Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@04:49:39 GMT

بدهی خارجی ایران 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۵۷۱۸

بدهی خارجی ایران 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آمریکا غرق در بحران بدهی خارجی است و بدهی آن چندین برابر تولید ناخالص داخلی‌اش است، گفت: نسبت بدهی خارجی کشورمان به تولید ناخالص داخلی 1.6درصد است.

حمیدرضا جیهانی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در مورد بدهی 8 میلیارد دلاری خارجی ایران گفت: اگر بدهی خارجی ایران نسبت به رقم تولید ناخالص داخلی کشور که به حدود 500 میلیارد دلار رسیده را مقایسه کنیم، رقم بدهی خارجی کل ارزش تولید ناخالص داخلی کشور 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد است که این بدهی با توجه به قدرت تولیدی در اقتصاد به راحتی قابل پرداخت است.

وی افزود: یکی از نقاط مثبت اقتصاد کشور ما جمعیت تحصیل‌کرده و جوان و همچنین منابع مختلف معدنی، نفت و گاز و انرژی در کشور دانست که به راحتی با به کارگیری نیروهای متخصص و روش تولید دانش‌بنیان می‌توان بدهی‌های خارجی کشور را پرداخت کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: الان طبق آمارهای رسمی بدهی خارجی آمریکا از 22 هزار میلیارد دلار هم گذشته است که این رقم در مقایسه با تولید ناخالص داخلی آن کشور بیش از 5 برابر است. یعنی به عبارت دیگر ملت آمریکا باید چندین سال به کار و تلاش و تولید بپردازند تا بتوانند بدهی خارجی کشور را پرداخت کنند و اصولاً هر کودکی که در آمریکا به دنیا می‌آید با حدود 63 هزار دلار بدهی همراه است. بنابراین بحران بدهی در آمریکا مسئله‌ای بسیار مهم است.

جیهانی گفت: در انگلیس بدهی خارجی 8 هزار میلیارد دلار و در ترکیه 450 میلیارد دلار است و بحث نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی رقم بسیار مهمی است که خوشبختانه در کشور ما 1.6 درصد است، اما در کشورهای دیگر این نسبت بالا است و کشورها به راحتی نمی‌توانند از بحران بدهی خارج شوند.

وی گفت: ایران در بین 30 کشور دارای اقتصاد بالا در جهان کمترین نسبت بدهی خارجی نسبت به بدهی داخلی را دارد و با  توجه به جمعیت تحصیل‌کرده و همچنین شرکت‌های بزرگی که در کشور به تولید دانش‌بنیان می‌پردازند، این مسئله به راحتی قابل جبران است.

این کارشناس اقتصادی این را هم گفت: در حال حاضر کشور ما از محل فروش نفت بیش از 8 میلیارد دلار طلب از خریدداران دارد که بالاخره این طلب وصول خواهد شد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اگر گشایشی در وصول مطالبات نفتی اتفاق افتاد، این منابع باید صرف زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مهم در کشور شود، نه اینکه منابعی که آزاد خواهد شد، صرف واردات کالاهای مصرفی شود، بلکه باید صرف واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید که در آینده به ارزش افزوده می‌انجامد، شود.

جیهانی یادآور شد:‌ کشورها در آینده با دو بحران بدهی خارجی و همچنین پیری جمعیت مواجه می‌شوند که خوشبختانه در کشور ما مسئله بدهی خارجی اصلاً مسئله‌ دست اول نیست. در زمینه جمعیت هم گرچه نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های غلط گذشته کاهش یافته، اما با سیاست‌های تشویقی دولت نسبت به ترمیم نرخ رشد جمعیت امیدواری وجود دارد که نرخ رشد جمعیت و نرخ جایگزینی جمعیت جوان  رو به بهبود نهد.

وی افزود: در حال حاضر میزان امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته اما در عین حال میانه سن جمعیت در کشور ما کمتر از اکثر کشورهای دارای جمعیت پیر است و این امیدواری وجود دارد که نرخ رشد جمعیت به زودی ترمیم شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: بحران ، بدهی ، بدهی خارجی ، خارجی ، حمیدرضا جیهانی ، کارشنای اقتصادی ، بحران بدهی آمریکا ، نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بحران بدهی بدهی خارجی خارجی بحران بدهی آمریکا نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی تولید ناخالص داخلی نسبت بدهی خارجی نرخ رشد جمعیت میلیارد دلار بحران بدهی کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۵۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید چگینی در دومین نشست کمیته ویژه وصول مطالبه‌ها در سال (۱۴۰۳) که با هدف ارایه گزارش وضع مطالبات شرکت‌های گاز استانی در سال ۱۴۰۲ و بررسی چالش‌ها و تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای امسال برگزار شد، با اشاره به نقش مهم وصول مطالبه‌ها بر تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و تأمین رفاه عمومی با اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابر بدهکاران تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه تاکید کرد: ارایه مستمر خدمات دولت، رونق اقتصادی کشور در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی، منوط به تأمین منابع مالی است و یکی از اجزای مطلوب مصادیق آن توجه به وصول مطالبات است.

وی عنوان کرد: مدیران‌عامل شرکت‌های گاز استانی به عنوان رییس کمیته وصول مطالبه‌ها در استان و مدیران مالی این شرکت‌ها به‌عنوان دبیر کمیته، اهتمام ویژه‌ای به تحقق وصول مطالبه‌ها داشته باشند.

الزام پرداخت مطالبات برای توسعه طرح‌های شرکت ملی گاز ایران

مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، گفت: وصول مطالبه‌ها و بهینه‌سازی مصرف از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران است و بی‌تردید حصول به نتیجه در این فرآیند با سختی و مشکلاتی همراه است. کمک به بخش مولد اقتصاد کشور با هدف جهش تولید، دغدغه جدی شرکت ملی گاز ایران است، اما در صورت نبود همراهی صنایع در پرداخت مطالبات، شرکت در خدمات‌رسانی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 6088516

دیگر خبرها

  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴