Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: دیدار امیرعبداللهیان با رهبران گروه‌های فلسطینی در بیروت، برگزاری رزمایش مشترک ناتو با کشورهای عربی در دریای مدیترانه، تشدید تنش در شبه جزیره کره با شلیک موشک بالستیک از سوی دو کره، درخواست ترکیه از غرب برای دریافت اف ۳۵ و پاتریوت و رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین پیرامون مسائل مرتبط با برجام از مهم ترين خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار امیرعبداللهیان با رهبران گروه‌های فلسطینی در بیروت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سوریه بعدازظهر امروز (پنجشنبه) چهارم فروردین ۱۴۰۱ وارد بیروت شد، با شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در بیروت دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به بیروت در اظهاراتی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز در بیروت هستیم برای اینکه رابطه دو کشور ممتازی است و به صورت مستمر با مقامات عالی لبنان در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مشورت‌های مفید و سازنده‌ای را داریم. از آخرین سفری که به بیروت داشتم تا امروز تحولات زیادی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده که ضروری است با اهتمامی که در جمهوری اسلامی ایران و لبنان وجود دارد، مشورت‌های دقیق‌تری را با مقامات عزیز لبنان داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم به حمایت‌های خود و همکاری‌های مهم تجاری و اقتصادی خود با لبنان ادامه دهیم. در ملاقاتی که یک ماه پیش در مونیخ با آقای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان داشتم به ایشان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد دو نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در لبنان و توسعه همه جانبه همکاری‌های تجاری و اقتصادی اعلام کردم. امروز حامل پیام‌های گرم مردم خوب ایران به همه مردم عزیز لبنان هستم.

برگزاری رزمایش مشترک ناتو با کشورهای عربی در دریای مدیترانه

مجمع « فار ماروک » نزدیک به ارتش مراکش، از برگزاری رزمایش نظامی مشترک ناتو با کشورهای عربی و اروپایی در دریای مدیترانه به رهبری آمریکا و با حضور نیروهایی از رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «هیسپرس» مراکش، این رزمایش دریایی از امروز (پنجشنبه) با عنوان «حارس البحر» (نگهبان دریا) در دریای مدیترانه برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، این رزمایش هر سال یک بار برگزار می‌شود و نیروهای ناتو به عنوان ناظر در دوره آموزش سالانه آن وارد شده اند.

این رزمایش در نزدیکی یونان برگزار می‌شود و سه کشتی «ناتو» عصر سه شنبه گذشته برای شرکت در این رزمایش وارد بندر «طنجه» در شمال مراکش شدند.

سایت «هسپرس» افزود: نیروهای کشورهای مختلف عربی از جمله عربستان، مصر، مراکش و کویت همراه با کشورهای اروپایی اتریش، کانادا، قبرس، فرانسه، ایتالیا و اسلوونی و نیروهایی از رژیم صهیونیستی در این رزمایش حضور دارند که به رهبری آمریکا برگزار می شود.

این رزمایش مجموعه کاملی از ماموریت‌های مربوط به عملیات امنیت دریایی را پوشش می‌دهد.

این مانورها همچنین شامل تمرینات «نوبل دینا» است که به سناریوهای احتمالی مانند مبارزه با تروریسم، محافظت از بنادر یا تخلیه آن‌ها در صورت وقوع حمله، جستجو و نجات غیرنظامیان و سربازان مرتبط است و نبرد دریایی را شبیه‌سازی می‌کند.

هیسپرس اضافه کرد: این مانورها در شرایطی برگزار می‌شود که جهان در پی حمله روسیه به اوکراین روزهای سختی را سپری می‌کند.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، در سال ۲۰۲۰، مقامات فرانسوی مشارکت خود در عملیات «حارس البحر» را به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه نیروی دریایی ترکیه یک کشتی فرانسوی در شرق مدیترانه را مورد آزار و اذیت قرار داده است، به حالت تعلیق درآوردند.

تشدید تنش در شبه جزیره کره با شلیک موشک بالستیک از سوی دو کره 

کاخ سفید به آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی واکنش نشان داد.

براساس گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید با محکوم کردن این اقدام پیونگ یانگ از کره شمالی خواست از هر اقدامی که منجر به افزایش بی ثباتی میشود خودداری کند.

در این بیانیه تاکید شده، آمریکا از آزمایش موشکی کره شمالی با خبر است و در این زمینه درحال مشورت با ژاپن و کره جنوبی و دیگر متحدان خود است.

کاخ سفید آزمایش موشک قاره پیمای کره شمالی را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خوانده که باعث افزایش تنشها خواهد شد و خطر بی ثباتی را در منطقه افزایش خواهد داد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز پنج شنبه اعلام کرد کره شمالی پرتابه‌ای ناشناس را از سواحل شرقی خود شلیک کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، ستاد مشترک ارتش جزئیات این پرتابه را اعلام نکرده اما ژاپن خبر داده کره شمالی حداقل یک پرتابه که احتمالاً موشک بالستیک دوربرد است، به سمت آب‌های شرقی شبه‌جزیره کره پرتاب کرده است.

ساعاتی بعد منابع خبری اعلام کردند که کره شمالی برای اولین بار از سال 2017 یک موشک بالستیک بین قاره‌ای آزمایش کرده است.

ساعاتی بعد، کره جنوبی در واکنش به این آزمایش موشکی پیونگ یانگ با برگزاری یک رزمایش موشکی چندین موشک بالستیک چند منظوره و موشک هدایت شونده شلیک کرد و تاکید کرد، اگر نیاز باشد سئول آماده حمله به محل پرتاب این موشک قاره پیما است.

درخواست ترکیه از غرب برای دریافت اف ۳۵ و پاتریوت

یکی از مسؤولان دفتر ریاست جمهوری ترکیه، غرب و آمریکا را تشویق کرد جنگنده‌های اف ۳۵ و آتشبارهای پاتریوت را بدون هیچ پیش شرطی به این کشور تحویل دهند.

 روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در مقاله‌ای نوشت، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت: در مقاله‌ای که هفته گذشته منتشر شده بود، پیشنهاد شده بود "از سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ که ترکیه در اختیار دارد، در اوکراین علیه روسیه استفاده شود"، در آن مقاله عنوان شده بود، "این مساله موجب بهبود روابط میان آمریکا و ترکیه خواهد شد".

آلتون گفت: این ایده با وجود اینکه امروز غیر واقعی است، اما فرصتی برای بررسی مشکلات اخیر ترکیه با غرب است.

او در ادامه از اظهارات مسؤولان آمریکایی درباره تصمیم ترکیه برای خرید موشک‌های ساخت روسیه انتقاد کرد و گفت: آمریکا فراموش کرده که ترکیه اولین کشوری بود که برای خرید سامانه‌های پاتریوت به آن درخواست داد.

این مسؤول دفتر ریاست جمهوری ترکیه افزود: ترکیه باید به دنبال جایگزین‌هایی باشد چرا که در یکی از خطرناک‌ترین و پرتنش‌ترین مناطق جهان واقع شده و همچنین تهدیدهایی که با آنها مواجه بود، با مخالفت آمریکا به صورت سحرآمیزی ناپدید نشدند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری خود به این مساله اذعان کرد.

آلتون در ادامه گفت: ترکیه گزینه خرید سامانه پاتریوت را در مقابل نداشت.

او افزود: مردم ترکیه هنوز به یاد دارند که همپیمانان ما چگونه آتشبارهای پاتریوت را در یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های تاریخ روابط ترکیه-روسیه از این کشور خارج کردند. بر اساس این تجربه، مردم ترکیه هرگونه تعهد غیررسمی از طرف غرب برای ارسال سامانه‌های پاتریوت را جدی نمی‌گیرند.

این مسؤول ترکیه‌ای در ادامه گفت: حذف غیرقانونی ترکیه از برنامه‌های اف ۳۵ به دلایل سیاسی، تعامل جدی با مساله بازگرداندن ترکیه به شرایط قبل را دشوار می‌کند.

آلتون از کشورهای غربی و آمریکا خواست جنگنده‌های اف۳۵ و آتش‌بارهای پاتریوت را بدون هیچ پیش شرطی به این کشور بدهند.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ ترکیه را از برنامه‌های اف ۳۵ حذف کرد چراکه آنکارا سامانه‌های پدافند هوایی اس۴۰۰ روسیه را خریداری کرده بود.

آلتون در این خصوص گفت: عادی‌سازی روابط با ترکیه مسئولیت غرب و آمریکا است.

او افزود: بحران اوکراین نشان داد ارزیابی‌های ژئوپولتیک آنهایی که امنیت استراتژیک ترکیه را دست کم می‌گرفتند و ادعا می‌کردند ناتو دچار مرگ مغزی شده و معتقد بودند مرزهای ملی دیگر قابل مذاکره نیستند، گمراه‌کننده بودند.

این مسؤول ترکیه افزود: آنکارا انتظار دارد غرب آنگونه که شایسته است با آن تعامل کند و این مساله به اقداماتی در راستای اعتمادسازی نیاز خواهد داشت نه پیشنهادهای غیر رسمی برای اصلاح روابط.

آلتون درباره پهپاد "بایراکتار" ترکیه هم گفت: با وجود تلاش‌های غرب برای ممانعت از این کار، ترکیه آن را طراحی و تولید کرد، به عنوان مثال کانادا فروش سلاح به ترکیه را ممنوع کرد و این سیاسی‌کاری غیر منطقی در همکاری‌های دفاعی میان همپیمانان ناتو به کاهش اعتماد ترکیه به سایر دولت‌ها منجر شد و شرکت‌های ترکیه‌ای را به ابتکار عمل سوق داد.

رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین پیرامون مسائل مرتبط با برجام

نمایندگان ایران و روسیه روز پنجشنبه در وین دیدار و پیرامون مسائل مرتبط با برجام گفت‌وگو کردند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: امروز با سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین دیدار و درباره موضوعات مرتبط با برجام گفتگو کردیم.

مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، ۲۰ اسفند به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در سخنانی تصریح کرد: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات پیش رو داشتیم. از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی همچنان باقی مانده است.

وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم.

وی با اشاره به ضرورت برداشتن گام‌های ملموس و اعتماد ساز از سوی ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری آمریکا روسیه تحولات اوکراین اروپا خاورمیانه ایران مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری قیمت گوشی رهبران گروه های فلسطینی دریای مدیترانه یک موشک بالستیک برگزاری رزمایش مرتبط با برجام شبه جزیره کره برگزار می شود ریاست جمهوری آزمایش موشک بین المللی کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه

روز جمعه بیش از ۱۰۰ تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که از هفتم اکتبر با حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستند، در شهرهای مختلف کشور مراکش و دیگر کشورهای عربی و غربی برپا شد.

به گزارش ایسنا، انجمن مراکشی حمایت از مساله فلسطین، اعلام کرد ۱۰۴ راهپیمایی در ۵۶ شهر مراکش برپا شد و مردم مراکش برای بیست و نهمین جمعه پیاپی در حمایت از غزه و فلسطین به خیابان‌ها رفتند.

طبق بیانیه این انجمن غیردولتی، راهپیمایی‌ها به مناسبت گذشت بیش از ۲۰۰ روز از کشتارهای جمعی انجام شده در حق ساکنان نوار غزه برپا شدند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، از جمله شهرهایی‌ که در مراکش شاهد راهپیمایی‌ها بودند، القنیطره، دار البیضاء، الجدیده، برشید، تطوان و برکان بودند.

شهرهای مختلف مراکش از جمله رباط پایتخت آن تقریبا هر روز شاهد تجمع‌های گسترده مراکشی‌ها برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین و درخواست برای توقف حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، لغو محاصره و کمک‌رسانی هستند.

موریتانی

همچنین صدها تن از شهروندان موریتانی در نواکشوت، پایتخت کشورشان برای اعلام همبستگی با غزه راهپیمایی کرده و از سکوت جامعه جهانی دربرابر جنگ نسل‌کشی در نوار غزه انتقاد کردند.

خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، تجمعی که انجمن ملی حامی ملت فلسطین برای آن فراخوان دادند، در خیابان‌های اصلی نواکشوت تا دفتر نمایندگی سازمان ملل در این شهر برپا شد.

تظاهرکنندگان علاوه بر پرچم‌های فلسطین و موریتانی، تصاویری از حجم ویرانی‌های برجای مانده از جنگ غزه را در دست داشتند.

یمن

در میدان «السبعین» شهر صنعاء نیز یمنی‌ها برای اعلام همبستگی خود با ساکنان نوار غزه و محکومیت این جنگ و محاصره نوار غزه تجمع کردند.

آنها با سر دادن شعارهایی در محکومیت این حملات و گرسنگی دادن به ساکنان نوار غزه و تقدیر از مقاومت قهرمانانه فلسطینی‌ها، اقدامی بین‌المللی برای کمک‌رسانی کامل به نوار غزه را خواستار شدند.

یمنی‌ها تداوم بسیج تمامی نیروها و امکانات را برای حمایت از غزه خواستار شده و بر لزوم تداوم تمامی این فعالیت‌ها تا زمان لغو محاصره غزه تاکید کردند.

در شهر تعز نیز راهپیمایی مشابهی برپا شده و یمنی‌ها با محکومیت جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مقاومت فلسطینی‌ها را ستوده و حمایت از مقاومت آنها در برابر جنایات صهیونیستی، لغو محاصره نوار غزه و کمک‌رسانی‌ها به آنجا را خواستار شدند.

اردن

اردنی‌ها نیز در شهر امان با برپایی تجمعی، بازگشایی گذرگاه رفح و  افزایش کمک‌ها به نوار غزه را خواستار شده و در حمایت از مقاومت در غزه و کرانه باختری به ویژه دو اردوگاه جنین و نور شمس شعار سر دادند.

آنها همچنین توقف یورش‌های مستمر به مسجد الاقصی را خواستار شدند.

آلمان

در برلین پایتخت آلمان نیز راهپیمایی در اعتراض به این جنگ آغاز شد و ده‌ها معترض در یکی از میدان‌های این شهر تجمع کرده و همبستگی خود را با فلسطینی‌ها اعلام کردند.

پلیس آلمان که قصد داشت این تجمع را بر هم زده و چادرهای معترضان را جمع کند، تعدادی از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.

پلیس آلمان کمی بعد در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس مدعی شد که تظاهرکنندگان مقابل ساختمان پارلمان مرتکب نقض‌های مکرری از جمله خشونت علیه افسران پلیس شدند.

انگلیس
امروز شنبه قرار است در شهر لندن راهپیمایی در حمایت از فلسطینی‌ها با حضور صدها هزار تن از شهروندان انگلیسی برپا شود.

در مقابل پلیس انگلیس اعلام کرد که خطر شکل‌گیری درگیری‌ها و تنش‌هایی وجود دارد و این خطر چنان بزرگ که بخواهد مانع از برگزاری تظاهرات شود.

 قرار است این راهپیمایی در میدان پارلمان از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و نیم ساعت ادامه یابد.

برخی رسانه‌های انگلیسی پیش‌بینی کردند که در راهپیمایی امروز صدها هزار تن برای اعتراض به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه شرکت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو
  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی