نقشه پهنه‌بندی خطرات در استان به تکفیک شهرستانی یک ظرفیت است که برای تامین اعتبار اجرای این طرح مهم اعتبارات مورد نظر تامین و طرح تهیه و نهایی شود.

معاون استاندار چهارمحال و بختیاری بر اجرای طرح سامانه جمع‌آوری آب باران در سطح استان تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح نیازمند همکاری فرمانداران با مرکز تحقیقات است تا فرمانداران در حوزه شهرستان خود در حوزه کشاورزی این سیستم را ترویج دهند و اجرای آن باعث بهبود وضعیت کشاورزی در شرایط بحران کم‌آبی و خشکسالی شود.

پایش و ارزیابی اثرات زیست محیطی زوال بلوط در استان انجام شود

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشک شدن برخی از گونه جنگلی بلوط در غرب کشور و استان چهارمحال و بختیاری گفت: پایش و ارزیابی اثرات زیست محیطی زوال بلوط در استان با انجام مطالعات دقیق و کارشناسی با همکاری دانشگاه و مجموعه اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری و مرکز تحیققات استان اجرا شود.

عطاءالله ابراهیمی افزود:هم‌اکنون حفاظت از اکوسیستم جنگلی و مرتعی مورد تاکید وزارتخانه جهادکشاورزی است و نگاه ویژه در ارتباط با حفاظت از این داشته‌های ارزشمند ژنتیکی صورت می‌گیرد که برای مقابله با پدیده زوال بلوط لازم است که استانداران منطقه زاگرس‌نشین بر این موضوع  تاکید داشته باشند تا حفاظت از ذخیره‌گاه ژنتیکی غرب کشور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از زوال بلوط نقش مهم در حفاظت از خاک و منابع طبیعی دارد، افزود: احیای جنگل‌های غرب کشور که اهمیت ویژه اکولوژیکی و اقتصادی دارد، نیازمند نگاه ویژه است.

ابراهیمی اهمیت استفاده از ظرفیت مرکز تحقیقات در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان در مجموعه جهادکشاورزی را دارای اهمیت دانست و گفت: در طول فعالیت مرکز تحقیقات استان، فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی انجام شده است که چاپ فلور گیاهی و ذخیره ژنتیکی استان به عنوان چهارمین منطقه کشور یکی از  مهمترین دستاوردهای فعالیت این مرکز بوده است.

ابراهیمی اظهار داشت: شناسایی ارقام برتر گیاهی، نباتات و کارهای ژنتیکی، فعالیت در حوزه بهره‌وری آب و نیازسنجی گونه‌های زراعی، طرح خاک‌شناسی و تهیه نقشه خاک‌شناسی استان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که اثرگذاری مستقیمی در حوزه کشاورزی داشته  است.

وی افزود: مطالعات در حوزه دامپروری در بخش تغذیه، اصلاح ژنتیکی، ترکیب ژنتیکی دام، اقتصادی کردن لاشه دام ، افزایش میزان پروئتین گوشت نسبت به چربی و ترکیب ژنتیکی دام کارها و تحقیقات انجام شده است .

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به تهیه اطلس کشت گونه‌های هسته‌دار و دانه‌دار استان در بخش باغبانی با همکاری جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته زوال اکوسیستم‌های طبیعی یکی از مهمترین مشکلات و تهدیدهای حوزه منابع طبیعی و کشاورزی بوده است که اجرای کارهای تحقیقاتی و اجرایی در حوزه خشکیدگی گونه بلوط و سایر گونه‌های مثمر استان ضروری است.

وی بر افزایش آموزش و توان علمی کشاورزان و بهره‌برداران به عنوان رکن اصلی تولید و ارتقای تولید و بهره‌وری بیشتر تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۶ هزار نفر روز آموزش کشاورزان انجام شده است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری نیازمند طرح‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و مکان‌یابی است  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از چهار هزار و ۳۰۰ طرح آبخیزداری در استان اجرایی شده است، گفت: اجرای طرحهای آبخیزداری نیازمند اجرای طرحهای مطالعاتی، تحقیقاتی و مکان‌یابی است.

اصغر احمدی افزود: با  اجرای طرح‌های مطالعاتی می‌توان طرح‌های آبخیزداری را در بهترین مکان و با استفاده از مصالح همان منطقه احداث کرد، که بازدهی بالاتری داشته باشد.

۹ طرح تحقیقاتی در حوزه منابع طبیعی در مرکز تحقیقات در دست اجراست

رییس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی استان تاکنون ۴۰ طرح تحقیقاتی در سطح استان انجام شده و هم‌اکنون ۹ طرح تحقیقاتی دیگر نیز در دست اجراست.

سید نعیم امامی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه یکی از مشکلات این  مرکز است، افزود: ۹ طرح در حوزه منابع طبیعی با فعالیت سه نفر هیات علمی در بخش حفاظت از خاک، مدیریت آبخیز، هیدرولوژی و توسعه منابع آب ،مهندسی رودخانه و سامانه ها سطوح آبگیر در حال اجراست.

۲۰ مقاله علمی و پژوهشی مربوط به پدیده خشکیدگی بلوط در استان چاپ شد 

رییس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زوال و پدیده خشکیدگی بلوط در حوزه زاگرس یکی از مهمترین معضلات منطقه زاگرس است که در ۲ سال گذشته ۲۰ مقاله علمی و پژوهشی در این زمینه چاپ شده است.

یعقوب ایرانمنش با اشاره به اینکه اجرای طرح  مدیریت خشکیدگی زاگرس به استان داده شد، افزود: اجرای طرح محلول‌پاشی عناصر تغذیه‌ای به صورت برگی در درختان بلوط طی سال گذشته در استان  اجرا شده است.

وی گفت:هم‌اکنون یک مجموعه تحقیقاتی در استان در بخش گونه‌های گیاهان دارویی فعال شده که در این مجموعه ۱۷ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی از مناطق مختلف کشور در سامانه قرار گرفته است و کارهای تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی و گیاه‌شناسی در این مکان انجام می‌شود.

به گفته وی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی برای ۱۰گونه گیاه دارویی و باغی در دست اجراست و نقشه تناسبی اراضی استان برای کشت گونه‌های دارویی دیم باریجه، آنغوزه، موسیر و آویشن دنایی در دست اجراست.

ایرانمنش افزود: کشت موسیر به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در استان است که طرح مطالعاتی آن انجام شده و بهترین اندازه غده و فاصله کاشت در اراضی دیم کم بازده به دست آمده است.

وی به اجرای طرح مطالعاتی برای آویشن دنایی و گل محمدی در اراضی دیم کم بازده در سطح استان اشاره کرد و گفت: حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دستور کار است و ۱۵۰ گونه انحصاری استان شناسایی و جایگاه حفاظتی آنها مشخص شده و نمونه گیاهی و بذر این گونه‌ها جمع آوری و به بانک ژن منابع طبیعی ایران ارسال شد.

به گزارش ایرنا،هم‌اکنون مطالعات طرح‌های آبخیزداری در ۷۸۰ هزار هکتار معادل ۴۷ درصد مساحت استان با اولویت مناطق بحرانی که بیشترین میزان فرسایش خاک و رسوب را دارد، انجام شده است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری شهرکرد چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری شهرکرد چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرکرد چهارمحال وبختیاری چهارمحال و بختیاری دست اجراست انجام شده منابع طبیعی مرکز تحقیقات سال گذشته اجرای طرح زوال بلوط هم اکنون گونه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در جلسه امروز مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نظارت جدی‌ بر نحوه نقشه برداری سازمان ثبت داشته تا نقشه‌های تهیه شده برای همه دستگاه‌های اجرایی قابل بهره‌برداری باشد.

به گزارش ایسنا، علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون در خصوص نظارت بر حسن اجرای قانون جامع حدنگار گفت: این جلسه در ادامه نشست‌های قبلی کمیسیون برای پیگیری سند دار کردن اراضی ملی و جلوگیری از خرد کردن زمین‌ها با حضور مسئولین ارشد سازمان ثبت و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به ریاست حجت‌الاسلام پژمانفر برگزار شد.

وی توضیح داد: موضوع تهیه نقشه و اتصال کامل سامانه‌های تثبیت و بارگذاری اطلاعات مورد بحث قرار گرفت و سازمان ثبت گزارش جامعی نسبت به حدنگاری منابع طبیعی و اراضی شهری و روستایی ارائه کرد و موانع پیشرفت کار مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: در ادامه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مراحل مختلف نقشه برداری و تهیه ارتوفتوهای مورد نیاز سامانه حدنگار را تشریح کرد و سازمان برنامه بودجه نیز در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات حدنگاری و نحوه نظارت بر آن را توضیح داد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه با توجه به نقش قانونی خود نظارت جدی‌ بر نحوه نقشه برداری سازمان ثبت از ۵ مرحله پوششی انجام دهد تا نقشه‌های تهیه شده حتما قابل بهره‌برداری برای همه دستگاه‌های اجرایی باشد . همینطور مقرر شد نقشه‌های حدنگاری در دست تهیه بر اساس تأیید سازمان نقشه برداری انجام شود تا این نقشه‌ها با مقیاس مورد نیاز برای یک مرتبه صورت گیرد و از هرگونه پرداخت بودجه موازی در این زمینه پرهیز شود. 

خضریان افزود. همچنین گزارش دستگاه‌های مستنکف از اجرای برنامه جامع حدنگاری به صورت فصلی به کمیسیون ارایه شده و دستگاه‌های دولتی نیاز خود به هرگونه نقشه مرتبط به اراضی خود را از طریق کارگروه تعامل پذیری دولت اعلام کنند. سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان نقشه برداری موظف هستند در اسرع وقت نقشه‌ها را در اختیار آنها قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • اجرای همایش شورا‌های اسلامی شهر و روستا