Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اعلام اینکه سه سال در کشور هیچ موردی از انتقال محلی مالاریا نداشتیم، به موارد افزایش سه برابری این بیماری در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا در کشور وجود داشته که البته دیرهنگام به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد رئیسی هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با بیماری مالاریا، با اشاره به اینکه مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است، اظهار کرد: خوشبختانه سه سال است که در کشور هیچ موردی از انتقال محلی مالاریا نداشته‌ایم و همه مواردی که در کشور گزارش می‌شود بین اتباع افغان، پاکستان یا احیاناً ایرانیانی است که به این کشورها سفر داشتند و در آنجا مبتلا شده و بیماری را با خود به ایران آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در فروردین سال جاری متأسفانه موارد وارده بیماری مالاریا در کشور نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط سه برابر افزایش‌یافته است که ممکن است به دلیل تحولات افغانستان یا سایر موضوعاتی باشد که خارج مرز اتفاق می‌افتد و ما اطلاع دقیقی از آن نداریم که به شکل علمی درباره آن سخن بگوییم. در سال گذشته حدود ۱۰۰۸ مورد بیماری وارده مالاریا داشتیم که همگی یا به پاکستان و افغانستان و یا به ایرانیانی که در مناطق مرزی اسکان داشته و در کار انتقال غیرقانونی سوخت به این کشورها هستند، مربوط می‌شود.

درخواست ایران برای دریافت گواهی حذف مالاریا از کشور

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اگر سه سال زمان بگذرد و مورد بومی از ابتلاء به مالاریا در کشور گزارش نشود، بعدازاین مدت می‌توان گواهی حذف مالاریا از کشور را از سازمان جهانی بهداشت اخذ کرد، اظهار کرد: درخواست شروع پروسه اختصاص گروه کارشناسی و ارزیابی سازمان جهانی بهداشت برای بررسی وضعیت کشورمان و دادن گواهی حذف مالاریا را داده‌ایم و قرار است در سال جاری میلادی اولین گروه ارزیاب از سازمان جهانی بهداشت به کشور ما بیایند تا راستی آزمایی و ارزیابی نظام بهداشتی کشور برای دادن این گواهی را انجام دهند.

پشه آنوفل؛ عمده‌ترین راه انتقال مالاریا

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری مالاریا، افزود: هنوز هم عمده‌ترین راه انتقال بیماری از طریق نیش پشه آنوفل ماده است. حدود شش گونه از پشه آنوفل در ایران وجود دارد که خوشبختانه دو یا سه نوع بیشتر نیستند که به شکل فعال عامل انتقال بیماری در جنوب و جنوب شرقی هستند و مابقی مخصوص شمال زاگرس هستند که انتقال مالاریا از آن‌ها نداریم. این پشه‌ها از غروب آفتاب تا هنگام طلوع خون‌خواری می‌کنند. همچنین اگرچه شایع‌ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است، اما در موارد نادر احتمال انتقال از راه استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی نیز وجود دارد.

رئیسی به بحران همه‌گیری کرونا اشاره کرد و افزود: پاندمی کرونا و جهان‌شمولی این عفونت در دنیا یک معضل اجتناب‌ناپذیر است که نظام بهداشتی همه کشورها را درگیر کرده است و متأسفانه توان ارائه خدمات نظام مراقبت و پیگیری همه بیماری‌ها (واگیر و غیر واگیر) زیر فشار کرونا رخ‌داده که موضوع مالاریا هم از این قاعده خارج نبوده است. مالاریا در این مدت در کشورهایی که این بیماری بومی آن نقاط است به دلیل کرونا روند افزایشی داشته است.

امکانات تشخیصی ایران در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی

وی تصریح کرد: عمدتاً چهار گونه پلاسمودیوم (فالسیپاروم، ویواکس، اواله و مالاریه) باعث بیماری مالاریا در انسان می‌شوند که البته اخیراً نوع پنجمی هم گزارش‌شده است. در ایران انتقال مالاریای ویواکس و فالسیپاروم گزارش می‌شود، اما امکان ورود موارد مالاریای اوال و مالاریه از سایر کشورها (بخصوص کشورهای آفریقایی) وجود دارد. در این پنج عاملی که برای مالاریا شناسایی شده است انگل فالسیپاروم، فرم کشنده بیماری را ایجاد می‌کند. علی‌رغم مقاومت به دارو در این فرم کشنده هنوز هم خوشبختانه مرگ‌ومیر مالاریا قابل‌پیشگیری است. عدد مرگ‌ومیر در صورت کشف به‌موقع بیماری بسیار ناچیز است، به این دلیل توصیه تمام منابع علمی این است که در مورد مالاریا پیشگیری و تشخیص به‌موقع بسیار چاره‌ساز است و یکی از دلایل موفقیت ما در کشور در زمینهٔ کنترل مالاریا، توسعه خدمات بهداشتی اولیه و دسترسی به امکانات تشخیصی در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی است.

علائم ابتلاء و داروهای مالاریا

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت درباره علائم ابتلاء به مالاریا، اظهار کرد: این بیماری با علائم بسیار مشخص تب و لرز متناوب شناخته می‌شود، ولی به دلیل کم شدن بار بیماری خوشبختانه دیگر آن علائم ویژه کمتر دیده می‌شود و ممکن است بیماری به فرم‌های مختلف خود را نشان دهد. به همین دلیل طی دو سال گذشته با هم‌زمانی پاندمی کرونا ما همیشه نگران بودیم که کسانی که علائم اولیه کووید را داشته باشند، به شکلی از مالاریا رنج ببرند، بخصوص در مناطق مالاریا خیز کشور شامل استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور این نگرانی بیشتر بود.

وی در خصوص داروهای درمان‌کننده مالاریا، گفت: یک لاین از داروهای مالاریا که مخصوص انگل فالسیپاروم است توسط کشورهای خاصی از دنیا که این گیاه دارویی را کشت می‌دهند که عمدتاً کشورهای آسیای جنوب شرقی (عمدتاً چین) است، تولید می‌شود. این بیماری به شکل وسیع در کشورهای آفریقا و آسیای جنوب شرقی به شکل بومی وجود داشته است و در این کشورها شرایط آب و هوایی هم مناسب کشت این درخت دارویی است و به این دلیل و به دنبال مقدار مصرف بسیار پایین ما، توجیهی برای اینکه ما هم در کشور این دارو را تولید کنیم وجود ندارد. این دارو عمدتاً از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای نیازمند ارائه می‌شود. دو داروی قدیمی ضد مالاریا که مخصوص سویه‌های غیر کشنده مالاریا (ویواکس، اواله و مالاریه) است نیز در کشور تولید می‌شوند.

رئیسی با اشاره به اینکه ما در ایران نیازی به واکسن مالاریا نداریم، تصریح کرد: این واکسن به‌طور اختصاصی برای مالاریای فالسیپاروم (سوش کشنده مالاریا) است. میزان درگیری یا کشف بیماران مبتلابه این سویه در ایران همیشه کمتر از ۱۰ درصد موارد مالاریای کشف‌شده سالیانه است و این واکسن مخصوص کشورهایی است که مالاریای فالسیپاروم در آن‌ها مرگ‌ومیر ایجاد می‌کند.

مراجعه دیرهنگام؛ علت موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا

رئیسی تصریح کرد: موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا بین موارد وارده به کشور وجود داشته‌اند که خیلی دیر به مراکز بهداشتی مراجعه کردند. در شهرهای بزرگ متأسفانه همکاران پزشک ما عمدتاً به دلیل ندیدن بیماری و نبودن بیمار، توجه به مالاریا را در رده چندم ملاحظات بیماری‌های تب‌دار قرار می‌دهند که این سبب فوت شدن برخی بیماران در دو سه سال اخیر در برخی مراکز خصوصی و مراکز درمانی غیردولتی شده است که به دنبال آن آموزش‌های گسترده‌ای توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در این شهرهای بزرگ انجام‌شده است تا حساسیت لازم به مالاریا به‌عنوان یک بیماری تب‌دار اتفاق افتد.

به گزارش ایمنا، هرساله، نزدیک به ۲۱۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود ۴۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماری می‌میرند. بیشتر افرادی که براثر ابتلاء به این بیماری از دنیا می‌روند، کودکان خردسال در آفریقا است، این بیماری در مناطق دارای آب و هوای معتدل شایع نیست اما با این‌حال مالاریا در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر رایج است.

کد خبر 570761

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مالاریا پشه مالاریا بیماری مالاریا روز جهانی مالاریا شیوع مالاریا درمان مالاریا تشخیص مالاریا پیشگیری از مالاريا مالاریا در ایران مالاریا در کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت و بهداشت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان جهانی بهداشت بیماری مالاریا انتقال مالاریا حذف مالاریا جنوب شرقی سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه‌های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی، به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی با حضور حجت الاسلام تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و محمد مهدی بحرالعلوم، مسؤول دبیرخانه ملی حفظ و برخی مدیران قرآنی کشور امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اهمیت مساله حفظ قرآن و جایگاه آن واضح است و رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشات مشخصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کردند. حفظ قرآن فعالیتی است که می‌تواند جامعه را به انس با قرآن سوق دهد از این باب حفظ یک فعالیت راهبردی در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی ادامه داد: در نظرسنجی آمده است که بالغ از ۷۵ درصد افراد از عدم حفظ قرآن کریم حسرت می‌خورند و می‌توان گفت این مقدار تعداد قابل توجهی هستند. این امر سرمایه ویژه ای می‌شود که دغدغه مندان و سرمایه گذاران این ظرفیت را جدی بگیرند.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: در زمینه حفظ موضوعی جریان حفظ زندگی با آیه‌ها با هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی مختلف علی‌الخصوص آموزش و پرورش اجرا شد. امروز ۱۱ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند که بالغ بر یک میلیون در امتحان نهایی شرکت کردند و هشتصد هزار نفر گواهی حفظ و فهم آیه‌ها را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود جامعه به حفظ تخصصی و ارتباط گرفتن با قرآن می‌پنداریم.سازمان دارالقرآن دغدغه حفظ موضوعی داشته و این جریان در قالب طرح زندگی با آیه‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: در زمینه حفظ عمومی نیز ما نیاز داریم زمینه حفظ عمومی را فراهم کنیم. از ظرفیت دارالقرآن ها و مؤسسات باید استفاده شود و باید به صورت جدی تری فعالیت کنیم.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: تا امروز بالغ بر ۵۷ هزار نفر در حفظ عمومی وارد شدند. جریان حفظ موضوعی اگر موفق باشد باید افراد را به سمت جریان حفظ تخصصی سوق دهد. این ظرفیت بدون بستر جریان‌های آموزش و پرورش و صداوسیما بدون اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امسال نوزدهمین اعطای مدرک تخصصی به حافظان را داریم و رکورد شرکت در این آزمون شکسته شد و این رویداد ویژه و فرصت فوق العاده ای و کاری زیرساختی محسوب می‌شود. از سال گذشته حضور اتباع را نیز داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین باید گفت برنامه محفل شوق و رغبت برای فعالیت‌های قرآنی را به وجود آورده و ولی افراد از ظرفیت‌های به وجود آمده در فضای جامعه بی اطلاع هستند.

از سال آینده طرح زندگی با آیه‌ها کاملاً در دروس تلفیق خواهد شد

در ادامه این نشست باقری مدیر کل قرآن و عترت نماز در ادامه گفت: در آموزش و پرورش موضوع حفظ از فعالیت‌های محوری اداره کل قرآن و عترت و نماز است و در همین راستا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خاصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره دبستان ۳۰۰ دانش آموز در سطوح مختلف مسابقات قرآن و عترت حضور دارند.

باقری اظهار داشت: آموزش را در سه سطح و سه عنوان برگزار می‌کنیم. حفظ تخصصی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انجام می‌شود و حفظ موضوعی با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تلفیق شده است. از سال آینده حفظ موضوعی کاملاً منطبق با طرح زندگی با آیه‌ها خواهد بود. دانشگاه فرهنگیان هم آموزگاران خود را برای ورود به مدارس به نحوی انتخاب می‌کند که سواد قرآنی اولیه برخوردار باشند.

وی ادامه داد: حفظ ترتیبی در صد مدرسه شبانه روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین از زمانهای خالی این مدرسه می‌توان با هم افزایی نهادهای فرهنگی مختلف بهترین استفاده را برد.

با شناخت ذایقه مخاطب می‌توان اتفاقات خوبی در جامعه رقم زد

در ادامه این نشست خواجه پیری گفت: باوری نهادینه شده بود که دین گریزی دارد در جامعه گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان قرآنی تصمیم گرفتند روش خود را عوض کنند و این تغییر در برنامه محفل و مسطورا دیده شد. هماهنگی تمام دستگاه‌ها در این طرح دیده شد و به این نتیجه رسیدند اگر ذایقه مخاطب مورد توجه باشد و همه پای کار باشند اتفاق خوبی رقم می‌خورد .۸۷ درصد مردم به قرآن باور دارند و باید از این ظرفیت هم استفاده شود.

در پایان این نشست از پوستر حفظ موضوعی رونمایی شد.

کد خبر 6090805 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا