Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر جهاد کشاورزی گرایش به فعالیت‌های دانش‌بنیان را حلقه مفقوده زنجیره غذایی کشور دانست و گفت: در این راستا توجه ویژه به صنایع تکمیلی دانش‌بنیان نقش به‌سزا و موثری در رشد و شکوفایی بخش کشاورزی خواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست از وزارت جهاد کشاورزی، «اسماعیل قادری‌فر» در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی افزود: انتظار است جریان نفوذ دانش و نوآوری در فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهارداشت: با اجرایی شدن قانون انتزاع و تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت تمامی زنجیره محصولات از تولید تا توزیع، اهمیت و جایگاه عملکردی فدراسیون بیش از پیش خواهد بود و لازم است با برنامه‌ریزی‌های مشترک در عرصه‌هایی که هدفگذاری‌ خواهد شد، گام برداشته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث حذف ارز ترجیحی باید با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در بحث قیمت‌گذاری و عرضه، دوره گذار و پرتلاطم در این خصوص را با کمترین آثار منفی بر بازار، پشت سر بگذاریم.

قادری‌فر با اشاره به سطح بالای جنبه اشتغال زایی صنعت غذایی در کشور بر شناسایی جریان نخبگی در این حوزه و بهره‌مندی از استعدادهای این بخش به منظور تحقق اهداف مشترک تاکید کرد.

مصرف ۵۳ درصد محصولات کشاورزی در صنایع غذایی

مدیرعامل فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از محصولات کشاورزی در صنایع غذایی مصرف می شود، گفت: علت ایجاد این تشکل در سال ۱۳۹۶، فقدان متولی برای این حوزه با وجود آنکه صنایع غذایی بالاترین پیشرفت را در سطح کشور داشته است اما مظلوم و مغفول واقع شده است.

«محسن نقاشی» افزود: طی این مدت از طریق ایفای نقش هدایتی، حمایتی و نظارتی در عملکرد فدراسیون در حد توان توانستیم به کمک واحدهایی بیاییم که در شرف تعطیلی بودند.

وی با بیان اینکه به لحاظ اساسنامه‌ای، هیچ نهادی در کشور همانند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نقش حمایتی و راهنمایی تشکل‌ها را دارا نیست، مهم‌ترین چالش عموم تشکل‌های کشاورزی را تضعیف در مطالبه‌گری آنها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در ذیل فدراسیون صنایع غذایی، تعداد ۱۰ شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است و انتقال تجارب این مراکز در واحدهای صنایع تبدیلی جزو برنامه‌ها است.

اثرگذاری حضور فدراسیون صنایع غذایی در نرخ گذاری محصولات

«امیررضا ثابت‌پی» رییس هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی گفت: در مدیریت کشور و در حوزه غذا از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برخوردار هستیم که اغلب به علت فرصت‌ سوزی‌ها و نابلدی‌های مدیریتی از بین می‌رود.

وی اظهارداشت: حضور فدراسیون صنایع غذایی در بحث قیمت‌گذاری محصولات صنایع غذایی می‌تواند از آشفتگی‌های پیش آمده در بازار جلوگیری شود.

در ادامه دیگر اعضای هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به طرح برخی موارد و مسایل حوزه صنعت غذایی پرداخت و گفت: تاکید بر توسعه و سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، لزوم بررسی مسائل تولید، امور بانکی، مبادله و فرآوری کالا، ارتقای ارزش افزوده، فراهم شدن امکان حضور فدراسیون در موضوع کشت قراردادی برای کشت دانه‌های روغنی، لزوم توسعه خدمات آنلاین، لزوم عدم دخالت بخش دولتی در موضوع فروش، تاکید بر تشکیل کارگروه توسعه صنایع غذایی در سازمان مرکزی تعاون روستایی، توجه به توسعه تجارت خارجی، حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت به منظور هدایت خرید محصول در گستره صنایع غذایی کشور و فرآوری و تبدیل و تکمیلی از عمده موارد مطرح شده است.

در این نشست مقرر شد تمهیدات لازم جهت ایجاد تعاملات مشترک فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با شرکت شهرک‌های کشاورزی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های مغفول و موجود برای صنعت غذایی در حوزه زیرساخت‌ها و امکانات موجود برای توسعه فعالیت‌ها اتخاذ شود.

همچنین مقرر شد طی تعاملات مشترک سازمان مرکزی و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نسبت به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی مدون برای سال ۱۴۰۱ اقدام شود و با برگزاری نشست‌های ماهیانه فدراسیون مذکور با سازمان جهت ایجاد هماهنگی‌های مربوطه در فهرست برنامه‌ها قرار گیرد.

از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به اعلام آمادگی مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای در اختیار گذاردن امکانات انبارداری متعلق به شبکه‌های تحت پوشش سازمان به منظور ارتقای فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساخت‌ها با تاکید بر تقویت جنبه اشتغال زایی در حوزه صنایع و تشکل‌های حوزه فدراسیون صنایع غذایی کشور اشاره کرد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، سید جواد ساداتی نژاد ، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی فدراسیون صنایع غذایی دانش بنیان غذایی کشور فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزعلی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه از کشت ۳۸۰ هزار هکتار گندم در گلستان خبر داد و اظهار کرد: با برنامه ریزی هایی که داشتیم برای ۵۰۷ هزار هکتار از مزارع گلستان قارچ کش تهیه شد که این اقدام باعث شد تا خسارت زنگ زرد در مزارع استان از ۳۰ درصد به کمتر از ۲ درصد برسد.

وی افزود: گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت توانست جز استان‌های پیش رو در کشور باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه کشت برنج در گلستان از ۶۲ هزار هکتار به ۴۹ هزار هکتار رسیده است، گفت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت با محصولات کم‌آب بر یکی از برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

به گفته وی کشاورزی گلستان در بسیاری از بخش‌ها توانسته رتبه نخست را کسب کند.

برزعلی با بیان اینکه اغلب دستگاه‌های کارخانجات شالیکوبی گلستان مستهلک است، گفت: اکنون در استان ۱۰۲ کارخانه شالیکوبی فعال هستند که سال گذشته ۱۹۱ میلیارد تومان خسارت در بحث برنج به وجود آوردند.

وی یادآور شد: برای تحقق الگو کشت باید صنایع تبدیلی را در دستور کار خود قرار دهیم.

برزعلی با بیان اینکه دنیا با تغییر اقلیم دست و پنجه نرم می‌کند و با افزایش درجه حرارت روبه‌رو هستیم، تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق الگوی کشت هستیم باید از صنایع تبدیلی حمایت کنیم و یکی از راه‌های تحقق این مهم اعطای تسهیلات برای رونق صنایع تبدیلی در گلستان است.

کد خبر 6090764

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر