Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: کم خونی فقر آهن در دانش آموزان باعث احساس ضعف و خستگی، دوری از ورزش و فعالیت بدنی، خستگی در ورزش و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها می‌شود.

اوگفت: بنابراین کم خونی فقر آهن به علت تاثیر بر قدرت یادگیری و کاهش آن، افت تحصیلی دانش آموزان را در پی دارد.

علت‌های کم خونی فقر آهن در دوران مدرسه

فاطمه ایزدی گفت: نیاز بیشتر به آهن در این سنین به ویژه در دختران دانش آموز دوران متوسطه، مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی آهن، عادت ماهیانه دختران، هیجان‌های عصبی دوران بلوغ، مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین C، مصرف نان‌هایی که در تهیه آن از جوش شیرین استفاده می‌شود، مصرف چای همراه یا بعد از غذا، مشکلات دندانی، مشکلات انگل، رعایت نکردن اصول بهداشتی، پایین بودن جذب آهن رژیم غذایی و نیاز بیشتر آهن در فعالیت‌های ورزشی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

علائم کم خونی فقر آهن

او، بروز علائم کم خونی فقر آهن به میزان و شدت تخلیه آهن بستگی دارد عنوان کرد و گفت: رنگ پریدگی دایمی مخاط داخل لب و پلک چشم و زبان که به رنگ صورتی کمرنگ دیده می‌شود، خستگی زودرس، سیاهی رفتن چشم، بی تفاوتی، سرگیجه، سردرد و بی اشتهایی، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا‌ها و در مراحل پیشرفته‌تر کم خونی، تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا مشاهده می‌شود.

تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن

این کارشناس تغذیه گفت: برای تشخیص کمبود آهن و تعیین شدت آن باید آزمایش‌هایی مانند تعیین فریتین سرم صورت گیرد.

او گفت: اندازه گیری میزان هموگلوبین خون، آخرین مرحله کمبود آهن را می‌توان تشخیص داد؛ بنابراین ممکن است فردی دچار کمبود آهن باشد، اما هنوز میزان هموگلوبین خون او کاهش نیافته باشد.

ایزدی گفت: نکته مهم در درمان کم خونی فقر آهن این است که درمان با آهن می‌بایست دو تا سه ماه پس از رسیدن هموگلوبین به حد طبیعی ادامه یابد، به میزانی که ذخایر آهن بدن به حدود ۳۰ میکروگرم در لیتر برسد.

پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن

آموزش تغذیه به عموم مردم در خصوص نحوه صحیح تهیه و طبخ مواد غذایی برای جذب بیشتر آهن مانند مصرف ویتامین C

مصرف پروتئین‌های حیوانی به همراه منابع غذایی حاوی آهن یا قرص آهن

پرهیز از مصرف همزمان موادی که باعث کاهش جذب آهن می‌شود، مانند «تانن» موجود در چای، «فیتات» موجود در نان و غلات

آهن یاری برای گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر کم خونی از جمله دانش آموزان، کودکان، زنان باردار

کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی و غنی سازی مواد غذایی

منابع غذایی آهن

بهترین منبع غذایی از گوشت‌ها است، حبوبات و مغزها، سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، انواع خشکبار، زرده تخم مرغ و نان‌های غنی شده از جمله منابع دیگر است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کم خونی فقرآهن یادگیری دانش آموزان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز کم خونی فقر آهن دانش آموزان مواد غذایی کمبود آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید