Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@00:08:03 GMT

اختلال درد چیست و چگونه درمان می شود؟

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۱۷۸۹

اختلال درد چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین، اختلال درد یا اسپسیفایر درد غالب (Predominant Pain) یک مشکل روان شناختی است که ریشه در ذهن و روان فرد دارد. این اختلال می ‌تواند در زندگی فردی، خانوادگی یا شغلی فرد مشکل ایجاد کند و آن را مختل کند.

در اختلال درد، فرد در یک یا چند ناحیه از بدن خود احساس درد می‌کند که ویژگی اصلی این اختلال خودِ درد است نه دیگر ویژگی‌های جسمانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر این درد هیچ دلیل جسمی نداشته و کاملا مربوط به روان فرد است. این اختلال باعث رنج بیمار می‌شود و شدت درد بسیار زیاد است که با خوردن دارو‌هایی که مربوط به بیماری‌های جسمی است، برطرف نمی‌شود.

این اختلال در دختران بیشتر از پسران است و ممکن است در هر سنی رخ دهد. احساس دردی که از آن حرف می‌زنیم، نباید توسط خودِ فرد به وجود آید، چون در این حالت برچسب ساختگی بودن به آن می‌زنیم، بلکه این احساس باید از زمینه‌های گوناگون زندگی برای فرد پدید آمده باشد. در این حالت گفته می‌شود که فرد دچار اسپسیفایر درد غالب شده است.

مسئله‌ مهم این است که چرا اختلال درد به وجود می‌آید؟ درمورد علت بروز اختلال درد، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

از نظر دیدگاه روانکاوی، فردی که دارای اضطراب و تنش‌های روانی است، برای کاهش این تنش‌ها از مکانیزم دفاعی جسمانی کردن (Somatization) استفاده می‌کند.

این عمل کاملا ناهشیارانه است و به اختیار فرد نیست. او تنش‌های روانی خود را به صورت نشانه‌های جسمی بروز می‌دهد تا از میزان آن‌ها کم کند. اما دیدگاه دیگری به نام دیدگاه یادگیری، علت این امر را یادگیری رفتار بیمارگونه از بزرگسالان می‌داند.

اسپسیفایر درد غالب به عنوان یک اختلال روانی، از دو طریق دارودرمانی و روان درمانی، درمان می‌شود. این اختلال نیاز به هر دو راه دارد چرا که دارو‌ها نقش کنترل کننده و بهبودبخش دارند، ولی درمان اصلی با روان درمانی انجام می‌شود.

برای درمان اختلال درد، اولین قدم مراجعه به روان شناس است. چرا که ممکن است در شرایط خاصی نیاز به دارو باشد و او شما را به روانپزشک ارجاع دهد.

یکی دیگر از راه‌های درمان اختلال درد، روان درمانی است. بهترین شیوه‌های روان درمانی برای رفع این اختلال، روانکاوی، طرحواره درمانی، رفتاردرمانی شناختی یا CBT و هیپنوتیزم درمانی است.

از میان روش‌های گفته شده، روانکاوی و هیپنوتیزم درمانی بسیار مؤثر هستند. دلیل این امر آن است که اختلال درد ممکن است بر اثر تجارب تلخ کودکی به وجود آمده باشد. از این رو به کمک روانکاوی می‌توان رویداد‌ها و خاطرات رنج‌آور را بازیابی کرد و علت آن را پیداکرد.

منبع: سیناپرس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اختلال درد هیپنوتیزم درمانی روان درمانی اختلال درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت‌و‌آمد کودکان مبتلا به بیماری‌های سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم‌برخوردار برای درمان به تهران سفر می‌کنند.

اسنپ هم‌مسیر با کودکان تحت درمان

جامعه هدفِ این طرحِ همسو با ماهیت کسب‌وکار شرکت اسنپ کودکانی هستند که برای درمان از محل سکونت خود به شهر تهران سفر می‌کنند.
این کودکان و خانواده‌هایشان اغلب از مناطق کم‌برخوردار هستند و در منطقه‌ محل سکونت خود به مراکز درمانی مجهز یا کادر پزشکی متخصص دسترسی ندارند. اجرای این طرح گامی کوچک برای تسهیل رفت‌وآمد این گروه به مراکز درمانی است.

طرح تخفیف‌ ویژه‌ ۲۰ درصدی به موسسات نیکوکاری از جمله طرح‌های مشابهی است که در تمام طول سال برای تسهیل رفت‌آمد و کاهش هزینه‌های موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود.

معرفی خیریه‌ پزشکی نوین

ماموریت این خیریه پوشش هزینه‌ها و منابع لازم برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال و زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق کم‌برخوردار است. در راستای این هدف نیز بستر مناسبی را برای همکاری با نیروهای متخصص پزشكى، پرستارى و مددکارى برای تشخیص، درمان، مشاوره و راهنمایى تخصصى رایگان فراهم کرده است.

این خیریه کودکان کم‌برخورداری را که برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی نیاز است به تهران سفر کنند از ابتدای سفرشان تا زمان بهبودی کامل همراهی و حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • از روان تا درمان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب