Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان یزد به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور یکی از گلوگاه های اصلی کشفیات قاچاق به ویژه به داخل کشور به شمار می رود و ایستگاه شهید مدنی یکی از نام‌آورترین و موفق‌ترین این گلوگاه‌ها در شناسایی و ناکامی قاچاقچیان به ویژه در حوزه مواد مخدر و قاچاق کالا است.

عمده کالاهای قاچاقی که در این مسیر کشف می شود، البسه، فرآورده های نفتی، لوازم خانگی، مواد غذایی، طلا و بدلیجات، پارچه و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمده این کالاهای قاچاق از استان‌های غربی بدون طی کردن تشریفات گمرکی وارد کشور شده و خسارت‌های جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان ایرانی وارد می کردند و به سبب سودی که برای دلالان داشتند، روز به روز از کالایی به کالای دیگر در حال توسعه بوده است.

اما اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ در حوزه کشف قاچاق کالا در استان رقم خورده است، قابل توجه است. طی این یک سال، پرونده های قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل به مراتب کاهش یافته اما ارزش ریالی آن افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

افزایش ۶۱ درصدی ارزش کشفیات

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این باره اظهار داشت: در سال‌های گذشته یکی از فاکتورهای فرسایش مبارزه، موضوع تکثر ظن قاچاق بود که به واسطه ظهور و فعالیت این درگاه های الکترونیکی، بخش قابل توجهی از این گمان‌ها به یقین تبدیل شده است.

عباس حیدری ادامه داد: تصدیق این ادعا کاهش ٣۴ درصدی تعداد پرونده های قاچاق کالا و ارز استان در ١١ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش ۶١ درصدی ارزش ریالی کشفیات در همین بازه است.

وی افزود: بر مبنای سیاست‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مستند به فصل دوم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چند سالی است که دستگاه های استانی متولی سامانه‌های موضوع مواد ۵ و ۶ قانون مذکور، در تکاپوی استقرار این سامانه‌ها و بهره برداری از آنها در استان هستند.

حیدری تاکید کرد: کما اینکه نقش و تأثیر اینگونه ابزارهای کمکی در راستای شفاف سازی نظام گردش کالا به خصوص کالاهای هدف و اساسی، به مثابه همیاری است که دستگاه های نظارتی و کاشف را در امر کشف جرم قاچاق مساعدت می کند.

آمار قاچاق کشف شده

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد اظهار داشت: بیشترین حجم کالاهای کشف شده در ١١ ماهه سال جاری به ترتیب ارزش شامل البسه و پوشاک، انواع فرآورده‌های نفتی، لوازم خانگی، مواد غذایی، طلا و بدلیجات هستند.

وی اعلام کرد: تعداد پرونده های تشکیل شده قاچاق کالا در ۱۱ ماهه امسال ۵۳۳ مورد و در مدت مشابه سال قبل ۸۰۹ مورد بوده که ۳۴ درصد کاهش را نشان می دهد اما از نظر ریالی با افزایش از ۱,۲۴۷ میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال، رشد ۶۱ درصدی را نشان می دهد.

حیدری ادامه داد: تعداد پرونده‌های کالاهای ورودی امسال ۴۲۳ مورد و تعداد پرونده های کالاهای خروجی امسال نیز ۱۱۰ مورد بوده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۲۴ و ۱۸۶ مورد بوده که هر دو کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی پرونده‌های ورودی و خروجی امسال نیز به ترتیب ۸۱ درصد افزایش و ۴۱ درصد کاهش را نشان می دهد، گفت: ارزش ریالی کالاهای کشف شده ورودی و خروجی استان در سال جاری به ترتیب ۱,۸۳۶ میلیارد ریال و ۱۷۰ میلیارد ریال بوده است.

ایجاد قرارگاه‌های رصد و پالایش در سطح عرضه

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد گفت: استان یزد به واسطه قرار گرفتن در کریدور مرکزی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت، همیشه به عنوان یکی از گلوگاه‌های کشف کالاهای قاچاق مطرح بوده است.

حیدری افزود: پیرامون همین موضوع و با استقرار پلیس امنیت اقتصادی در محور خروجی استان به سمت شهرستان مهریز و استان کرمان، از برون رفت کالاهای سرمایه ملی نظیر سوخت و سایر فرآورده های نفتی، دام و سایرکالاهای اساسی از کشور ممانعت موثر به عمل آمده است.

وی بیان کرد: همچنین در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون برخورد با جنس قاچاق تا مبادی عرضه، کمیسیون استان حسب ابلاغ ستاد مرکزی نسبت به ایجاد قرارگاه هایی برای رصد و پالایش سطح عرضه در زمینه برخی کالاهای هدف از جمله پوشاک، لوازم خانگی، کالاهای دخانی، کالاهای سلامت محور در استان اقدام کرده است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد ادامه داد: این مراکز در مدت فعالیت خود، با بهره گیری از کمیته های تخصصی، حوزه عملیات خود را مورد پوشش حداکثری قرار داده که بازخوردهای مثبت آن احصاء شده است.

حیدری افزود: از دیگر سرفصل هایی که همواره مورد توجه و تمرکز ستاد مرکزی و کمیسیون استان بوده و هست، تعیین و اجرای سیاست هایی در رابطه با تقبیح مصرف کالای قاچاق و حمایت از کالاهای با کیفیت ایرانی با چاشنی فرهنگ و تبلیغات است که با توجه به بافت صنعتی و تولیدی استان و تمرکز بر رفع موانع تولید، اجتماع و جامعه هدف به خرید و مصرف کالاهای بومی و ملی ترغیب می شوند.

تاکید بر فرهنگ‌سازی

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ادامه داد: سرفصل‌های فرهنگی و تبلیغی در راستای تقبیح مصرف کالای قاچاق در استان، حمایت از کالای ایرانی و اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی بوده که خوشبختانه در این مسیر نیز توفیقات بسیار مطلوبی حاصل شده است.

حیدری اظهار امیدواری کرد: با همتی بیشتر و حسن توجه مضاعف همه دستگاه های ذیربط در امر پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چه در سطح ملی و چه در سطح استان، روزنه های نفوذ کالای قاچاق در کشور کور شده و مفرّهای افراد متخلف و سودجو که کمر به نابودی اقتصاد کشورمان بسته‌اند، مسدود شود.

قاچاق، تولید داخل را از حرکت وا می دارد، جوانان بسیاری را بیکار می کند و زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی است. هرچقدر هم از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود باز هم افراد سودجویی راهی برای خود باز خواهند کرد چرا که سود قابل توجهی از این راه نصیبشان می شود اما فرهنگسازی و همراهی مردم هم در این زمینه کارساز است.

کد خبر 5458105

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری یزد عباس حيدری قاچاق بوشهر ویروس کرونا گردشگری کرمانشاه خراسان رضوی مسافران نوروزی روز طبیعت سفرهای نوروزی ماه مبارك رمضان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه 12 فروردین مشهد هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان دبیر کمیسیون برنامه ریزی مدت مشابه سال قبل تعداد پرونده نشان می دهد میلیارد ریال کالای قاچاق ارزش ریالی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف قاچاق چوب در پارسیان

 سرهنگ محمد رستمی  فرمانده انتظامی شهرستان پارسیان گفت : در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مأموران ایست و بازرسی ایستگاه بازرسی لاورچهو شهرستان بندر پارسیان، حین کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه خودرو کامیون مشکوک و جهت بررسی بیشتر دستور توقف دادند.

 وی افزود: در بازرسی دقیق صورت گرفته از خودرو مذکور ۱۵ تن چوب قاچاق کشف و ضبط گردید و در این رابطه یک متهم دستگیر که با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

این مسئول انتظامی با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده برابر نظر کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق در این شهرستان با قدرت بیشتر و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف قاچاق چوب در پارسیان
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا