Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در حالی که آمریکا برخی مطالبات اصلی ایران در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر را نپذیرفته، روزنامه غربگرا هماهنگ با منافع آمریکا خواستار تعجیل در توافق شد.

روزنامه شرق از قول جلال میرزایی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس سابق نوشت: «واقعیت این است که بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت فرصتی خارق‌العاده برای تسریع در احیای برجام فراهم ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر پیش از این سه کشور اروپایی چندان عجله‌ای برای نهایی‌شدن متن توافق برجام نداشته‌اند و آمریکایی‌ها هم منتظر کوتاه‌آمدن ایران از برخی از پیش‌شرط‌هایش بودند؛ اکنون با تغییری که در اوضاع بین‌المللی ایجاد شده اروپایی‌ها بیشتر و آمریکا دلگرم‌تر از قبل دنبال توافق با ایران و پایان مذاکرات هستند. امروز این فرصت نصیب کشورمان شده که بتواند استفاده و بهره‌برداری‌های لازم را به عمل آورد. اما در صحنه واقعیت با این پدیده مواجه هستیم که تصمیم‌گیران در کشور با تردیدهایی در حوزه محاسباتی خود روبه‌رو هستند. برخی موقعیت کنونی را فرصتی برای اخذ امتیازات بیشتر از آمریکا ارزیابی می‌کنند و بر این باور هستند که تأخیر چند‌روزه می‌تواند منجر به حصول توافقی مطلوب‌تر شود. در مقابل عده‌ای بر تسریع در روند مذاکرات تأکید دارند. در شرایط حاضر دیدگاه اول پررنگ‌تر است. استدلالی که این طیف مؤثر دارند این است که عجله در رسیدن به توافق باعث می‌شود تا کشور از اخذ نتیجه دلخواه و به تعبیر خودشان توافق خوب دور شود. به نظر می‌رسد پیگیری این سناریو به دو دلیل ممکن است نتیجه‌ای را که سازگار و هم‌راستا با منافع ملی کشور باشد، به دنبال نداشته باشد.

۱- روسیه بخشی از راه‌حل در زمینه احیای برجام است، همچنان که بحران اوکراین تاکنون فرصت‌هایی را خلق کرده، این امکان وجود دارد که با تشدید رویارویی غرب با روسیه، این کشور خود را به‌عنوان راه‌حل از دسترس خارج کند و در نتیجه توافق ناخواسته با تأخیر مواجه شود.

۲- این امکان وجود دارد که میان روسیه و اوکراین آتش‌بس برقرار شود و در این صورت بخشی از التهابات موجود در بازار انرژی به‌خصوص افزایش قیمت نفت فروکش ‌کند.

اروپایی‌ها آن عجله و شتاب فعلی را برای توافق جهت حفظ تعادل بازار نفت دیگر نخواهند داشت و مهم‌تر از همه اولویت سیاست خارجی‌شان را برای حل منازعه اوکراین و روسیه خواهند گذاشت. به‌هر‌حال در هر دو حالت ایران فرصت ارزنده‌ای را که منافع مادی د‌رخور توجهی هم دارد، از دست می‌دهد. امروز این فرصت در اختیار کشور است که از محل فروش ذخایر فعلی نفتی‌اش رقمی در حدود سه میلیارد دلار بیشتر از هفته‌های گذشته درآمد کسب کند».

این تحلیل آمیخته با محاسبات غلط که ظاهراً اصرار دارد نیاز اورژانسی غرب را برآورده کند، در حالی منتشر می‌شود که اولاً آمریکا حاضر نیست لغو تحریم‌های اصلی در کنار ارائه تضمین معتبر درباره عدم تکرار عهدشکنی قبلی را بپذیرد و بنابراین، بازگشت در شرایط فعلی موجب تکرار خسارت‌های گذشته برجام خواهد شد. ثانیاً به هنگام بزک کردن اصل برجام نیز، طیف مدعی اعتدال و اصلاحات ادعا می‌کردند که با این توافق ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد بلوکه شده و ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور خواهد آمد که گذر زمان، دروغ بودن این وعده‌ها را نشان داد. در عین حال ایران هم‌اکنون توانسته بدون اجرای برجام،

صادرات نفت خود را به ۱/۵ میلیون بشکه در روز برساند، ضمن این که همین مقاومت در کنار برخی عوامل دیگر موجب دو برابر شدن قیمت نفت شده است.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکایی ها توافق آمریکا روزنامه شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست

معاون اول رئیس جمهور گفت : ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

محمد مخبر عصر امروز(شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال 2023 و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد