Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سنت های الهی که در قرآن به آنها اشاره شده متعدد است، تصریح کرد: اولین آن سنت امتحان و ابتلاء است و امیر المؤمنین هم در نهج البلاغه فرمود گرفتار آزمایشات سختی می شوید شما غربال و زیر و رو می شوید، جامعه شما دچار دگرگونی می شود تا آنجا که کسانی که اهل سبقت هستند از دیگران متمایز بشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی سخنران حرم حضرت معصومه (س) طی سخنانی در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که امروز ۱۷ فروردین ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه آیه ۱۵۲ از سوره آل عمران به این نکته اشاره می کند که اگر چه وعده الهی در آغاز مواجه مسلمانان با کفار محقق شد و در ابتدا نشانه های پیروزی آشکار گشت اما در ادامه عده ای دنیا طلب به طمع جمع آوری غنائم سنگر خودشان را رها کردند و این باعث شد که زمینه ساز شکست شوند، اشاره کرد: مورخین این طور می نویسند که در ابتدای جنگ مسلمانان توانستند با حملات برق آسا دشمن را تار و مار کنند اما در پایان جنگ به نفع مسلمانان تمام نشد.

وی افزود: در این آیه دو سنت مهم خداوند متعال مطرح شده، سنت اول اینکه خداوند متعال یاور مجاهدان حقیقی است و سنت دوم این که دنیا طلبان همواره عامل شکست جبهه حق می شوند.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه به عوامل قدرتمندی جامعه اسلامی می پردازیم، یادآور شد: یکی از عوامل قدرت جامعه اسلامی آگاهی و ایمان به سنت های الهی است که حاکم بر این دنیاست و مؤمنان چون به سنت های الهی آگاهی دارند شکست ها را موجب یأس و سرخوردگی خودشان نمی بینند و می دانند که هر شکستی پله ای برای ترقی است و این شکست ها بر تجربیات آنها می افزاید و می دانند که این سنت های الهی است که لایتغیر است و اگر در مسیر سنت های الهی قرار بگیرند قطعا پیروز می شوند.

سخنران حرم بانوی کرامت ادامه داد: امیر المؤمنین در نهج البلاغه خطاب به فرزندشان فرمودند فجایع دنیا را به قلب ات بنمایان قلب ات را از چرخه روزگار آگاه کن و از زیر و رو شدن ناخوشایند روزگاران و اخبار گذشتگان بر قلب خودت عرضه کن و قلب ات را با تاریخ گذشتگان و حوادث آنها متذکر بگردان در سرزمین های آنها و در باقی مانده تاریخ آنها سیر کن و بنگر که چه کردند و چگونه زیستند.

استاد حوزه علمیه متذکر شد: تأمل در آثار و تاریخ گذشتگان و سنت های الهی که در گذشته محقق شد و در آینده هم محقق  می شود باعث می شود مؤمنین با یک بصیرت و آگاهی کاملی با صحنه ها مواجه شوند و همین خود عامل قدرت جبهه اسلام خواهد بود به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را به مطالعه تاریخ سفارش کردند.

وی با اشاره به اینکه در آیات جزء چهارم خدای متعال به یک سنت اشاره می کند که دانستن این سنت آستانه ی تحمل جامعه اسلامی را بالا می برد و وقتی آستانه ی تحمل بالا رفت قدرت مواجهه با مشکلات افزایش پیدا می کند و این خود زمینه ساز پیروزی امت اسلام است، خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۱۸۶ می فرماید: یقینا شما مورد آزمایش قرار می گیرید و این از سنت های الهی است آزمایش در مال و جان انسان ها و فرمود از ناحیه دشمنان و غیر مسلمانان آسیب های زیادی متوجه شما خواهد شد مشرکان شما را آزار خواهند داد اما آگاهی از این مطلب تحمل جامعه اسلامی را بالا می برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سنت های الهی که در قرآن به آنها اشاره شده متعدد است، تصریح کرد: اولین آن سنت امتحان و ابتلاء است و امیر المؤمنین هم در نهج البلاغه فرمود گرفتار آزمایشات سختی می شوید شما غربال و زیر و رو می شوید، جامعه شما دچار دگرگونی می شود تا آنجا که کسانی که اهل سبقت هستند از دیگران متمایز بشوند.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه ابتلائات و امتحانات الهی در زمینه های مختلفی رخ می دهد، اظهار کرد: از جمله آنها در زمینه مسائل اقتصادی مانند فقر و تنگدستی و تحریم ها، در زمینه های سیاسی از قبیل جنگ ها و تهدیدها لذا هشت سال دفاع مقدس از ابتلائات خدای متعال بود، در زیمنه های اجتماعی مثل فتنه ها و اغتشاشات و خشکسالی و قحطی ها همه آزمایش است و امت اسلام چون می داند که در معرض امتحان قرار دارد تحمل اش بالا می رود و همچنین در زمینه های فردی همچون بیماری ها و مشکلات خانوادگی و بدهکاری و امثال اینها همه از آزمایشات الهی است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: دیگر از سنت های الهی سنت دگرگون سازی احوالات مردم دنیا است قرآن می فرماید قانون حاکم بر دین اینگونه است که همیشه دنیا به کام یک گروه نیست و همیشه در سلامتی به سر نمی برند و امیر المؤمنین هم فرمود: دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ این سرا سرایی است که آکنده از بلا و سختی است لَا تَدُومُ أَحْوَالُهَا  حالاتی که در این سرا انسان با آن مواجه است چه حالات خوشی و چه ناخوشی حالاتی مداوم ومستمر نیست.

وی اضافه کرد: سنت دیگر سنت نصرت صابران و مجاهدان است و خدای متعال در قرآن بارها فرموده که او یار و یاور مجاهدان حقیقی است در همین آیه ۱۵۲ سوره آل عمران می فرماید در آن لحظه ی آغاز که با دشمن مواجه شدید وعده الهی محقق شد و پیروزی را با چشم خود دیدید.

حاج ابوالقاسم در پایان هم به سنت حمایت از دین حقیقی خدای متعل یار و یاور دین و دینداران و سنت مواخذه در پی معصیت اشاره کرد و گفت: این سنت به مؤمنین امید می دهد و می دانند هیچگاه دشمن نمی تواند نور ایمان را خاموش کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم تفسیر قرآن ماه رمضان حرم حضرت معصومه س امیر المؤمنین جامعه اسلامی سنت های الهی خدای متعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک دولت و استانداران گفت: حرکت بزرگ ملت ایران و نمایش قدرت مردم اراده ملتی بود که می‌خواهد آزاد زندگی کند و اکنون در باشگاه قدرت‌های منطقه و جهانی جز برترین‌ها هستیم.

وی افزود :کار همه صاحبان قلم و بیان این است که هر چهره‌ای به نوبه خود امید آفرینی کند، چرا که دشمن به فکر ایجاد نا امیدی در دل مردم است و ما در دولت سعی می‌کنیم با عمل به وعده‌ها در این راستا تلاش کند.

رئیسی متذکر شد: دولت با مردم صادق است و شفافیت دارد و مطمئن باشید آنچه مردم را با ما همدل می‌کند صداقت ما است و باید هر اتفاقی که می‌افتد گزارش آن را در اختیار جامعه قرار دهیم پس باید ارتباط مثبت و مستمر خود را با مردم حفظ کنیم.

رئیس قوه مجریه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات دور نخست مجلس گفت: به چهار اصل مدنظر رهبر انقلاب در انتخابات عمل شد و همه پرسی دارای امنیت و سلامت بود و استانداران تلاش کنند در دوم هم اصول مدنظر رهبری محقق شود.مردم همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و در دوم نیز حضور می یابند و مجلس جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری است و همواره باید امنیت را به عنوان یک ضرورت روز به روز ارتقا پیدا کند، گفت: همه بخش‌های کشور باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند و برای آن برنامه ریزی استانی و کلان شود و حتی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هم باید خود را برای محقق شدن جهش تولید دخیل بدانند و همچنین بانک‌ها باید تامین مالی را به درستی انجام دهند.

رئیسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که دولت باید در اقتصاد به مردم میدان بدهد و لذا قوه مجریه باید تلاش کند تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها توانمند شوند و موانع تولید باید رفع شود.بخش‌های مختلف باید تلاش کنند و دانشگاه‌ها در دانش بنیان می‌توانند ثروت بزرگی برای کشور خلق کنند. کشور ما در برخی بخش‌ها به بهشت معادن معروف است.

او تاکید کرد: اقتصاد کشاورزی باید در روستا‌ها تقویت شوند تا اهالی آنها به شهر‌های دیگر مهاجرت نکنند و به ماندن در محل زندگی خود امیدوار باشند. بسیاری ظرفیت‌ها بالفعل هستند و دولت تلاش می‌کند با شناسایی آنها این ظرفیت‌ها را فعلیت ببخشد.

رئیس جمهور گفت: باید بهره وری در بخش‌های مختلف کشور بررسی شود و برای بالابردن آن تلاش صورت گیرد. هرچه در جامعه قانون نداری بالاتر برود پیشرفت جامعه میسرتر خواهد شد.حضرت آقا یک بار فرمودند که مصرف ما با بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند و برای مرتفع کردن این امر باید تلاش شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • بازداشت عامل قتل هولناک در بوستان ولایت
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • عامل ربودن دختر نوجوان در تهران دستگیر شد
  • کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»