Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امسال اولین سالی نیست که در ایام نوروز، مشهد با خیل مشتاقان زیارت حرم رضوی مواجه می شود. بر اساس شواهد موجود و بررسی میدانی، جمعیت زائران هم نسبت به سالهای پیش از شیوع کرونا، چندان تفاوتی نداشته است. اما گویا 2 سال کرونایی باعث شده که ضرورت تشدید نظارت ها در حوزه های مختلف به فراموشی سپرده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حمل و نقل گرفته تا اسکان و ...

نکته ای که وضعیت اقامتی را متفاوت از سالهای گذشته ساخته، این است که بسیاری از همشهریانی که خارج از سیستم اقامتگاه های رسمی منازل خود را در اختیار زائران قرار می دادند، به دلیل ترس از شیوع بیماری، دیگر رقبتی نسبت به این کار ندارند. همین مسئله هم باعث شده که در کنار افزایش قیمت رسمی واحدهای اقامتی، افزایش مضاعف هزینه های اقامت را نیز شاهد باشیم. البته ناگفته نماند که افزایش شدید قیمت اجاره مسکن یز در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

افزایش تقاضا و کمبود عرضه، موجب آن شده که بسیاری از مسافرخانه‌ها و هتل‌ها با افزایش قیمت غیراستاندارد از زائران میزبانی کنند و حتی در برخی موارد شاهد عدم ارائه خدمات مناسب نیز هستیم.

گزارش میدانی خبرنگار فارس، از اتفاقات جدیدی نیز در واحدهای اقامتی حکایت دارد. برخی از این واحدها در اقدامی عجیب و به صورت خودسرانه، ساعت تحویل اتاق را تغییر داده‌اند و محاسبه مدت اقامت را بر اساس اقامت ۱۲ ساعته انجام می دهند. موضوعی که تا کنون سابقه آن را در هیچ نقطه ای از ایران و حتی جهان سراغ نداشته ایم.

در بحث قیمت‌ها نیز زائران برای اقامت ۱۲ ساعته در یک اتاق یک تخته مبالغ متفاوتی بین ۱۸۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان را بسته به خیابان و موقعیت محل اقامت پرداخت می کنند.

باز نکته جالب و عجیب این که بر اساس اظهارات زائران، برخی از اماکن اقامتی شامل هتل ها و هتل آپارتمان ها از ارائه خدمات پایه مانند تغییر ملحفه و وسایل خواب اجتناب کرده و ارائه این خدمات را منوط به پرداخت هزینه های مضاعف و غیرمتعارف کرده اند.

از سوی دیگر، ضعف سیستم اطلاع رسانی به زائران برای امکان دسترسی به اماکن ارزان قیمت نیز از جمله موارد مشهود در استقبال از زائران بوده است. بسیاری از زائران از وجود مراکز اسکان تدارک دیده شده توسط شهرداری و موارد مشابه آن بی اطلاع بوده اند بیان می کنند که در صورتی که از وجود این مراکز اطلاع داشتند، مجبور به پذیرفتن خواسته‌های غیرمعقول صاحبان هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نمی‌شدند.

متاسفانه این افزایش قیمت در بخش اسکان منازل مسکونی شخصی نیز کاملا مشهود بوده است و اقامت ۱۲ ساعته در این منازل بین یک تا ۲ میلیون تومان، از خیابان طبرسی و شیرازی تا خیابان امام رضا (ع) بسته به خیابان محل اسکان، متفاوت بوده است.

آنگونه که به نظر می رسد، با وجود ادعای یوسف بیدخوری مسئول کمیته اسکان و رفاه زائران استان مبنی بر نظارت بر اماکن اقامتی، همچنان آشفتگی فراوانی در این حوزه به نظر می رسد و ضرورت دارد ناظران این حوزه اعم از میراث فرهنگی و تعزیرات حکومتی، تشدید نظارت بر این اماکن را در اولویت کاری خود قرار دهند تا شهر مشهد همچنان بتواند میزبان خوبی برای زائران باشد تا خاطره خوشی از زیارت حرم مطهر رضوی در ذهن زائران باقی بماند.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

منبع: فارس

کلیدواژه: زائر نوروز 1401 اقامتگاه هتل هتل آپارتمان ۱۲ ساعته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳

کیانوش گودرزی درباره وضعیت اجاره در سال جاری توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

گودرزی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جا است که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

دیگر خبرها

  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • تاخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد- تهران
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • فیلم/ تأخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد تهران
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • (ویدئو) روایت تلخ فریدون زندی از افزایش قیمت نجومی دلار در ایران
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد