Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@23:14:07 GMT

10 کشور برتر روباتیک جهان کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۲۱۶۰

10 کشور برتر روباتیک جهان کدامند؟

طبق گزارش اخیر فدراسیون بین‌المللی روباتیک (IFR)، میزان استفاده از روبات‌های صنعتی در کارخانه‌ها در سراسر جهان با سرعت بالایی درحال افزایش است. این فدراسیون که در تازه‌ترین گزارش خود آمار سال 2021 را ارائه داده، یادآور شده است که میانگین جدید تراکم جهانی روبات تقریباً دوبرابر تراکم گزارش شده مربوط به 5سال قبل از آن یعنی سال 2015 است و تخمین زده می‌شود که با توجه به رشد سالانه 46درصدی تقاضای جهانی برای روبات‌های صنعتی، ارزش بازار جهانی روبات‌ها تا سال 2025 به 248.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5میلیارد دلار برسد.

روزنامه ایران: دراین گزارش، شیوع کرونا به‌عنوان عاملی یاد شده که میزان تقاضا برای اتوماسیون را دو چندان کرده است و با اعمال اقدامات قرنطینه‌ای، عملاً شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای از روبات‌ها استفاده می‌کنند. اما کشورهای برتر در زمینه اتوماسیون و تجهیز به روبات کدامند؟

بازار 248.5میلیارد دلاری روبات‌ها

استفاده از هوش مصنوعی(AI) وعلم روباتیک در جهان روبه افزایش است و کشورهایی که اتوماسیون و روبات‌های بیشتری درآنها دیده می‌شود و از هوش مصنوعی بهره بیشتری می‌برند، عملاً بر کاهش حجم کار شاغلان و بهره‌وری بیشتر متمرکز هستند. هرچند نگرانی‌هایی در جهان وجود دارد که هوش مصنوعی شغل انسان ها را ربوده است، اما این نگاه چندان دقیق نیست. در کشورهای مجهز به روبات‌های بیشتر، کارگران مهارت‌های تازه‌ای یاد می‌گیرند تا بر روبات‌ها نظارت داشته باشند به این ترتیب تنها نوع شغل این افراد تغییر می‌کند و عملاً اشتغال ازبین نمی‌رود. طبق آمارهای فدراسیون بین‌المللی روباتیک، میزان فروش جهانی روبات‌های صنعتی در یک دهه، 6 برابر شده است به گونه‌ای که در سال 2021 آسیا نزدیک به 70درصد از خرید روبات‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است و در رأس آنها چین با21 درصد سهم  در این بازار قرار دارد و البته این سرمایه گذاری‌ها در هند نیز آغاز شده است. تخمین زده می‌شود بازار روبات‌ها اعم از صنعتی و غیرصنعتی، تا سال 2025 به 248.5 میلیارد دلاربرسد که نسبت به 48.9 میلیارد دلار در سال 2019، این رقم 5 برابر خواهد شد.


صدرنشینی کره جنوبی

یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم روباتیک و اتوماسیون، کره جنوبی است. هرچند چین سریعتر از هر کشور دیگری وارد حوزه اتوماسیون و روبات‌ها شده، اما طبق تازه‌ترین گزارش فدراسیون بین‌المللی روباتیک(IFR)، کره جنوبی یکی از برترین کشورهای مجهز به اتوماسیون در جهان محسوب می‌شود و از نظر استفاده از روبات‌ها در جایگاه نخست جای گرفته است. این کشور مجهز به هوش مصنوعی، بر داشتن بالاترین تراکم روبات در صنعت تولید متمرکز است. بر اساس آخرین آمار IFR، کره جنوبی دارای بیشترین تراکم روبات است به گونه‌ای که به ازای هر 10هزار کارمند، 631 روبات وجود دارد که البته این رقم 8 برابر میانگین جهانی است. محققان در برخی گزارش‌ها یادآور شده‌اند که این ارقام نشان می‌دهد اگر هر روبات صنعتی بتواند کارهای بیش از 15کارگر تمام وقت انسانی را انجام دهد، روزی فرا می‌رسد که روبات‌ها بتوانند در کره جنوبی تقریباً به اندازه کل نیروی انسانی این کشور کار کنند به این ترتیب نیروی کار انسانی با کسب مهارت مناسب، بیشتردر حوزه هوش مصنوعی، نظارت بر عملکرد روبات‌ها و مدیریت اتوماسیون فعالیت خواهند داشت. کره جنوبی همچنین یکی از اولین کشورهایی است که کل سیستم راه‌آهن ملی را به یک شبکه هوشمند، پر از حسگر و مجهز به اینترنت اشیا(IOT) تبدیل کرده است و داده‌های مربوط به هر سفر و میزان کارآمدی سیستم را رصد می‌کند.


صادرات روبات‌های صنعتی ژاپن به چین

دومین کشور محبوب در زمینه هوش مصنوعی و اتوماسیون، ژاپن است که البته بر صادرات روبات‌های صنعتی تمرکز دارد. دولت ژاپن میلیون‌ها دلار بودجه را برای تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرو در اتوماسیون اختصاص داده است. حالا دیگر 5مورد از 10تولید کننده برتر تجهیزات اتوماسیون را کارخانه‌های ژاپنی تشکیل می‌دهند و امروزه شرکت‌های اتوماسیون ژاپنی از رشد شدید تقاضا برای محصولات خود سود می‌برند. این کارخانه‌ها زمانی که زنجیره‌های تأمین بین‌المللی به‌دلیل همه‌گیری کووید19 مختل شدند، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شدند.گفتنی است چین و امریکا، بازارهای برتر ژاپن برای صادرات روبات‌های صنعتی هستند و به گفته فعالان این بخش، صادرات روبات‌های صنعتی ژاپنی در 5 سال گذشته رشد متوسط سالانه 6 درصدی داشته است. بازار داخلی ژاپن دومین بازار بزرگ دنیا برای صنعت روباتیک این کشور پس از چین محسوب می‌شود. گفتنی است 36 درصد از صادرات روباتیک و فناوری اتوماسیون ژاپن به مقصد چین است و امریکا با سهم بازار 22 درصدی، دیگر بازار برتر صادرات ژاپنی روباتیک و فناوری اتوماسیون محسوب می‌شود.


موفقیت سنگاپور در صنعت الکترونیک

سنگاپور هم از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی برای معرفی اتوماسیون در انواع صنایع استفاده کرده و حدود 90درصد روبات‌ها را در صنعت الکترونیک نصب کرده است تا به سومین کشور پیشرو در زمینه اتوماسیون تبدیل شود. صنعت الکترونیک، بویژه تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌ها و تجهیزات جانبی کامپیوتر با سهم 7درصدی، مشتری اصلی روبات‌های صنعتی در سنگاپور هستند. سنگاپور یکی از کشورهای برتر مجهز به اتوماسیون و استفاده از روبات‌ها در بخش‌های مختلف به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که این کشور به روند فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد به گونه‌ای که محققان، صدرنشینی این کشور را در سال‌های آینده دور از ذهن نمی‌دانند.


تمرکز چین بر تولید روبات‌های صنعتی

چین نیز یکی دیگر از کشورهای برتر در زمینه اتوماسیون و علم روباتیک است و در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته است. دولتمردان بر تبدیل چین به یک کشور هوش مصنوعی با تولید روبات‌های صنعتی و روبات‌های شخصی متمرکز شده‌اند وانتظار می‌رود تا سال 2050 تراکم روبات های صنعتی چین به 37 واحد برای هر 1000نفر برسد که به این ترتیب بیش از نیمی از کمبود نیروی کار چین را در سال 2050 جبران خواهد کرد. گفته می‌شود یک روبات می‌تواند سالانه حدود 60هزار تا 83هزار ساعت کار فیزیکی انجام دهد که تا سال 2050 معادل 100میلیون تا 140میلیون ساعت کار در سال خواهد بود. در چند سال گذشته سرعت جایگزینی انسان با روبات‌ها در صنایع چین بسرعت درحال افزایش بوده است و بیشتر شرکت‌های خدمات یکپارچه روباتیک صنعتی و تولید هوشمند، فروش سالانه خود در سال 2021 را حداقل 2 برابر کرده‌اند. گفتنی است در سال 2015، چین هدف خود را ساخت سالانه 260 هزار روبات صنعتی تا 2025 تعیین کرد که این هدف 4 سال زودتر محقق شد، زیرا در سه ماهه نخست سال گذشته میلادی 268هزار و 694دستگاه روبات صنعتی تولید شد.


آلمان، پیشتاز در اتحادیه اروپا

آلمان هم در رتبه پنجم کشورهای مجهز به اتوماسیون قرار دارد و به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو فعال در حوزه روباتیک در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. آلمان 33درصد از موجودی روبات‌های اروپا را به خود اختصاص داده و این بدان معناست که کارخانه‌های آلمان تقریباً سه برابر بیشتر از ایتالیا (78200 دستگاه)، حدود 5برابر فرانسه (44800 دستگاه) یا 10برابر بریتانیا (23000 دستگاه) روبات‌های صنعتی در حال استفاده دارند. جهانیان این کشور را با راه‌اندازی نخستین قطار خودران جهان و صنعت خودروسازی درحال رشد این کشور می‌شناسند و دولت آلمان نیز آزادی زیادی به کسب و کارها و استارتاپ‌های متمرکز بر اتوماسیون داده است تا شاهد نتایج درخشانی در زمینه اتوماسیون و علم روباتیک باشد. سوئیس، ایتالیا، فنلاند، سوئد و دانمارک هم جزو 10کشور برتر جهان در زمینه اتوماسیون و تولید روبات‌های صنعتی و شخصی هستند و در رتبه ششم تا دهم جای گرفته‌اند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زمینه اتوماسیون روبات های صنعتی یکی از کشورهای روبات ها کارخانه ها هوش مصنوعی بین المللی کره جنوبی تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانش‌آموزان والیبالیست ایران به جمع چهار تیم برتر جهان

 

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم والیبال دانش‌آموزی ایران که با چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جهانی رسیده بودند، ظهر امروز جمعه ۷ اردیبهشت در ادامه بازی‌های درخشان خود، پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا کسب کرد و توانست راهی جمع چهار تیم برتر شود.
در دیدار‌های دانش‌آموزی که در سه دست برگزار می‌شود، تیم والیبال کشورمان در رقابتی جذاب مقابل ایتالیای نامدار و دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا بار دیگر موفق ظاهر شد. 
دانش‌آموزان ایرانی در این بازی در دست اول با حساب ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ پیروز شده و با پیروزی دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.
در پایان این دیدار حسن‌پور سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان نابغه ایرانی حضور یافته و در کنار آنان جشن صعود به جمع چهار تیم برتر جهان را برگزار کردند.
گفتنی است تیم والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه ۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • صعود دانش‌آموزان والیبالیست ایران به جمع چهار تیم برتر جهان
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان