Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@02:09:54 GMT

دلفین‌های قاتل؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۶۵۷۲

دلفین‌های قاتل؟

فرارو- روسیه نگران این است که کشتی‌های دریایی با ارزش آن کشور در دریای سیاه طعمه موشک‌های اوکراینی شوند و بسیاری از کشتی‌های خود را خارج از محدوده دید در بندر سواستوپل در کریمه پناه می‌دهد. عکس‌های ماهواره‌ای تحلیل شده توسط روزنامه «واشنگتن پست» نشان می‌دهند که ورودی آن بندر توسط دلفین‌های نظامی محافظت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا واقعا نیروی دریایی روسیه از دلفین‌های نظامی به عنوان بخشی از تهاجم مسکو به اوکراین استفاده می‌کند؟ دلفین‌ها چگونه قرار است به ارتش روسیه کمک کنند؟

به گزارش فرارو به نقل از نشریه ویک، عکس‌های ماهواره‌ای از Maxar Technologies چیزی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد دو دلفین در دو طرف ورودی بندر سواستوپل وجود دارند و تحلیلگران را وادار به طرح این فرضیه کرده که ممکن است دلفین‌ها وظیفه عملیات ضد غواصی را بر عهده داشته باشند و از ورود یا نزدیکی نیرو‌های عملیات ویژه اوکراین و از نفوذ آنان به بندر جلوگیری کنند و یا در زیر آب برای خرابکاری کشتی‌های جنگی مورد استفاده قرار گیرند. او خاطرنشان کرد که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه از دهه ۱۹۶۰ میلادی به این سو دلفین‌ها را برای این قبیل اقدامات آموزش داده اند.

در نتیجه، آیا احتمال آموزش دلفین‌ها انجام شده است؟

بله، نیروی دریایی ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ میلادی برنامه آموزش پستانداران دریایی خود را که مستقر در سن دیگو بود از حالت طبقه‌بندی خارج ساخت و اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زمانی که کریمه را به ارث برده بود در مورد برنامه آموزش دلفین در نزدیکی سواستوپل در دوره شوروی صحبت کرد.

دلفین‌ها برای جستجو و علامت‌گذاری مکان مین‌های زیردریایی‌ای آموزش دیده‌اند که می‌تواند ایمنی افراد سوار بر کشتی‌های نظامی یا غیر نظامی را تهدید کند. دلفین‌ها و شیر‌های دریایی به کارکنان امنیتی در شناسایی و دستگیری شناگران و غواصان غیرمجاز که ممکن است به افراد، کشتی‌ها یا تاسیسات بندری نیروی دریایی آسیب برسانند کمک می‌کنند.

صحبت از شیر‌های دریایی به میان آمد؟

شیر‌های دریایی در وهله نخست «خطوط بازیابی را پیدا کرده و به تجهیزات نیروی دریایی در کف اقیانوس مرتبط و متصل می‌سازند». هنگامی که نیروی دریایی امریکا شروع به بررسی ایده استفاده از پستانداران دریایی کرد توانایی‌های حسی و فیزیکی بیش از دوازده گونه مختلف از پستانداران دریایی، همچنین کوسه ها، لاک پشت‌های دریایی و پرندگان دریایی" را مورد آزمایش قرار داد، اما تنها شیر‌های دریایی کالیفرنیا و دلفین‌ها دارای قابلیت آموزش و سازگاری با طیف وسیعی از محیط‌های دریایی به ویژه آب‌های عمیق، تاریک یا تیره شناخته شدند.

آیا دلفین‌ها و سایر پستانداران دریایی برای جنگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟

نیروی دریایی ایالات متحده تاکید کرده است که «در حال حاضر پستانداران دریایی خود را برای آسیب رساندن یا زخمی کردن انسان‌ها یا حمل سلاح برای نابود کردن کشتی‌ها آموزش نمی‌دهد و هرگز آموزش نداده است». از سوی دیگر، روس‌ها ممکن است با سربازان نیروی دریایی خود کمی تهاجمی‌تر بوده باشند. رسانه دولتی روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی خبر مقاومت ناپذیری را منتشر کرد مبنی بر این که اوکراین سه دلفین «قاتل» آموزش دیده توسط شوروی را به دلیل جفت گیری از دست داده است.

آیا روسیه واقعا دلفین‌های قاتل را خلق کرده است؟

یک مربی سابق دلفین‌ها به نام «داگ کارتلیج» در سال ۱۹۹۸ میلادی به روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» گفته بود زمانی که از مرکز مخفی دلفین‌های کریمه بازدید کرد اوکراینی‌ها به او مستنداتی را ارائه کردند که نشان می‌داد شوروی به دلفین‌ها وسایل کشنده‌ای مجهز کرده تا به غواصان دشمن دی اکسید کربن تزریق کنند و پستانداران دریایی را آموزش داده بودند تا با استفاده از چتر نجات از بالگرد فرود انجام دهد. او می‌گوید: «اگر خود شواهد را ندیده بودم باور نمی‌کردم».

هنگامی که نروژ در سال ۲۰۱۹ میلادی یک نهنگ بلوگا را با وسیله‌ای مجهز به دوربین که روی آن نوشته شده بود «تجهیزات سنت پترزبورگ» شکار کرد یک سرهنگ روس به نام «ویکتور بارانتس» ادعای نروژی‌ها را مبنی بر این که آن نهنگ جاسوسی روسیه بوده مورد تمسخر قرار داد. او گفته بود: «اگر ما از این حیوان برای جاسوسی استفاده می‌کردیم آیا واقعا فکر می‌کنید که یک شماره تلفن همراه با پیام» لطفا با این شماره تماس بگیرید «را روی آن می‌چسباندیم»؟ بارانتس که آموزش دلفین‌های نظامی را در دوران شوروی و پس از شوروی مشاهده کرده بود به رادیوی روسی «گووریت مسکوا» گفت: «ما دلفین‌های نظامی برای نقش‌های رزمی داریم ما این موضوع را پنهان نمی‌کنیم».

بارانتس افزوده بود: «در سواستوپل ما مرکزی برای دلفین‌های نظامی داریم که برای کار‌های مختلف آموزش دیده‌اند از تجزیه و تحلیل بستر دریا گرفته تا حفاظت از آب و وصل کردن مین‌ها به بدنه کشتی‌های خارجی».

آیا امریکا واقعا از دلفین‌ها برای جنگ استفاده نمی‌کند؟

ایالات متحده از دلفین‌ها برای پاکسازی مین‌های زیر آب در بندر‌ام قصر عراق در طول جنگ عراق استفاده کرد. هم چنین، دلفین‌های آموزش دیده از کشتی‌ها و اسکله‌های آمریکایی در جنگ ویتنام و در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در نزدیکی بحرین محافظت کردند. با این وجود، نیروی دریایی امریکا می‌گوید که به دلفین‌ها و شیر دریایی خود سلاحی متصل نکرده است.

مرکز جنگ اطلاعات نیروی دریایی امریکا اعلام کرده بود: «چند دهه طبقه بندی ماموریت‌های واقعی منجر به گمانه زنی رسانه‌ها و طرح اتهاماتی از سوی فعالان حقوق حیوانات درباره موضوع دلفین‌هایی شد که به عنوان سلاح‌های تهاجمی استفاده می‌شدند ادعا‌هایی که به دلیل این طبقه‌بندی قابل پاسخگویی نبودند. فیلمی به نام» روز دلفین «در سال ۱۹۷۳ میلادی درباره دلفین‌های آموزش دیده که مورد استفاده مرگبار قرار گرفته‌اند این گمانه زنی‌ها را تقویت کرد و علیرغم تلاش‌های نیروی دریایی به پاسخگویی درباره این موضوع عده‌ای هستند که هم چنان فعالانه به ترویج این شایعات ادامه می‌دهند».

آیا باید باور کنیم که ارتش ایالات متحده واقعا به آسایش و آرامش پستانداران دریایی اهمیت می‌دهد؟

نه واقعا. با این وجود، دلایل نوع دوستانه کمتری برای جلوگیری از تبدیل پستانداران دریایی هوشمند به سلاح‌های کشنده وجود دارد. از آنجایی که دلفین‌ها نمی‌توانند تفاوت بین کشتی‌های دشمن و دوست یا غواص‌ها و شناگران دشمن و دوست را تشخیص دهند عاقلانه به نظر نمی‌رسد که اختیار تصمیم گیری به یک حیوان داده شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: روسیه اوکراین ارتش روسیه دلفین پستانداران دریایی دلفین های نظامی شیر های دریایی نیروی دریایی ایالات متحده دریایی خود آموزش دیده دلفین ها کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۶۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای «مثلث برمودا»

ایتنا - یک منطقه دریایی در اقیانوس اطلس شمالی که بین فلوریدا، پورتوریکو و برمودا قرار دارد، در اواسط قرن بیستم پس از انتشار مقالاتی که از ناپدید شدن مرموز قایق‌ها و هواپیماها در آنجا حکایت داشتند، جایگاهی افسانه‌ای پیدا کرد.
یکی از مشهورترین حوادث در سال ۱۹۴۵ میلادی روی داده بود؛ یعنی زمانی که گروهی متشکل از پنج بمب‌افکن نیروی دریایی ایالات متحده در یک ماموریت آموزشی در این منطقه ناپدید شد.

پس از آن برای دهه‌ها، دلیل غرق شدن هر کشتی و سقوط هر هواپیمایی در این منطقه، نیروهای مخرب مثلث برمودا دانسته شد. تا اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی یک نویسنده آمریکایی به نام «لری کوشه» کتابی را منتشر کرد و در آن توضیح داد که گزارش‌های مربوط به مثلث برمودا، نادرست و اغراق‌آمیز یا تأیید نشده هستند. 

او همچنین نوشت تعداد حوادث دریایی که در این منطقه از اقیانوس اطلس روی می‌دهد، نسبت حوادث روی داده در دیگر بخش‌های اقیانوس، خیلی بیشتر نیست.

با این وجود، استناد به دلایل طبیعی و ماوراء طبیعی برای شرح حوادث این منطقه همچنان برای سال‌ها ادامه یافت. در برخی از استدلال‌ها سراغ اتلانتیس رفتند و نیروی باقی مانده‌های این جزیره افسانه‌ای را در وقوع این حوادث مقصر دانستند و در برخی دیگر ادعا کردند که در این مثلث، نوعی پدیده فضا‌-زمان حاکم است و اجسام را به درون یک جهان موازی می‌مکد.

یکی از عجیب‌ترین توضیح‌های طبیعی درباره این منطقه نیز این بوده که حباب‌های متان آزاد شده از بستر دریا، کشتی‌ها را واژگون می‌کند. با این حال، در جریان مطالعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده، هیچ نشانی از انتشار قابل توجه متان در ۱۵ هزار سال گذشته در این منطقه یافت نشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل سقوط هواپیماها و واژگونی کشتی‌ها در گذشته در این منطقه، وقوع طوفان‌های زیاد بوده است؛ آنهم در دورانی که هنوز خلبانان و کاپیتان‌های کشتی‌ها ابزارهای دقیقی برای پیش‌بینی آب و هوای بد نداشتند.

 

نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان داد طوفان‌های همگرایی که در این منطقه روی می‌دهد، گاه امواج سرکشی به ارتفاع ۳۰ متر ایجاد می‌کند که می‌تواند حتی شناورهای بزرگ را غرق کند.

شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی نیز تأیید کرد که چنین امواجی پتانسیل غرق شدن کشتی‌ها را دارند، با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها واقعاً در مثلث برمودا روی می‌دهند.

برخی ادعا می‌کنند که ناهنجاری‌های مغناطیسی باعث می‌شده که در گذشته ملوانان و خلبانانی که با قطب‌نما حرکت می‌کردند، از مسیر خارج شوند.

اگرچه تا کنون چنین ناهنجاری‌هایی شناسایی نشده، اما گمان می‌رود در اوایل قرن بیستم، شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی در مثلث برمودا همسو شدند که می‌توانسته منجر به خطاهای ناوبری شود.

گارد ساحلی ایالات متحده نیز هیچ خطر خاصی را در مثلث برمودا شناسایی نکرده است. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ میلادی که خطرناک‌ترین آب‌ها برای کشتیرانی را فهرست کرده بود، این منطقه را در فهرست خود قرار نداده است.

آمارها نیز نشان می‌دهد که با وجود حجم بالای ترافیک هوایی و دریایی همچنین طوفان‌های مکرر، از مثلث برمودا تعداد غیرعادی از تصادف و خرابی‌ گزارش نشده است.

شاید دلیل واقعی جلب شدن توجه‌ها به این منطقه، این باشد که مردم بطور طبیعی به سمت رمز و راز کشیده می‌شوند و به همین دلیل گزارش‌ها از ناپدید شدن‌ها، توجهات زیادی را به خود جلب می‌کرده است.

از قدرت این باورهای اسرارآمیز در سال‌های اخیر کاسته شده است؛ شاید به این دلیل که فناوری‌های مدرن به ما اجازه می‌دهد ترافیک‌های هوایی و دریایی را با دقت بیشتری ردیابی کنیم.

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • معمای «مثلث برمودا»
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ