Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:54:36 GMT

حرکت شهرداري منطقه 5 به سمت منطقه فناور

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۶۶۸۰

خبرگزاری آریا-مشاور شهردار منطقه 5 در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآورانه پیرامون چرخه رشد، برنامه‌ها و اقدامات شهرداری منطقه 5 در راستای حرکت به سمت شهر فناور و دانش‌بنیان توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی منطقه 5، مسیح احمدی با اشاره به مفهوم اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان، مفهوم طراحی سیستمی اقتصادی است که فرآیندهای ثابت نداشته و بر پایه دانش تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیستم پویا می‌تواند بهره‌وری خود را در هر لحظه و هر ثانیه در بالاترین عدد ممکنه متناسب با ظرفیتهای خود قرار دهد.
احمدی افزود: در سیستم های پویا یا تحول خواه چرخه رشدی تعریف می شود که بسیار ساده اما بی نهایت کارا است. این چرخه شامل برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و اصلاح برنامه ریزی است.
او با بیان اینکه برنامه ریزی در این چرخه باید از جنس برنامه ریزی استراتژیک باشد، ادامه داد: برنامه ریزی استراتژیک از استراتژی هایی شروع می شود که از جنس کلان، کیفی و غیرقابل اندازه‌گیری است و به برنامه‌های مدون کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و بر اساس برنامه هایی از جنس خرد، کمی و قابل اندازه‌گیری ختم می شود.
احمدی با اشاره به سلول دوم چرخه رشد، یعنی اجرا اظهار داشت: ابتدای امسال، رهبری استراتژی حرکت در سیستم اقتصاد دانش بنیان را مشخص و دستور حرکت را صادر کردند. در سلول اول، استراتژی، تقویت اقتصاد دانش بنیان بود و در سلول دوم چرخه رشد یعنی اجرا، ایشان دستور خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه را برای بخش دولتی صادر کردند. همچنین پیرامون روش‌های ارزیابی بهره‌وری، پارامتر "افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان" را به عنوان شاخص ارزیابی اعلام نموده‌اند.
مشاور شهردار منطقه 5 با بیان اینکه اکنون با توجه به منویات رهبری، هر ارگان و ساختاری باید نسبت خود با این مسیر را مشخص کند، اذعان داشت: در این میان، شهردار محترم تهران نیز به عنوان مدیر یکی از بزرگترین ساختارهای مالی و اجرایی کشور، دستوراتی بر 13 پایه، جهت اجرایی شدن منویات رهبری صادر کرد. در همین راستا، شهرداری منطقه 5 نیز اقدامات زیرساختی و اساسی جهت انجام  وظایف خود انجام داده تا بتواند به سمت شهری فناور و دانش بنیان حرکت کند.
او با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه 5، گفت: در ابتدا، کمیته‌ای از متخصصان حوزه‌های مختلف به سرپرستی اینجانب تشکیل شد. این کمیته جلسات مستمری را جهت تبیین و تدقیق نقشه راه از وضع فعلی به سمت وضع مطلوب برگزار و برنامه هایی در دو بخش نرم افزار و سخت افزار تعریف شد.
مشاور شهردار منطقه 5، ادامه داد: در بخش سخت افزاری، ایجاد مرکز حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآور در اولویت قرار گرفت که در قدم بعدی ایجاد ساختار منابع انسانی و ارائه امکانات و تسهیلات متناسب با اهداف کلان مرکز با استفاده از ظرفیت های فعلی شهرداری منطقه 5 مورد نظر است. همچنین ارائه امکانات و تسهیلات لازم در آن مرکز به شرکتهای دانش بنیان و استارت‌آپ ها جهت تحقیق و توسعه ایده‌ها و محصولات، و همچنین به شتاب دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران جهت ارائه خدمات خود به این محصولات هدف این برنامه است.
احمدی با اشاره به بخش نرم افزاری برنامه ها، توضیح داد: در این بخش، برنامه های متعددی تدوین شده است. از جمله تدوین برنامه ای برای نحوه مشاوره فنی، اقتصادی و حقوقی جهت تسهیل تبدیل ایده‌ها به محصول به دانشجویان و نوآوران؛ تدوین دستورالعمل مالی، فنی و حقوقی حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآوران جهت پیشنهاد به شورا؛ تدوین فرآیند برگزاری استارت‌آپ ها در شهرداری منطقه 5، همچنین جلسات مستمر با مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری؛  تدوین دستورالعمل نحوه شناخت و فرآیند خرید محصولات دانش بنیان در معاونت های تخصصی این شهرداری؛ از سوی دیگر تدوین فرآیند ارائه نیازهای شهرداری منطقه 5 به مراکز دانشگاهی، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و غیره و در نهایت تدوین دستورالعمل نحوه ارائه خدمات و تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ‌های مربوطه.
او با اشاره به ارزیابی عملکرد در چرخه رشد، تاکید کرد: در شهرداری منطقه 5 جهت ارزیابی عملکرد، پارامتر مبلغ ریالی پروژه‌های دانش بنیان، خرید محصولات نوآورانه و ارائه خدمات به این محصولات، به عنوان پارامتر ارزیابی تعیین شد و از این پس معیار عملکرد معاونین و مدیران تخصصی این شهرداری هر سه ماه خواهد بود.
احمدی در پایان از کلیه شرکتهای دانش بنیان و صاحبان محصولات نوآورانی که در حوزة عملکردی و اختیارات شهرداری منطقه  5 فعال بوده خواست تا سوالات خود را از روابط عمومی شهرداری منطقه 5 پیگیر شوند. او افزود: امید داریم تا با طراحی یک سیستم پویا و تحول خواه، به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشورمان کمک کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: منطقه 5 شرکتهای دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان دانش بنیان شهرداری منطقه 5 برنامه ریزی برنامه ها چرخه رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، مناسب‌ترین بستر برای بالا بردن شناخت کشورهای شرق آفریقا به‌ویژه تانزانیا از محصولات و دانش بومی ایرانی حضور در این نمایشگاه ست.

قرار داشتن تانزانیا در حاشیه اقیانوس هند و دسترسی آسان و نزدیکی آن به مهمترین مناطق اقتصادی غرب آسیا و به خصوص خلیج فارس از جمله مزیت‌های نسبی تجارت با تانزانیا برای تجار ایرانی محسوب می‌شود.

اقلام عمده صادراتی ایران به تانزانیا شامل قیر نفت و سایر موم پارافین ها، سیمان سفید پرتلند، ظروف چدنی، خمیرهای غذایی پخته نشده، مخلوطهای قیری براساس آسفالت طبیعی، مخزن، سیمان کلینکر و وازلین گرید دارویی است.

هیأت تجاری تانزانیا با حضور در خانه نوآوری و فناوری ایران از توانمندی صادراتی شرکتهای ایرانی شگفت زده شدند.

امیرحسین میرآبادی، رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، آفریقا را از اهداف اصلی برای توسعه همکاری دانست.

وزیر تجارت تانزانیا در این بازدید ضمن اعلام آمادگی خود جهت انتقال تکنولوژی میان ایران و تانزانیا افزود: ما از تجربیات شرکت‌های ایرانی استفاده خواهیم کرد و به‌دنبال رابطه تجاری بهتری میان ایران و تانزانیا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به‌تنهایی تولیدات خود را بالا ببریم در این راستا توسعه الزامی است و به همین دلیل دنبال همکاری‌های هرچه بیشتر با ایران هستیم و پیشنهاد برگزاری رویداد نمایشگاهی تخصصی در کشور تانزانیا با حضور شرکت های توانمند دانش بنیان ایرانی را برای عرضه به تجار تانزانیا و مقامات و بازرگانان کشورهای آفریقای شرقی را در سال جاری را دادند.

کد خبر 6092130

دیگر خبرها

  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم