Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@06:13:39 GMT

سنگ نگاره ۴۵۰۰ ساله در حال تخریب است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۶۱۳۴

سنگ نگاره ۴۵۰۰ ساله در حال تخریب است

سنگ نگاره کورانگون در روستای سه تلان شهرستان رستم که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال میرسد، به دلیل سرما، گرما و در قرار گرفتن معرض باران‌های اسیدی مخدوش شده است.

به گزارش مشرق، سنگ نگاره کورانگون که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال و مربوط به دوره عیلامیان است به دلیل سرما، گرما و در قرار گرفتن معرض باران‌های اسیدی مخدوش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان رستم گفت: این اثر ارزشمند از طرفی استحکام بخشی نشده واز طرف دیگر حفاران غیر مجاز به طمع این که شاید دارای اشیاء عتیقه باشد اطراف آن را حفاری کرده اند که توانستیم چند گروه از این سود جویان را دستگیر و تحویل مقامات قضایی بدهیم.

محمودی با اشاره به این که کمبود بودجه برای مرمت و استحکام بخشی نقش برجسته کورانگون و همچنین نبود میراث بان باعث شده تا نقش برجسته کورانگون آسیب ببیند گفت: درشهرستان رستم ۹۰ اثر تاریخی وجود دارد که عمدتا در کوه‌ها پراکنده هستند و تنها یک نفر میراث بان دارند.

محمودی از مجموعه وزارت میراث‌فرهنگی خواست تا بودجه‌ای کافی برای مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی کهن تخصیص بدهند.

وی خطاب به سودجویان و حفاران غیر مجاز گفت: سنگ نگاره کورانگون قبلاً توسط کاوشگران ایرانی و خارجی به صورت قانونی کاوش شده و هیچ گونه اشیاء عتیقه‌ای ندارد.

محسن نژاد سرپرست سازمان میراث‌فرهنگی فارس هم گفت: محافظت و ترمیم واستحکام بخشی نقش برجسته کورانگون در دستور کار قرار گرفته وتا دوماه دیگر عملیات مرمت آن آغاز میشود.

نقش برجسته کورانگون در سی ام خردادماه سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۴ ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت میراث فرهنگی عتیقه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سنگ نگاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی ساعت 19 و پانزده دقیقه در حالی پشت تریبون قرار گرفت که در مراسم بزرگداشت خود در ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ شرکت کرده بود.این استاد پیشکسوت رشته معماری و مرمت آثار تاریخی بعد از تلاوت آیه ای از قرآن کریم و بیان جملاتی کوتاه به طور ناگهانی دچار حمله قلبی شد و دقایقی بعد در بیمارستان دی تهران درگذشت. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد