Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- شقایق عرفی نژاد: این خانه فعالیتش را از سال ۹۲ در خیابان جمالزاده شروع کرد و بعد در سال ۹۴ به آب انبار قدیمی در خیابان فاطمی نقل مکان کرد. آب انبار قدیمی‌ پیش از آن توسط گروه آو در اواخر دهه هشتاد به پلاتوی اجرا تبدیل شده بود و برای اهالی تئاتر و مخاطبان آن کاملا شناخته شده بود. بعد هم که به گرو دا واگذار شد کارش را به شکل دیگری ادامه داد و در طول سال‌ها پژوهشکده‌ای هم به آن اضافه شد که نقش مهمی ‌در فعالیت‌های این خانه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پایان کار این خانه نمایش، اما کار گروه تمام نشده و به زودی به محل دیگری منتقل خواهند شد. با مهدی رضایی، مدیر داخلی و عضو تیم هنری این خانه نمایش صحبت کردیم. او در این گفت‌وگو از تعطیلی خانه نمایش دا و تجربه‌هایی که در آن داشته‌اند و کارهای بعدی گروه صحبت کرده است:

علت تعطیلی خانه نمایش دا چه بود؟

عمر و شکل کاری گروه در ساختمان خانه نمایش دا تمام شده بود. جای کوچکی بود و ما در طول این سال‌ها استفاده خوبی از آن کردیم. در این مدت هم به دیگران خدمات دادیم و هم خودمان تجربه‌های زیادی به دست آوردیم. الان هم آن را به تیمی‌ واگذار کردیم که قصد دارد به صورت آموزشگاه تئاتر از آن استفاده کند.

قصد داریم فضای بزرگ‌تر و جذاب‌تری در جای دیگری ایجاد کنیم. ما تقاضاهای بسیاری برای اجرا داشتیم که به دلیل کوچک بودن ساختمان نمی‌توانستیم پذیرای آنها باشیم. ما دنبال تجربه و خطر کردن و کشف فضاهای تازه هستیم. از طرف دیگر فعالیت‌هایمان انقدر جدی شده بود که به فضای بزرگ‌تر و امکانات و تجهیزات بهتر نیاز داشتیم. به همین دلیل دنبال جایی هستیم که این نیازها را تأمین کند.

کمی‌ در باره فعالیت‌هایتان برایمان بگویید. کارتان از همان سال ۹۴ در خانه نمایش دا شروع شد؟

ما کارمان را از سال ۹۱ در ساختمانی در خیابان جمالزاده به عنوان یک خانه هنر کوچک شروع کردیم. اسمش را هم گذاشته بودیم خانه هنر دادا. یک خانه قدیمی ‌بود که معروف‌ترین اجرایش نمایش آمستردام کار حسین توازنی‌زاده بود و همینطور نمایش زلف بر باد ده کار شایان فیروزی که آن هم فضامحور بود. بعدتر که فضای جدی‌تری پیدا کردیم در سال ۹۴ به خانه نمایش آو منتقل شدیم که دوستان خودمان بودند و مشکلاتی پیدا کرده بودند و نمی‌توانستند کار را ادامه دهند.

در این مدت تغییراتی هم در فضا دادید؟

ما کافه را تبدیل به فضای اجرا کردیم و از کل مجموعه به عنوان فضای اجرا استفاده بردیم و با خود بچه‌های گروه آو هم چند همکاری داشتیم. چند سال در همین    آب‌انبار که زیر زمین بود کار کردیم، ولی اواخر سال ۹۷ به طبقه همکف و حمامی‌که وجود داشت و آبش را از این آب انبار تأمین می‌کرد، آمدیم. حمام را هم تغییر کاربری دادیم و تمام نمره‌های حمام را هم به فضای اجرا تبدیل کردیم، ضمن این که پژوهشکده دا را هم راه‌اندازی کردیم. ۲ سال هم به عنوان برترین تماشاخانه خصوصی یا کمپانی تئاتر از طرف جشنواره فجر معرفی شدیم.

در دوران کرونا فعالیت نداشتید؟

ما در این دوران کارهای پژوهشی انجام می‌دادیم و کارهای سایت را در دست داشتیم و هر وقت که شرایط اجازه می‌داد، اجرا هم داشتیم. اگر فضای بزرگ‌تری داشتیم احتمالا ورشکست می‌شدیم.

از تجربه‌های این چند سال بگویید. چه اجراهای جریان‌ساز و شاخص و خاطره‌انگیزی داشتید؟

اولینش همان کار آقای توازنی‌زاده در خانه هنر دادا در سال ۹۲ بود. در واقع جزو اولین کارهای فضامحور بود که داخل یک خانه قدیمی ‌اجرا می‌شد. این کار هم خاطره‌انگیز بود و هم جریان‌ساز. بعد هم استاد نغمه ثمینی پروژه‌ای به اسم کارناوال داشت که جشنواره دانشجویی بود و در خانه نمایش دا برگزار شد. اجراهای افشین‌ هاشمی‌و محمد عاقبتی و آروند دشت‌آرای هم که فضامحور بودند، از اجراهای ویژه خانه نمایش دا بودند. کارهای برتر جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر هم یکی دو سال در خانه نمایش دا اجرا شدند. اجراهای بین المللی زیادی هم داشتیم.

در پژوهشکده هم اجراهای خاطره‌انگیز زیادی داشتیم که در جشنواره فجر اجرا شد و تندیس هم گرفتیم. همه اجراهای پژوهشکده خاص و آوانگارد بودند.

مخاطبان چطور؟ از چه قشری بودند؟

دایره کاری ما گسترده بود. از جوان دانشجو تا استادان بزرگی مثل حسین علیزاده،  محمدرضا اصلانی، قطب‌الدین صادقی و بهروز غریب‌پور با ما در ارتباط بودند. از جوان‌ها هم علی اصغر دشتی، محمد مساوات و رضا ثروتی کارهایی را در این جا اجرا کردند. حتی استادانی در رشته های دیگر هم از کارهای خانه نمایش دیدن می کردند.

استادانی مثل توران میرهادی و مصطفی ملکیان. ما هم کارهایی داشتیم که در واقع تکنولوژی‌محور و نیوآرت و کاملا معاصر بودند و هم از طرف دیگر کارهایی داشتیم که کاملا آیdنی سنتی محسوب می‌شدند. آخرین سمینار پژوهشکده در باره نوروز بود که با عنوان ریشه‌های باستانی نوروز در اسفند ماه برگزار شد. به همین دلیل گوناگونی کارها، گستره مخاطبانمان هم زیاد بود. هم تئاتر کار می‌کردیم و هم موسیقی و فیلم. این را هم اضافه کنم که در محل جدید هم نیوآرت‌ها را کار می‌کنیم و هم به کارهای سنتی می‌پردازیم. هرچند هیچ حمایتی هم از ما نشده است، اما تصمیم گرفته‌ایم در جای جدید هم ظرفیت خوبی برای کارهای سنتی داشته باشیم. ضمن این که در حوزه بین الملل هم فعالیت‌هایمان را بیشتر می‌کنیم.

در باره پژوهشکده برایمان بگویید.

افتتاح پژوهشکده سال ۹۷ بود و دکتر سعید اسدی که در آن زمان مدیر تئاتر شهر بود به ما کمک زیادی کرد و در افتتاحیه هم حضور داشت. در این پژوهشکده روی بدن و حرکت و موسیقی کار می‌کردیم. تعدادی از هنرمندان با ما همکاری می‌کردند و سمینار و ورک‌شاپ برگزار می‌کردیم. در کنار آن کارهای کارگاهی انجام می‌دادیم که اجرا هم می‌شدند.

این کارها در فرم جدید کاری‌تان هم ادامه پیدا می‌کنند؟

بله. قطعا. خیلی از آنها استقبال شده بود و برای ما هم آورده‌ها و تجربه‌های زیادی به همراه داشت.

کد خبر 669523 برچسب‌ها پژوهش نمایش تئاتر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پژوهش نمایش تئاتر خانه نمایش دا آب انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر و در خصوص برنامه‌های فضایی کشور گفت: سند ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی کشور سال قبل تصویب شده است و آقای رئیس جمهور آن را ابلاغ کردند.

وی افزود: ما برنامه‌های مورد نظر خود را در حوزه‌های مختلف از جمله بخش ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را دنبال می‌کنیم. همین طور ساخت ماهواره‌های متعدد را در دستور کار داشته، ضمن آنکه در حال حاضر ساخت چندین ماهواره متغیر را پی‌گیری می‌کنیم.

زارع پور در ادامه متذکر شد: دوستانی که متولی حوزه پرتابگرها هستند، پرتابگرهای خود را یکی پس از دیگری تست می‌کنند و در این بخش از حوزه‌ها فناوری‌های ما نیز تثبیت شده است که ان شاالله بتوانیم و شاهد باشیم که صنعت فضایی بیش از گذشته شاهد رشد و پیشرفت آن باشد و جایگاه مناسبی که شایسته جمهوری اسلامی است ایران است به آن برسیم.

فضای فعالیت برای کسب و کارها در پیام رسان‌های داخلی فراهم شده است

بهزارع پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص میزان رشد کسب و کارهای کشورمان در استفاده از سکوهای پیام‌رسان داخلی گفت: تا دو سال قبل ظرفیت لازم در سکوهای داخلی و برای کسب و کارهای داخلی خیلی مانند آنچه که امروز فراهم است، وجود نداشت. مهم‌ترین دلیل آن نبود مخاطب کافی در پیام رسان‌های داخلی بود.

وی‌افزود: از یک سال و نیم گذشته مخاطبین شبکه‌ها و پیام رسان‌های داخلی بعضاً تا ۵، ۶ و حتی ۸ برابر افزایش یافته است. این افزایش شامل افزایش کاربران روزانه و نیز کاربران ماهانه است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: قطعاً آنچه را که کسب و کارهای اقتصادی می‌خواهند، آن است که در هر پیام رسانی مردم حضوری جدی داشته باشند، موضوعی که در حال حاضر و در یک سال و نیم گذشته فراهم شده است.

زارع‌پور ادامه داد: می‌توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده است و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد، که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی اذعان کرد: یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده است معافیت مالیاتی این کسب و کارها است، به گونه‌ای که کسانی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه طبق آن آئین نامه دستگاه‌های مختلف وظایفی دارند که در حال اجرای آن هستند.

کد خبر 5957065

دیگر خبرها

  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند