Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@06:59:46 GMT

گره مشکلات پتروشیمی در حال باز شدن است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۵۳۱۹

گره مشکلات پتروشیمی در حال باز شدن است

افشارچی ظهر امروز در نشست خبری، با بیان اینکه تلاش‌هایی که طی چند ماه گذشته در استان انجام شده در ماه شعبان جواب داده است، گفت: باید همه ما تلاش لازم را داشته باشیم تا با همراهی یکدیگر، شاهد تحقق ریل‌گذاری جدیدی که در حرکت توسعه اجتماعی و اقتصادی استان انجام شده است، باشیم.

او با بیان اینکه سنجش شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اولین کار‌هایی است که باید برای ارزیابی وضعیت استان انجام شود، گفت: در ۹ سال گذشته در تولید ناخالص داخلی که یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی استان است،  در ردیف ۲۲ تا ۲۷ قرار داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مسئول با بیان اینکه در شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی سنجش سرانه تولید ناخالص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که زنجان رتبه شانزدهم را در این زمینه دارد، گفت: علی‌رغم این موضوع، ضریب جینی استان زنجان مطلوب نیست.

افشارچی با توضیح اینکه مالیات ۱۴۰۰ استان ۳/۳ دهم بوده است یعنی ما باید ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به خزانه ملی واریز می‌کردیم، گفت: برای سال آینده این رقم به ۵هزار و ۹۰۰ میلیارد رسیده است که این افزایش شامل همه استان‌ها می‌شود که یکی از شاخص‌هایی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ما چه قدر پول می‌دهیم و چه میزان دریافت داریم.

نماینده عالی دولت در استان بابیان اینکه بودجه سال آینده استان زنجان ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: باید خودمان را با استان‌های دیگر مقایسه کنیم تا مشخص شود نسبت دریافتی آن‌ها چقدر است که این موضوع سبب خواهد شد نسبت به گرفتن منابع دیگر یا نفس دادن به مجموعه مالیاتی تلاش کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه برای رشد ۸/۷ درصدی استان برنامه تدوین کرده‌ایم که در حال نهایی شدن است، گفت: در امتداد این حرکت با تمام سرمایه‌گذارانی که قبلا از در استان بودند صحبت شده و از آن‌ها خواستیم برش‌هایی را که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، ارائه دهند.

افشارچی با یادآوری اینکه سعی می‌کنیم سبدی از صنایع در استان گسترش یابد، گفت: اولویت ما نیز حرکت به سمت صنایعی است که پاک بوده و آلودگی و نیاز آبی کمتری داشته باشند.

افشارچی با تأکید بر اینکه در حوزه اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان، دو تفاهم‌نامه امضا شده که یکی با پارک فناوری اطلاعات و دیگری نیز با معاونت فناوری فاوا در ارتباط با دولت هوشمند و دیتاسنتر است، گفت: هر هفته برای چگونگی حرکت و تحقق این تفاهم‌نامه‌ها جلسه برگزار می‌شود.

او با یادآوری اینکه در همین حوزه صندوق پژوهش نوآوری نیز با ۱۰ برابر اعتباری که قبلاً داشته در حال شکل‌گیری است و بسیاری از سرمایه‌گذاران استان در این زمینه سهام‌دار شده‌اند، گفت: زمین نیز برای پارک أخذ شده که در مرحله نهایی شدن قرار دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال نهایی کردن یک نیروگاه برق در استان هستیم که یک‌سری موارد فنی و غیرحرفه‌ای غیرفنی داشت که با رایزنی‌های انجام شده بر طرف شده است، گفت: سال آینده ۳۲۰ مگاوات برق به تولید برق استان اضافه خواهد شد، ولی این بدان معنا نیست که خاموشی نخواهیم داشت، بلکه با راه‌اندازی این مجموعه تقریباً تولید و مصرف برابر می‌شود.

افشارچی بااشاره به اینکه در حوزه آب نیز نیازمند تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های بلندمدت هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها طی ماه‌های اخیر که برای ما در حوزه آب حاصل شد، نهایی شدن تفاهنامه دو سد مراش و بلوبین بود که شامل ماده ۵۶ شدند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه امیدواریم مشکلات سد مشمپا نیز برطرف شود، گفت: در ارتباط با پساب نیز اتفاق مهمی که افتاده این است که قراردادی با حجم ۳۲۰ میلیارد تومان با یکی از شرکت‌های بزرگ ابهر منعقد شده تا فاضلاب ابهر را به سمت صنایع آب‌بر هدایت کند؛ با توجه به این موضوع به صنایع آب‌بر نیز در استان به شرطی مجوز داده خواهد شد که از پساب فاضلاب استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با یادآوری اینکه در حال حاضر به طور موقت مشکل فرودگاه زنجان حل شده و پرواز‌های مشهد از این فرودگاه انجام می‌شود، گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و در این زمینه از هر سرمایه‌گذاری که در صنعت حمل و نقل هوایی استان سرمایه گذاری کند، استقبال می‌شود.

او با اشاره به این‌که گره مشکلات پتروشیمی زنجان در حال باز شدن است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط دو تن از نمایندگان استان، تا یکی دو ماه آینده خبر‌های خوبی از این شرکت خواهیم شنید.

این مسئول با توضیح این مطلب که سال آینده در حوزه راه و همچنین توسعه شهری و روستایی انرژی بیشتری خواهیم گذاشت، گفت: برای تحقق اهداف در این زمینه‌ها نیازمند همراهی همگانی به ویژه همراهی خبرنگاران و اصحاب رسانه هستیم.

افشارچی بابیان اینکه از اولویت‌های اصلی اقتصاد دیجیتال، کاهش مراجعات مردمی و در عین حال فراهم شدن بستر برای دسترسی به اینترنت است، گفت: یکی از کار‌های مهمی که در این حوزه انجام شده و در حال نهایی شدن است، موضوع صدور پروانه در شهرداری‌ها است.

این مسئول با تأکید بر اینکه در ارتباط با معیشت مردم نیز نیازمند اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستیم، گفت: اقدامات مربوط به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت مربوط به رشد اقتصادی است که در استان پیگیری می‌شود و در ارتباط با اقدامات کوتاه‌مدت نیز یکی از اقدامات انجام شده ایجاد بازار‌های موازی است که از نمونه آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی جمعه‌بازار و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاندارزنجان پتروشیمی زنجان نهایی شدن سال آینده انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد

آقای شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در صف اول حاضر شد و به سوالاتی در حوزه پتروشیمی پاسخ داد.

شاه میرزایی گفت: امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

او افزود: بخشی از برنامه ما جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم در صنعت پتروشیمی است. بخشی از این کار با بهبود فضای کسب و کار است و مردم سهام پتروشیمی‌های مولد و بازار آفریم را بخرند تا به این ترتیب سرمایه گذاری خرد مردم به سمت تولید هدایت شود. بخش تعاونی هم اعلام آمادگی کرده که در این حوزه ورود پیدا کند. بخش دیگری از اقدام نیز عرضه اعتبار است که سرمایه در گردش واحد‌های زنجیره تکمیلی را افزایش میدهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالی که گذشت بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان، آورده واحد‌هایی بود که در سال‌های گذشته چیزی برای ارائه نداشتند. امسال این حرکت را استمرار می‌دهیم تا جهش تولید محقق شود. اما این مسئله شرطی هم دارد که خوراک پتروشیمی باید به صورت پایدار تامین شود.

شاه میرزایی گفت: برنامه ما این است سرمایه مردم را که در بازار‌های دیگر میتواند تورم زا باشد، از طریق بازار سرمایه به سمت تولید در پتروشیمی سوق دهیم. همچنین برنامه ساخت تجهیزات به سمت دانش بنیان‌ها برود تا با حضور آنها در تأمین کالای مورد نیاز صنعت پتروشیمی، حضور مردم در اقتصاد و اشتغالزایی محقق شود.

این مقام مسئول در زمینه رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، کاهش دوره تعمیرات واحد‌ها بود تا در رسیدن خوراک به پایین دست اختلال ایجاد نشود. 

او در خصوص جمع آوری مشعل چاه‌ها گفت: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام
  • پیش راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام در عسلویه
  • مسؤولان به وضعیت راه‌های نامطلوب استان بوشهر رسیدگی کنند
  • گزیده‌های نفتی هفته