Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@21:05:13 GMT

نازنین زاغری آزاد می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۱۴۱۹

نازنین زاغری آزاد می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

تولیپ صدیق، نماینده حزب کارگر از لندن، در توییتی نوشت: «خیلی خوشحالم که اعلام کنم نازنین زاغری رتکلیف گذرنامه بریتانیایی خود را پس گرفته است. او هنوز در خانه خانواده‌اش در تهران است.»

خانم صدیق افزود: «می‌دانم در حال حاضر یک تیم مذاکره‌کننده بریتانیایی در تهران حضور دارد.»

در همین حال حجت کرمانی، وکیل خانم زاغری رتکلیف در پاسخ به این سوال که آیا وی آزاد خواهد شد یا نه، گفت: «امیدوارم به زودی خبر‌های خوبی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به نوشته فارس، نازنین زاغری رتکلیف، مدیر طرح بنیاد تامسون رویترز در سال ۲۰۱۶ هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه بازداشت شد. او برای ملاقات با خانواده‌اش به این سفر رفته بود.

خانم زاغری در دادگاه به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد، اما پس از گذراندن دوران محکومیت خود بار دیگر در دادگاهی که بهار گذشته برگزار شد، به دلیل شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۲۰۰۹ به یکسال زندان دیگر محکوم شد. او از مارس ۲۰۲۰ بدین سو با یک دستبند الکترونیکی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ آزاد شده بود.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری رتکیلف، که پیشتر در پاییز ۲۰۲۱ به مدت ۲۱ روز دست به اعتصاب غذا زده و خواستار آزادی او شده بود ادعا کرده بود همسرش به‌خاطر بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران گروگان گرفته شده است.

بدهی بریتانیا به ایران به ۵۰ سال قبل و به قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران مربوط است که بر اساس این قرارداد، وزارت دفاع بریتانیا ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به ایران دوران پادشاهی پهلوی فروخت. اما با تغییر حکومت در ایران، این قرارداد لغو شد. با لغو این قرارداد، ایران خواستار بازپس‌گیری پول‌های خود شد، اما این بدهی تاکنون پرداخت نشده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا چهار ماه پیش گفته بود اینکه بریتانیا می‌تواند بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران را به‌صورت نقد پرداخت کند یا خیر، «ارزش بررسی» دارد.

همزمان با انتشار خبر بازگرداندن گذرنامه و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به خروج قریب‌الوقوع خانم زاغری رتکلیف از ایران ساشا دشموک، رئیس سازمان عفو بین‌الملل در بریتانیا، در بیانیه‌ای «امید» خود را برای آزادی «بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آن‌ها که سال‌ها رنج کشیده‌اند» ابراز کرده هرچند گفت باید در این مرحله با اخبار «محتاطانه» برخورد کرد.

احتمال مبادله نازنین زاغری در ازای ۵۳۰ میلیون دلار؟

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه نیز در گزارشی نوشت:  با پایان محکومیت ۵ ساله و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، احتمالا در روز‌های آینده مبادله شود.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است: دستگیری این جاسوس در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشور‌ها در اختیار ایران قرارگرفته است... اینکه ایران این فرد را پس از تخلیه اطلاعاتی و زمانی که به مهره سوخته مبدل شد آزاد می‌کند، نشان‌دهنده اقتدار ایران است. هرچند که انگلیس از زمان دستگیری این فرد درخواست مبادله داشته است، اما ایران زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرده که این قدرت دیپلماسی ایران را نشان می‌دهد.

فارس در پایان نوشته است: علی رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته شده از سوی انگلیس و برخی شرکای این کشور برای گره زدن مبادله زاغری به عنوان امتیازی در برجام، ایران با هوشمندی تمام و جدا کردن بحث این مبادله از مذاکرات دو درس مهم را به دنیا داد، اول آنکه توان دیپلماسی ایران مختص به حصول نتیجه از یک روش نیست و ایران گزینه‌های متعددی را برای حضور در عرصه بین المللی و مذاکرات دیپلماتیک برای خود ترسیم کرده و بدان عمل می‌کند که یکی از آن‌ها همین مساله مبادله زاغری است و دوم آنکه ایران هیچگاه از هیمنه کشور‌های استکباری در دنیا نترسیده و با هوشیاری حتی این نکته را اثبات کرده که می‌توان بزرگترین قدرت‌های دنیا را نیز با برنامه ریزی دقیق و با شجاعت هر چه تمام به زانو درآورده و شکست داد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نازنین زاغری روابط ایران و انگلیس نازنین زاغری زاغری رتکلیف خانم زاغری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج جدید شمش طلا فردا برگزار می‌شود

بیست و یکمین حراج شمش طلا فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران بناست فردا یک‌شنبه 9 اردیبهشت سال 1403 برگزار شود. 

زمان جلسه حراج از ساعت 12 تا 16 است و وجه الضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3،500،000،000 ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌توانند تا ساعت 24 روز شنبه هشتم اردیبهشت سال 1403 مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند.

طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج/ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

 

 حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • ۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • زمان حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
  • زمان حراج جدید شمش طلا اعلام شد
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • حراج جدید شمش طلا فردا برگزار می‌شود
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران