Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی دهقان دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد این پرسش که آیا بدهی حدود 8.4 میلیارد دلاری خارجی ایران با توجه به ارزش تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان یک دغدغه به شمار می‌رود یا خیر؟ اظهار داشت: در دنیا نسبت بدهی خارجی به GDP باید مورد توجه قرار گیرد و در مورد فلسفه بدهی خارجی وقتی یک کشور بدهکار است، گرچه در چشم افراد عادی این امر منفی قلمداد می‌شود اما از نظر برخی کارشناسان داشتن بدهی خارجی یک کشور به معنای این است که از نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، بانک توسعه آسیایی یا سایر بانک‌های بزرگ و همچنین یا از کشورهای دیگر توانسته است برای انجام پروژه‌های خود و‌ام بگیرد و سرمایه‌گذاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* بدهی خارجی ایران رقمی نیست که برای کشور دغدغه ایجاد کند‌

وی ادامه داد: البته شاید بتوان این موضوع را یک نکته مثبت برای یک کشور به شمار آورد، به این معنا که آن کشور نزد نهادهای بین‌المللی یا کشورها اعتبار دارد یا جریان سرمایه از خارج به داخل کشور اتفاق افتاده است‌؛ گاهی این بدهی به شکل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و یا به صورت وام خارجی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ مطالعات خارجی نشان می‌دهد برخی کشورها که بدهی خارجی داشتند و نتوانستند به موقع بپردازند، مانند فردی که از بانک وام گرفته و به موقع قسط ندهد اعتبارش مخدوش می‌شود، اما در مورد کشورها مسئله مهم نسبت میزان بدهی خارجی به ارزش تولید ناخالص داخلی است که در چه حدی می‌تواند این بدهی خطرناک باشد.

وی افزود: طبق آن مطالعه، وقتی این نسبت به بیش از 90 درصد برسد می‌تواند خطرناک باشد، اما در عین حال یک مطالعه دیگری انجام شده و افراد دیگری یافته‌های علمی داشته‌اند که حتی میزان 90 درصد هم زیر سؤال رفته و گفته‌اند کشورهایی وجود دارند که نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی بیش از 90 درصد است، اما آن کشور ناپایداری مالی هم پیدا نکرده است.

دهقان دهنوی‌ گفت: اگر ما نسبت 90 درصد را هم درنظر بگیریم، در کشور ما نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی کشور که براساس نرخ ارز بین 400 تا 500 میلیارد دلار در نوسان است، نسبت 8 به 400 میلیارد دلار حدود 2 درصد است که این 2 درصد بسیار پائین و در حد صفر است؛ یعنی رقم معنی‌داری نیست که برای کشور دغدغه ایجاد کند.

* 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان بدهی خارجی‌ رقم بزرگی نیست

این استاد دانشگاه گفت:‌ ما چون در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و حتی بانک توسعه اسلامی سهامدار هستیم می‌توانیم میزان بدهی خود را افزایش دهیم و اگر حجم بدهی خارجی ما  تا 350 میلیارد دلار هم برسد، باز هم از نظر علمی ناپایداری مالی برای کشور ما قلمداد نمی‌شود و اگر ما تحریم نباشیم و جریان مالی خارجی برای ما باز شود، ظرفیت مالی زیادی داریم که هم به صورت سرمایه‌گذاری خارجی مستقیمی و هم به صورت بدهی و وام خارجی می‌تواند افزایش یابد.

وی گفت: بخشی از سخنان مقام معظم رهبری که اشاره فرموده بودند بدهی خارجی ما در حد صفر است، واقعا همین‌گونه است، چون داشتن 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان بدهی خارجی از نظر اقتصادی رقم معناداری نیست و در حد صفر است و اگر بتوانیم گشایشی در تحریم‌ها ایجاد کرد و جریان نقدینگی خارجی و سرمایه‌گذاری به کشور بیشتر شود، می‌توان پروژه‌های مختلف انجام داد و از محل عایدی پروژه‌ها، اقساط بدهی را پرداخت کرد.

این کارشناس اقتصادی در برابر این پرسش که در حال حاضر بدهی خارجی آمریکا 30 تریلیون دلار و تولید ناخالص آن کشور 20 تریلیون دلار است،‌ آیا نسبت 150 درصدی بدهی به تولید آن کشور مشکل ایجاد می‌کند، گفت: در اقتصاد آمریکا ظرفیت بدهی خارجی متفاوت است، چون اولا پول ملی آن کشور براساس دلار است که ارز مسلط در تجارت به شمار می‌رود، ثانیا بسیاری از کشورها نرخ ارز خود را به دلار میخکوب کرده‌اند و گردش مالی زیادی دارند و آن کشور به راحتی می‌تواند مقروض شود و هر چه دلار در دنیا در سیستم تجاری بیشتر گردش کند، در واقع ظرفیت بدهی خارجی آمریکا را افزایش می‌دهد.

* در بازار سرمایه باید عمق و حجم بازار بیشتر شود‌

وی این را هم گفت: مسئله کشور ما این است که در قسمت  بازار سرمایه باید عمق بازار و حجم بازار بیشتر شود، شفافیت در بازار افزایش یابد و سرمایه‌گذاران خارجی هم بتوانند در بازار سرمایه ما اوراق ارزی منتشر کنند و یا شرکت‌های بزرگ ما بتوانند در بازارهای مالی،‌ خارجی اوراق منتشر کنند و ظرفیت بازار سرمایه ما افزایش یابد. البته در حال حاضر حجم بدهی 8 میلیارد دلاری برای ما واقعاً دغدغه نیست و نمی‌توان از آن به عنوان یک مشکل یاد کرد.

* آمریکا نگران کنار گذاشتن دلار است

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ در حال حاضر برخی از کشورها که اعلام می‌کنند تجارت خارجی خود را با ارزهای دیگر غیر از دلار انجام می‌دهند بلافاصله آمریکا با آنها مخالفت می‌کند یا به آنها هجمه وارد می‌‌کند. اگر تجارت نفت با غیر از دلار انجام شود و یا در بورس‌های کالایی دنیا معاملات با غیر دلار مبادله شود، میزان قدرت بدهی آمریکا کم می‌شود، اما در حال حاضر اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده است و دلار همچنان در تجارت جهان به عنوان یک ارز مسلط به شمار می‌رود.

* بدهی خارجی ما در مقایسه با حجم تجارت کشور عدد ناچیزی است

دهقان دهنوی در مورد اینکه حجم تجارت خارجی ما طبق آمار بانک مرکزی حدود 100 میلیارد دلار است، آیا داشتن 8 میلیارد بدهی خارجی برای ما مسئله است؟ گفت: واقعاً میزان بدهی خارجی ما در مقایسه با حجم تجارت عدد ناچیزی است و نه تنها بالا نیست و بلکه حجم بدهی ما بسیار اندک است و از نظر اقتصادی ما باید بیشتر بدهکار شویم، یعنی بتوانیم منابع خارجی بیشتری جذب کنیم و پروژه‌های داخلی خود را انجام دهیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در مورد اینکه آیا مشکلات انتقال ارز برای پرداخت اقساط وام خارجی برای ما مسئله است؟ بیان کرد: در طول سال‌های گذشته که با تحریم همراه بودیم، ما منابع خارجی داشتیم، اما گاهی در بازپرداخت اقساط مشکلاتی پیش می‌آمد که یا بدهی را امهال می‌کردیم یا به ترتیبات متفاوت و یا شکل‌های گوناگون آن را بازپرداخت می‌کردیم، ولی با این وجود داشتن 8 میلیارد دلار بدهی قابل توجهی نیست و البته معمولاً در مذاکرات شرایطی برای انتقال منابع برای بازپرداخت بدهی درنظر گرفته می‌شود. بخشی از این بدهی‌ها کوتاه‌مدت و مربوط به تجارت خارجی است که از کانال‌های خود بازپرداخت می‌شود و در موعد مقرر پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بدهی خارجی افزایش یابد سهم بازار عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی رئیس سابق سازمان بورس تولید ناخالص داخلی بدهی خارجی ما بدهی خارجی سرمایه گذاری میلیارد دلار بازار سرمایه حال حاضر بین المللی حجم تجارت برای ما آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور