Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@01:06:18 GMT

◄ شیشه هواپیما با قابلیت ضد بخار تولید شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۱۷۰۴

◄ شیشه هواپیما با قابلیت ضد بخار تولید شد

تین نیوز

بخار نگرفتن شیشه هواپیما رابطه مستقیمی با سلامت مسافران دارد بر همین اساس با کمک پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان پیشگیری می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود به همین دلیل در دنیا با کمک فناوری نانو؛ پوشش‌هایی تولید شده که مانع بخارگرفتگی این شیشه‌ها می‌شود.

جنس شیشه‌های کناری و جلوی هواپیما با توجه به میزان فشاری که تحمل می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند پنجره‌های کابین خلبان را همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می‌سازند.

این شیشه‌ها ساختاری شبیه شیشه‌های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمی‌شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه‌های جلوی هواپیما با شیشه‌های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود. امروزه با اعمال برخی از پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، می‌توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند.

هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می‌کنند و این محققان در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کنند.

چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند. محققان کشور توانستند با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی بومی اقدام به تولید پوشش‌های دارای اجزای نانومتری برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های کابین هواپیما کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مسافران نور خورشید بوئینگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شیشه هواپیما شیشه های کابین خلبان شیشه کابین خلبان شیشه هواپیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان

دادستان عمومی و انقلاب ماهان از کشف و پلمب یک کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی شیشه و بازداشت سرکردگان این باند در ماهان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، سینا بنی‌اسد دادستان عمومی و انقلاب ماهان صبح امروز از کشف و پلمب یک کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی(شیشه) در ماهان خبر داد و گفت: پس از انجام یک‌سری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه اقدام می‌کردند.

وی با بیان اینکه بلافاصله دستورات قضایی لازم برای دستگیری اعضای این باند صادر شد، گفت: سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضایی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان موفق به کشف و ضبط بیش از کشف 36 کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از 50 کیلوگرم پیش‌سازهای موادمخدر صنعتی از سوداگران مرگ شدند.

دادستان عمومی و انقلاب ماهان ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از 70 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب شده، دو متهم بازداشت شده‌اند و دستورات قضایی لازم برای دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده‌اند صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد، بیان کرد: عزم دستگاه قضایی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است.

بنی‌اسد با بیان اینکه به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرائم وجود ندارد، افزود: با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد و از تمام شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

انتهای پیام/511/

 

دیگر خبرها

  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • واحد ۳ بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • برچسب نانویی هیوندای، خودرو را در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند!
  • برچسب شیشه هیوندای در تابستان به دادتان می‌رسد!
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • متلاشی شدن باند مواد مخدر صنعتی در ماهان