Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@12:54:21 GMT

چرا اغلب فیلم‌های ایرانی شبیه هم شده‌اند؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۱۱۳۶

چرا اغلب فیلم‌های ایرانی شبیه هم شده‌اند؟

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، فیلم کوتاه «اینجا جایی برای فرود نیست» به‌نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی یکی از ۶ فیلم کوتاهی است که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران با عنوان «فیلم‌بازی»، فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پلتفرم‌ها قابل مشاهده است.

«اینجا جایی برای فرود نیست» داستان زنی را روایت می‌کند که به‌دلایلی نمی‌خواهد فرزندش را در روستای محل زندگی‌اش به دنیا بیاورد و در تلاش است تا زمان وضع حمل، زندگی‌اش را ترک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا جمالی  در پاسخ به این پرسش که اساساً پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه تا چه حد میسر است، گفت: به اعتقاد من این اتفاق باید سال‌ها پیش می‌افتاد؛ با این وجود باز هم این امر را به فال نیک می‌گیریم. اگر انجمن سینمای جوانان ایران چنین تصمیم مهمی را در سینمای کوتاه ایران گرفته پس می‌تواند در دراز مدت اثرات خوبی را در فیلم کوتاه یا حتی در بدنه سینما بگذارد به شرط اینکه حمایت‌های خود را از ژانرهای مختلف دریغ نکند تا بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد ظهور ژانرهای مختلف در سینمای ایران باشیم.

وی افزود: متأسفانه ما در سینمای ایران خلاء ژانری داریم، خیلی از فیلم‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ فرمی بسیار شبیه به هم بوده است و اغلب شامل ژانرهای کمدی و درام هستند. از این رو نمی‌توان در آثار مختلف ژانرها و گونه‌های مختلف را از سینما شاهد بود. لذا با پشتیبانی درست و صحیح انجمن سینمای جوانان و تشویق فیلمسازان به ساخت فیلم‌هایی با ژانرهای مختلف با نگاهی نو از تولید فیلم‌های کلیشه‌ای حال حاضر جلوگیری کرد.

کارگردان فیلم کوتاه «عروسی مسلم» در ادامه با تأکید بر تأثیر پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه روی رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه و همچنین جذب مخاطب، عنوان کرد: ما هرچقدر در سینمای ایران تنوع ژانری داشته باشیم هم در پرورش و معرفی فیلمسازان خوب عمل کرده‌ایم، هم ذائقه مخاطب را به دیدن گونه‌های مختلف سینما سوق داده‌ایم و هم باعث رشد کمی و کیفی آثار در ژانرهای مختلف شده‌ایم. برگزاری جشنواره‌ها و بها دادن به ژانرهای مختلف می‌تواند در آینده باعث رشد گونه‌های مختلف سینمایی در ایران شود. آنجاست که ما موفق خواهیم شد که مخاطبانی را با سلیقه‌های مختلف در سینما پرورش بدهیم و در کنار جذب مخاطب، شاهد تولید آثار فاخر در ژانرهای مختلف باشیم.

این کارگردان که نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «یوخوسوز» را نیز در کارنامه دارد، دستاوردهای اکران آنلاین فیلم کوتاه را مثبت ارزیابی کرده و با اشاره به این‌که مخاطبان سینما به‌طور جدی فیلم کوتاه را در پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند، بیان کرد: خوشبختانه با اکران‌های آنلاین، مخاطبان سینما از فضای فیلم‌های کوتاه دور نمی‌شوند؛ این نشان می‌دهد که مخاطب دغدغه‌مند فیلم کوتاه وجود دارد و فضای پلتفرم‌ها پل ارتباطی بین فیلم‌سازان و مخاطبان شده و باعث شده با جهان همدیگر آشنا شوند. این فرصتی است که می‌تواند در معرفی آثار با کیفیت و خوب به‌دست آید و باعث رشد سینما شود. حتی این مسأله در پرورش مخاطب نیز نقش بسزایی داشته و مخاطبان را به سمت دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.

جمالی سپس به تجربه شخصی‌اش از اکران آنلاین فیلم‌هایش پرداخت و ادامه داد: من شخصاً دوست دارم که فیلم‌هایم روی پرده سینما به نمایش در بیاید و چون دیدن فیلم در پرده عریض سینما لذت دیگری دارد تمام تلاش خود را می‌کنیم که برای پرده سینما فیلم بسازیم. به نظر من این قضیه دو جانبه است و مخاطب ترجیح می‌دهد که فیلم را بر روی پرده سینما ببیند تا اکران آنلاین، ولی در شرایط کرونایی به‌خاطر این‌که کسی به سینما نمی‌رود و مخاطب بیشتر تمایل دارد که فیلم را در خانه و به‌صورت آنلاین ببیند، ترجیح دادم که فیلم بلند «پیرمردها نمی‌میرند» را بعد از اکران در سینماهای «هنر و تجربه» در سایت هاشور به‌نمایش آنلاین در بیاورم. اکران آنلاین تجربه جدیدی در جذب مخاطب است و بنده در فیلم‌های کوتاهم هم این تجربه را داشتم و تجربه خوبی بود. احتمال می‌رود که به مرور زمان تماشای آنلاین فیلم در میان علاقه‌مندان سینما رایج و مرسوم خواهد شد.

این کارگردان دقت به کیفیت و محتوای فیلم‌های کوتاهی که در جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها برای اکران انتخاب می‌شوند را به‌عنوان راهی برای شناسایی و بازشناسی فیلم کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان مطرح و در پایان بیان کرد: قطعاً فیلم‌های کوتاهی که از کیفیت و محتوای بالایی برخوردارند خلاقانه و جسورانه تولید شده و در نهایت به نمایش در آمده‌اند. از سویی دیگر توجه به موضوعات متنوع در فیلم کوتاه می‌تواند باعث گسترش و ارتقای فرهنگ در جامعه شود و مخاطبان خود را پیدا کند. فیلم کوتاه باید بتواند ارتباطی دو سویه بین فیلمساز و مخاطب ایجاد کند. وقتی اثر هنری خلق می‌شود و به مرحله نمایش می‌رسد نمی‌توان جایگاه مخاطب را نادیده گرفت؛ پس باید به مخاطبان فیلم کوتاه نیز اهمیت داد. درست است که فیلم کوتاه مخاطبان خاص خودش را دارد ولی می‌شود در تولید آثار کیفی، مخاطبان زیادی را با آثار تولید شده همسو کرد؛ پس باید دقت کرد که جایگاه مخاطب می‌تواند خیلی مهم و تأثیرگذار باشد.

کد خبر 666692 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران سینمای ایران فیلم های کوتاه ژانرهای مختلف فیلم کوتاه اکران آنلاین سینمای ایران پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد

فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به  رابطه مولانا با شمس تبریزی  پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است

رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معنایی‌ای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت می‌توانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه شاهد آن‌ها هستیم یا معناگراهای سطحی‌نگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برق‌های تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوه‌های ویژه هستیم.

وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوق‌العاده ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب خود کند.

این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوه‌های بصری فاجعه  است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوه‌های بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است. 

وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمی‌شود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و  نمی‌داند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر  مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی می‌توانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بک‌های پی در پی و  آمدن به زمان حال نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. 

فکر نمی‌کردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد

 منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکته‌ای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر می‌کردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمی‌کردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.

وی  درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و  مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و  بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما می‌روند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریال‌های ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقه‌مند به سریال‌های ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث می‌شود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه می‌تواند جذاب باشد.

این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته‌ است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم  اصلا مهم نیست زیرا مدت‌ها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوق‌العاده خراب است و  فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت می‌کند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.

جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!

منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که  خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم می‌سوزد این است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهممان را از دست می‌دهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلم‌های فوق‌العاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و  ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر می‌رود که هیچ حدی برایشان نمی‌توان متصور شد. من نمی‌دانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه می‌دهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذل‌ترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال می‌توانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمی‌تواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفت‌کش های محمد بزرگ‌نیا را اسم می‌بریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان می‌آید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.

این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن می‌ماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازی‌های فوق العاده ای را ببینیم.  برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازی‌های درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمی‌تواند حتی در رتبه دهم چنین فیلم‌هایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم  نمی‌تواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن  فیلم‌های کمدی و خنده به سینما می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

دوبله «مست عشق» سطحی است

منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک ‌زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریال‌های ترکی با دوبله‌های خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمی‌نشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمی‌خواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم می‌تواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان  را زیر سوال می‌برد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلم‌های تاریخی دور می‌کند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلم‌های بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.

وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف می‌خورم و متاسفم که نمی‌دانم واقعا به چه چیزی نظر می‌دهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلم‌ها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه می‌گیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم می‌خواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • پایان صدرنشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • پایان صدر نشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»