Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- شهریار زرشناس در برنامه رو در رو گفت: نظام جهانی سلطه اگر نیاز باشد جنگ افروزی و بحران سازی می‌کند. چون دنبال این هستند دائما سودجویی کنند.
به گزارش آریا، دکتر شهریار زرشناس استاد پژوهشگر، نویسنده، منتقد و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار در خصوص بحران ساز و بحران زیست بودن امریکا ناظر به جنگ روسیه و اوکراین بیان داشت: ابتدا بگویم چرا داریم در این باره حرف می زنیم این اتفاقات نشان می دهد که لیبرال دموکراسی یک جنگ سرد جدید راه می اندازد، حال چرا می‌خواهد این کار را انجام دهد؟ محرک‌ها و هدفش چیست؟ 
اما قبلش باید در نظر داشته باشیم، غرب مدرن مجموعه‌ای از ایدئولوژی‌ها رو ایجاد کرده مثل لیبرالیسم کلاسیک و  سوسیال دموکراسی لیبرال و نولیبرالیسم،  خانواده ایدئولوژی‌های سوسیالیستی لیبرال یکی از معروف ترینش سوسیالیسم مارکسیستی، فاشیسم ناسیونال سوسیالیسم فمنیزم و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است اولین ایدئولوژی لیبرالسم بوده  این خانواده هم نخستین و هم قوی ترین هستند‌. خانواده ی پیروز است.
وی در ادامه گفت: ما تاریخ غرب را از نظر فلسفه تاریخ به سه دوره کلان تقسیم می کنیم؛ عالم غرب باستان  از قرن 8 قبل میلاد تا 4 و 5 میلادی، عالم غرب قرون وسطی، عالم غرب مدرن از قرن های 14 و 15 شروع می‌شود تا الان استمرار دارد.
این کارشناس ادامه داد: در دوره ی جدید و مدرن ظهور ماهیت اومانیستی واقع شده و همزمان اقتصاد سرمایه داری هم ظهور می کند. یعنی به تدریج لایه بندی اجتماعی جدیدی هم در شهر هایی مثل ونیز ایجاد و طبقه ی جدیدی ازبازرگانان ایجاد می‌شوند که با بازرگانان سنتی ماقبل مدرن در شیوه مبادله اهداف و اخلاق اقتصادیشان متفاوتند، همان انسان سود محور جدید. 
لیبرالیسم سه نوع آزادی را جست‌وجو می‌کرد؛ به دنبال آزادی از قیود اخلاقی که مانع سودجویی نا مشروط و نامحدود و نامشروعشان می‌شد؛ مجموعه ای از قیود اخلاقی ان جا وجود داشت توسط کاتولیک که مانع کارشان می‌شد.
دوم یک وجه حقوقی است. در اواخر قرون وسط نظام اقتصادی اصناف وجود دارد که یکی می‌گوید دستمزد کارگر باید عادلانه باشد و دوم مانع فروش کالای تولید شده به هر قیمتی می‌شود و حد تعیین می کند. لیبرالیسم به دنبال رهایی از این است. 
سومین آزادی، آزادی سیاسی است یعنی با سلطنت‌های مطلقه اروپایی که طرفدار این نظم بودند -که با منافع لیبرال سازگار نبود، سر ناسازگاری داشتند. پس دنبال آزادی به معنای رهایی از سنت‌های انسانی و ایجاد فرصت برای رشد آدمی و مربوط به حق و عدل نیست. درباره ازادی باید همیشه بپرسیم ازادی از چه چیز و برای چه؟
شهریار زرشناس تصریح کرد: ایدئولوژی های لیبرالیسم منافع سرمایه‌داری است. ما با ثروت‌اندوزی مخالف نیستیم، اما با مناسبات ظالمانه‌ای که منطق سود محوری بر آن حاکم باشد و روابط انسانی را تبدیل به روابط کالایی کند. باعث استثمار از انسان‌ها شود و منجر به فقر عده کثیری و ثروتمندی بیش از حد عده ی اندکی شود، مخالفیم. این مناسباتی که مبتنی بر ظلم و استثمار و فقر اکثریت و ثروت نامحدود اقلیت  را سرمایه داری می گویند و لیبرالیسم ایدئولوژی اینهاست و پیدایش آن هم اینجاست.
وی در ادامه گفت: این به تدریج در قرن 18 در دوران روشنگری مسلط شد بر سراسر اروپا و الهام بخش انواع انقلاب‌ها و تحولات سیاسی شد، جمهوری ایالات متحده امریکا در 1776 که اعلامیه استعمار را صادر می‌کند با الهام از همین انقلاب فرانسه فراماسونی و لیبرالیسم با هم پیوند می‌خورند و مناسباتی ظالمانه و استثماری حاکم بر اروپا و امریکا که نتایجش فقر وحشتناکی است در انگلستان قرن 19 کلید می‌خورد.
این پژوهشگر در ادامه توضیحاتش بیان داشت: وقتی بازارهای خودشان اشباع می‌شود می خواهند بازارهای دیگران را هم  بگیرند و بازارهای استعماری جهانی را ایجاد می‌کنند نظام جهانی سلطه که اساسا ایدئولوژی محوریش یکی از صور خانواده ی لیبرالیسم است. اگر نیاز باشد جنگ افروزی می کند بحران سازی می کند.
زرشناس اظهار داشت: از زمان ظهور عالم غرب مدرن و ظهور سرمایه داری و لیبرالیسم نظام جهانی‌ای شکل می‌گیرد که اولا جهان را به دو لایه تقسیم می‌کند لایه اولی هسته مرکزی متروپل همین کشور هایی که الان گروه هفت هستند کشور های دارا . و بقیه جهان جهان پیرامونی. و به طور سیستماتیک استثمار نیروی کار و غارت منابع طبیعی کشور های پیرامونی اتفاق می افتد و کشور ها تبدیل به بازار‌های مصرف کالاهای تولیدی کشور‌های متروپل و کانون سرمایه گذاری سرمایه داران متروپل به منظور بهره کشی می شوند . 
وی در ادامه بیان داشت: چرا بحران سازی می کنند؟ چون دنبال این هستند دائما سودجویی کنند و آن را افزایش دهند. ویژگی سودطلبی سرمایه داری نامشروط نامحدود و دم افزون بودن است، اگر ذره‌ای افت کند دچار دیپرشن می شوند انباشت سرمایه می‌کنند و به جریان می اندازند برای سوددهی بیشتر. 
به این منظور دائما باید درجه ی استثمار را در کشور افزایش دهند که منجر به فقر و فاصله طبقاتی می شود ثانیا باید به طور مداوم کشورگشایی کنند بنابر این از زمانی که نظام جهانی مدرن شروع شده دائم جنگ و تهاجم کردند. 
 تجارت برده راه انداخته بودند. برده ها را به امریکا می بردند. نسل کشی می کردند و سرخ پوست ها را نابود می کردند. در کانادا و مناطق قطبی  در وسعت یک قاره کشتار انجام دادند، یعنی ایالات متحده، کانادای امروز و کل امریکای جنوبی و لاتین امروز، تمدن داشتند همه را ویران کردند بعد آدم نداشتند که در مزارع‌ هایشان کار کنند، از آسیای جنوب شرقی آدم می دزدیدند  در بازار  تجارت امریکا خرید و فروش می کردند و آنها را وادار به کار می کردند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: عالم مدرن از بدو تولد، در تجاوز جنگ و استعمار و خون بود و این تاریخ نگاری خود لیبرال هاست.
اواخر قرن 16 نماینده ملکه الیزابت اول که آغاز فرهنگ‌های استعماری در انگلستان است به ملکه الیزابت نامه می‌نویسد و می گوید اگر بمبئی را نابود نکنیم منچستر نابود می شود چرا چون این ها در منچستر منیوفکتور نساجی داشتند و در بمبئی هم بود و  بمبئی نابود شد که منچستر رشد کند!
 مناسبات را ببینید چنان مسلط می شوند که از نیمه دوم قرن 18 رو به ویرانی می‌گذارد همین بلا را سر آفریقا می آورند، الان جوانان و مردمی که تاریخ نمی‌دانند فکر می‌کنند آفریقا از ابتدا همین طور بود، اما این طور نیست، آفریقا یک قاره سبز و بارور و متمدن بود و این‌ها نابودش کردند و به این وضعیت دچار شد و  غرب مدرن با این چیز ها متولد شد. این ها همه اش محور ایدئولوژی لیبالیسم است و کارنامه ی لیبرالیسم است.
زرشناس بیان داشت: الان، آمریکا نماد لیبرالیسم و سرکرده ی عالم غرب مدرن و نظام جهانی سلطه است وگرنه در دوره های مختلف در اغاز تولدش ایتالیایی ها و اسپانیایی‌ها و پرتقالی‌ها بودند در قرن 16 اسپانیا، قرن 17 هلند، یک مقطعی فرانسه، از نیمه دوم قرن 18 انگلستان بود از قرن بیستم هم امریکا 
لیبرالیسم در قرن 18 هم کلی وعده داد و گفت ما صلح جهانی ایجاد می‌کنیم. نوشته‌های کانت و بقیه فیلسوف‌های دوران روشنگری که اکثرا لیبرالند را ببینید، می‌گویند ما بر روی زمین صلح ابدی و رفاه فراگیر ایجاد می‌کنیم بیماری‌ها و فقر را از بین می‌بریم. وعده‌هایی که همه بی اساس درآمد، بعضی هایشان آنقدر متوهمند که می‌گویند مرگ را هم از بین می بریم! و حاصلش وقوع دو جنگ جهانی بزرگ شد که این دو جنگ هر دو ریشه هایشان منفعت طلبی سرمایه داران و انگیزه های سود طلبی و تقسیم جهان لیبرالیسم است. نه تنها فقر را از بین نبرد از سال 1876 پیوسته نظام سرمایه داری هم دچار بحران بوده و جنگ و فقر و فاصله طبقاتی ایجاد کرده است. آخرین آن هم بحران 2008  است.
زرشناس در ادامه سخنانش گفت: ماجرای اوکراین را باید ریشه‌یابی تاریخی کنیم و در بستر شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز و پس از فروپاشی شوروی بفهمیم.
از سال 1945 تا 1991 که جهان مدرن به دو بخش اصلی تقسیم شد؛ بلوک سیاسی غرب که سرمایه داران لیبرال هستند و یکی بلوک سیاسی سوسیالیستی که هردو مدرن اند اما دو صورت مدرن یکی یسوبژکتیویته فرد انگار و یکی جمع انگار. 
این کارشناس ادامه داد: بعد از فروپاشی شووروی، جریان لیبرال سرمایه دار پیروز می‌شود و سوسیالیسم بروکراتیک نوع شوروی فرو می‌پاشد و شوروی به 15 جمهوری تقسیم می‌شود که اوکراین یکی از آن‌هاست زمانی که مذاکرات این تجزیه  صورت می‌گیرد و شوارد ناتزه و گورباچف و جیمز بیکن و جرج بوش پدر می‌گویند اگر شوروی تجزیه شد غربی‌های آمریکا و اروپا تضمین می‌دهند که ناتو یک اینچ از مرز رود آلپ آن طرف‌تر نمی‌رود و به سمت اروپای شرقی نمی‌آید.
جنگ جهانی دوم که تمام می‌شود، جنگ سرد شروع شده و آن اتحادی که شوروی سوسیالیتی و کشورهای سرمایه داری مثل انگلیس و فرانسه داشتند علیه المان نازی تمام می شود. در اروپا دو قطب ایجاد می شود ابتدا طرفداران لیبرال سرمایه داری پیمان ناتو را درست می کنند. 
المان فدرال آن زمان ، فرانسه ، انگلستان و امریکا و ترکیه عضوش می شوند تحت این عنوان که این پیمان دفاعی است در برابر بلوک شرق . بلوک شرق هم، پیمان ورشو را دو سه سال بعد درست می کند که شوروی، لهستان، بلغارستان، چک اسلوواکی عضو آن هستند. 
وی در ادامه بیان داشت: بعد از فروپاشی شوروی، ورشو از بین می رود اما ناتو باقی می‌ماند . پیمان ناتو مگر در فضای جنگ سرد نبود ؟ مگر مدعی نبود ما می خواهیم از جهان آزاد در مقابل حمله کمونیسم دفاع  کنیم الان که کمونیزمی وجود ندارد شما برای چی هستید؟ هنگام تجزیه  شوروی تضمین می دهند شبیه همین تضمینی که در برجام دادند و بعد زیرش زدند.
این ها سابقه دارند، به سرخ پوست‌ها تضمین دادند. در خاطرات کریستوف کلمب هست و ویل دورانت نقل کرده
در ابتدا که وارد امریکا شدند، آنجا را تحت تصرف قرار دادند و آن کشتار را انجام دادند. انگار ذات این هاست. شوروی ها هم خیلی خوشبین بودند دل خوش بودند که این وعده را دادند. 
این پژوهشگر تشریح کرد: خود پوتین در سال 2000 در دیدار با کلینتون می‌گوید ما هم بیاییم عضو ناتو بشویم. آنقدر خوشبین بودند به اینها می گویند ما که با اینها مشکلی نداریم ما هم مدرن شدیم، بعد جذب سرمایه داری شدند آنها ایدئولوژی نولیبرالی دارند. کلینتون یک نگاهی به او می کند و سکوت می کند بعد ناتو جلو می‌آید و مرز هایش را گسترش می دهد. سال 2008 در اجلاس بخارس  می گویند غیر از اینکه رومانی و غیره عضو شدند باید گرجستان و اوکراین  را هم عضو کنیم.







منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهریار زرشناس نظام سلطه شهریار زرشناس سرمایه داری نظام جهانی غرب مدرن عالم غرب کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریار ستاره اول سپاهان در 403

به گزارش "ورزش ‌سه"، شهریار در حالی به نیمکت سپاهان در مصاف با استقلال ملاثانی سنجاق شده بود، که در دو مسابقه قبلی سپاهان عملکرد خیره کننده داشته. در واقع سپاهان دو پیروزی ارزشمند در سال 1403 مقابل ذوب آهن و سپس ملوان در لیگ برتر به دست آورده که هر دوی این دو برد با درخشش شهریار به دست آمده‌اند.
شهریار در مصاف با ذوب آهن خودش پنالتی گرفت و تک گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند و در مصاف با ملوان هم اتفاقات بازی با ذوب آهن را به طور کامل با گرفتن یک پنالتی و تبدیل کردن آن به گل تکرار کرد، اما یک گل در جریان مسابقه هم به آمار خود اضافه کرد تا کسی در اینکه مغانلو ستاره اول سپاهان در سال جدید است شکی نداشته باشد.

مغانلو در مصاف جام حذفی به نظر می‌رسد با صلاحدید مورایس روی نیمکت قرار گرفت تا آماده بازی حساس در لیگ برتر مقابل پرسپولیس شود، اما در نیمه دوم وارد زمین شد تا وقتی سپاهان روی گل استثنایی پاک پرور کارش به وقت‌های اضافی کشید، دل هواداران و مورایس به حضور شهریار و گلزنی‌اش قرص باشد.
در ادامه اما جریان بازی طوری پیش رفت که در دقیقه 117 به سود طلایی پوشان اصفهانی اعلام پنالتی شد و  در حالی که گزارشگر مسابقه حتی پس از گل شدن پنالتی سپاهان نام شهریار مغانلو را به عنوان گلزن معرفی می‌کرد، مهاجم بلندقامت سپاهان پنالتی را به هم تیمی خود واگذار کرده بود تا رامین روز خوب خود را پس از پشت سر گذاشتن چند ماه نه چندان خوب تکمیل کند.

دیگر خبرها

  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • مردود شدن لیبرالیسم در آزمون آزادی/محکومیت برخورد پلیس آمریکا
  • صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم به گوش می‌رسد
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • افشای راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • شهریار ستاره اول سپاهان در 403
  • راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی