Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن علی الزهری» دیپلمات و شخصیت رسانه‌ای یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره تحولات میدانی جنگ یمن، مواضع انصارالله، اهداف عملیات‌های اخیر در عمق راهبردی عربستان و همچنین آینده درگیری‌ها به سوالاتی پاسخ داد.

مشروح این گفت‌وگوی تحلیلی در ادامه آمده است:

فارس: حملات اخیر نیروهای یمنی به عمق عربستان سعودی چه پیام‌ها و اهدافی داشت؟

محمد بن علی الزهری: پیام مهم حملات اخیر نیروهای یمنی تکرار و تاکید این نکته بود که همچنان نبرد ما دفاعی است و ضربات‌مان به دشمن متجاوز در چارچوب حقوق و قوانین بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که ائتلاف سعودی با خواسته‌های ملت یمن همراهی نکند، ما هدف‌گیری عمق راهبردی عربستان و امارات را ادامه خواهیم داد. نیروهای أنصارالله با قاطعیت تمام دفاع و پاسخ را ادامه خواهند داد؛ چه در مواجه‌ با دشمنان خارجی و چه در کنترل درگیری‌های داخلی. حق دفاع، حق قانونی و تضمین‌شده کشور ماست و ملت یمن هیچ گونه انحرافی از حق، آزادی و استقلال خود را نخواهد پذیرفت. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنرانی روز ملی مقاومت، ابتکار صلحی را اعلام کرد؛ در صورتی که کشورهای متجاوز برخورد درست و پاسخ مثبتی به آن نداشته باشند، آنچه بر سر آن‌ها خواهد آمد، به مراتب شدیدتر و بزرگتر خواهد بود.

فارس: به نظر شما آیا این حملات تداوم خواهد یافت؟ عربستان سعودی درصورت عدم همراهی با خواسته‌های یمن، ممکن است متحمل چه خسارات دیگری شود؟

محمد بن علی الزهری: تا زمانی که تهاجم، محاصره و اشغال ادامه دارد، حملات و ضربه‌های ما نیز تداوم خواهد داشت و تا زمانی که دلیل  و علت اصلی (تجاوز ائتلاف سعودی) از بین نرود، دست از نبرد دفاعی خود برنمی‌داریم؛ مردم و نیروهای یمنی راهی جز شجاعت، استواری و مواجهه با چالش ندارند. از طرف دیگر، وضعیت کنونی عربستان سعودی نیز به گونه‌ای است که ریاض روز به روز ضعیف‌تر می‌شود؛ ضعفی که باعث شده تا این کشور تعادل سیاسی و اقتصادی خود را از دست بدهد. امروزه همه می‌دانند ائتلافی که عربستان آن را رهبری می‌کند در مقابل صلابت، صبر و استقامت مردم یمن به شدت شکست خورده و بیشتر از این نیز ضربه خواهد دید. 

فارس: أنصارالله در چه شرایطی آتش‌بس دائمی را اعلام خواهد کرد؟ آیا پایبندی به این آتش‌بس را از سوی ائتلاف متجاوز سعودی محتمل می‌دانید؟

محمد بن علی الزهری: در صورتی که ائتلاف سعودی تجاوزات خود را متوقف، محاصره ناعادلانه‌اش را رفع و تمامی نیروهای خارجی و مزدوران خود را از سرزمین‌های یمن خارج کند، می‌توان در مورد آتش‌بس صحبت کرد؛ اما براساس مشاهدات واقعی تا این چند ساعت اخیر تجاوز همچنان ادامه داشت. بنابراین تا زمانی که تجاوز تداوم دارد و گستره‌ی محاصره در حال افزایش است، بلندترین صدای این معادلات، صدای تفنگ، موشک و پهپاد خواهد بود.

فارس: ریاض تاکنون آثار و خسارات هیچ یک از حملات یمن را به صورت رسانه‌ای بازتاب نداده بود؛ اما در حمله اخیر شاهد بودیم که عربستان تصاویر و فیلم‌های زیادی منتشر کرد. به نظر شما دلیل این امر چیست؟

محمد بن علی الزهری: واقعیت این است که عربستان به دلیل حجم زیاد حملات و گستردگی تخریب‌ها و تأثیرات آن نتوانست آثار شکست‌ها و ناتوانی‌های خود را پنهان کند و ترجیح داد به همدلی جهانیان متوسل شود. اما این روش‌ها بی‌فایده است؛ چرا که راه‌حل روشن و کم‌هزینه وجود دارد. ائتلاف سعودی باید جلوی تجاوزاتش را بگیرد، محاصره را بردارد و تمام نیروهای خارجی‌اش را از یمن خارج کند، که اگر چنین نکند مجبور به تحمل عواقب ظلم و تجاوز خود خواهد شد.

فارس: عربستان خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل درخصوص حملات أنصارالله شده است؛ آیا آمریکا و نهادهایش قادر به کمک هستند؟

محمد بن علی الزهری: جنس و شکل حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در روزها و سال‌های تجاوز ثابت کرد که شبیه یک توهم است؛ همانطور که در مورد شعارِ محافظتش از اوکراین هم چنین شد. عربستان سعودی اگر عقلانیت به خرج دهد و واقع‌بین باشد درک خواهد کرد که تنها با توقف تجاوزاتش می‌تواند از امنیت ملی خود را برگرداند. این تصمیم سران سعودی، بزرگترین حمایت آن‌ها از موقعیت عربستان و در راستای سود کل منطقه خواهد بود. ایالات متحده آمریکا قادر نیست جنگ در یمن را به نفع خود تمام کند؛ زیرا نتایج تجاوزگری و تداوم رضایت به جنگ از سوی آمریکا، در وهله اول  عربستان و امارات [متحدان عرب واشنگتن] را در منطقه زمین‌گیر کرده است.

فارس: قیمت نفت در اثر حملات نیروهای یمنی به عربستان بالا رفته است و گفته می‌شود عربستان به بهانه این حملات می‌خواهد از کمک به غرب در جنگ اوکراین خودداری کند. به نظر شما ریاض با وضعیت پیش‌روی خود و نقشی که می‌تواند در جنگ مسکو با غرب ایفا کند، چه خواهد کرد؟

محمد بن علی الزهری: عربستان می‌تواند از این افزایش قیمت‌ها استفاده کند؛ البته در صورتی که شرکت‌های تجاری و تأسیسات نفتی‌اش از حملات نیروهای یمن در امان باشند. ریاض فقط در سایه امنیت و اتمام جنگ خواهد توانست نفت خود را به قیمت‌های مناسب عرضه کند. اگر ریاض قائل به چنین نقشی برای خود در تحولات جنگ مسکو-کی‌یف باشد، باید فوراً به تجاوزاتش در یمن پایان دهد؛ در غیر این صورت نه تنها کاری از پیش نخواهد برد، بلکه در اثر نابودی زیرساخت‌هایش از از صادرکننده نفت به کشور واردکننده آن تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ائتلاف سعودی عربستان سعودی ائتلاف سعودی نیروهای یمنی نیروهای یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید
  • میلیون ها یمنی خواستار ادامه عملیات علیه اشغالگران شدند