Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:38:26 GMT

ذخیره آبخوان‌های استان گلستان ۲۰ درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۰۱۳۱

ذخیره آبخوان‌های استان گلستان ۲۰ درصد کاهش یافته است

گروه استان‌ها- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: کاهش ذخیره آبخوان‌های استان گلستان حدود ۲۴۶ میلیون مترمکعب نسبت به وضعیت مطلوب بوده و حدود ۲۰ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد. - اخبار استانها -

سیدمحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگاناظهارداشت:  کاهش ذخیره آبخوان‌های استان گلستان حدود 246 میلیون مترمکعب نسبت به وضعیت مطلوب بوده و حدود 20 درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد، که آبخوان های کم عمق حدود 187 میلیون مترمکعب و آبخوان های عمیق حدود 59 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارکرد: از اول مهر 1400 لغایت 31 فروردین 1401 بر مبنای ایستگاه های شرکت آب منطقه ای گلستان مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان 328 میلی متر بوده که نسبت به آمار بلندمدت با 345 میلی متر ، پنج درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان درباره میزان افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز افزود: بر این اساس در حوضه آبریز گرگانرود 7 درصد کاهش، در اترک سفلی 8 درصد کاهش، در قره‌سو 10 درصد افزایش، در نکارود علیا هفت درصد کاهش و در خلیج گرگان 11 درصد افزایش نسبت به بلندمدت اتفاق افتاده است.

وقوع رواناب در استان لرستان/ مردم در حاشیه رودخانه‌ها توقف نکنندعلت مرگ ماهیان رودخانه ماسوله‌رودخان صومعه‌سرا چه بود؟بازی با مرگ اهالی «نسه‌کوه» در محروم‌‌ترین منطقه ایران/ عبور از رودخانه وحشی و خروشان خرسان با سیم بکسل + فیلم

وی اظهار کرد: متوسط دمای اندازه گیری شده طی این مدت 11.3 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به آمار بلندمدت با 10.7 درجه سانتی‌گراد، 0.6 درجه افزایش را نشان می‌دهد.

حسینی ادامه داد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه های شاخص رودخانه های استان نسبت به آمار دوره بلندمدت، بین 86 درصد کاهش تا 6 درصد کاهش داشته است.

وی از کشاورزان وبهره برداران مجاز آب های زیرزمینی خواست ضمن خودداری از کشت برنج نهایت صرفه جویی را در استفاده از آب به عمل آورده و برای پیشگیری از خسارت به محصولات خود و دیگران حداقل 20 درصد از سطح کشت خود را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین از کشاورزان و بهره برداران مجاز آب های سطحی درخواست کرد که با توجه به کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها نسبت به کاهش سطح کشت خود به میزان حداقل 50 درصد اقدام کنند.

انتهای پیام/581/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای استان گلستان میلیون مترمکعب نسبت به آمار درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، صابر جباری، در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است.

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می‌داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • کاهش سرقت در اردبیل