Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:08:32 GMT

چرا «ترامپ» به دنبال ترور مقام بلندپایه نظامی ایران بود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۷۱۷۴

چرا «ترامپ» به دنبال ترور مقام بلندپایه نظامی ایران بود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردین در گزارشی بر اساس کتاب خاطرات «مارک اسپر» رئیس سابق پنتاگون، اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشت یک ژنرال بلندپایه ایرانی را به دلایل سیاسی هدف قرار دهد.

بر اساس آنچه در کتاب خاطرات «مارک اسپر» وزیر دفاع دولت ترامپ آمده است، «رابرت او برایان» مشاور امینیت ملی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا مدت کوتاهی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در این کشور رئیس ستاد مشترک ارتش را با اعلام این خبر شوکه کرده و گفته بود که ترامپ می‌خواست یک مقام بلندپایه نظامی ایران که خارج از مرزهای این کشور به فعالیت مشغول بود را هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، «مارک اسپر» دومین و آخرین وزیر دفاع آمریکا در دوران ترامپ در خاطرات خود در این باره نوشت: این کار ایده واقعا بدی بود که تبعات زیادی را نیز با خود به همراه داشت. ژنرال «مارک میلی» (رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا) می گفت که ترامپ این کار را صرفا در راستای منافع سیاسی ترامپ می دانست.

در طول این خاطرات، «مارک اسپر» خود را به عنوان یکی از گروهی از دستیاران معرفی می‌ کند که در برابر ایده‌ های بد یا غیرقانونی پیشنهادی ترامپ یا زیردستان مقاومت کرده بود؛ مانند حمله پیشنهادی به افسر ایرانی.

در ادامه کتاب خاطرات رییس وقت پنتاگون در این خصوص آمده است: ترامپ جنگ طلبی با تهران را بخش مهمی از دولت و ساختار اقدامات خود برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ قرار داده و نه تنها از توافق هسته ای ایران (موسوم به برجام) خارج شده بود؛ بلکه مرتباً در مورد هزینه درگیری با ایالات متحده هشدار می داد.

«اسپر» در ادامه اضافه می کند: در نشستی در ماه جولای سال ۲۰۲۰، «اوبرایان» (مشاور امنیت ملی ترامپ) برای اقدام نظامی علیه ایران به دلیل غنی سازی اورانیوم این کشور فشار می آورد - کاری که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای تسریع شد.

کتاب «اسپر» اضافه می کند: «اوبرایان» برای اقدام نظامی» فشار می‌ آورد. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور هم «به طرز ماهرانه‌ای به اوبراین تکیه می‌ کرد و می گفت: رئیس‌جمهور تمایل دارد کاری را در این زمینه انجام دهد؛ اما «مارک میدوز» رئیس دفتر ترامپ برای مخالفت با این بیانیه وارد عمل شد.

خاطرات این مقام ارشد پنتاگون می افزاید: با این حال، حدود یک ماه بعد در ۲۰ آگوست، ژنرال «مارک میلی» (رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا) به من گفت که «اوبرایان» (مشاور امنیت ملی ترامپ) عصر روز قبل تماس گرفته بود تا بگوید «رئیس‌جمهور می‌خواست یک افسر ارشد نظامی که خارج از ایران فعالیت می‌کرد را هدف قرار دهد.

اسپر می نویسد: من و میلی از ماهیت این شخص آگاه بودیم. اما چرا حالا؟ چه چیز جدیدی بود؟ آیا تهدیدی قریب الوقوع وجود داشت؟ در مورد جمع آوری تیم امنیت ملی برای بحث در این مورد چطور؟ «مارک میلی» گفت که از این فراخوان «متحیر» شده است و احساس کرد که «اوبرایان رئیس‌جمهور را به این موضوع واداشته است» و تلاش می‌کند اخباری را ایجاد کند که به انتخاب مجدد ترامپ کمک کند.

کد خبر 5484018

منبع: مهر

کلیدواژه: پنتاگون مارک اسپر رابرت اوبرایان دونالد ترامپ ایران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 اوکراین روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین مسکو جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ایالات متحده امریکا مسجدالاقصی عراق آخرین اخبار اوکراین واشنگتن اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور مارک اسپر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات

بلینکن و رئیس جمهور چین بر اهمیت مدیریت مسئولانه اختلافات بین آمریکا و پکن تاکید کرده و درباره یک سری مسائل از جمله امور جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه صحبت داشتند.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوها بین دو کشور در ماه‌های اخیر و در حالی افزایش یافته که اختلافات نیز همچنان زیاد است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین نگرانی خود را درباره حمایت پکن از روسیه و حمله به اوکراین و همچنین مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی، حقوق بشر و تولید و صادارت مواد مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی ابراز داشت.

بلینکن همچنین گفت در یک سری موارد همکاری دوجانبه با چین پیشرفت‌هایی داشته که شامل ارتباطات نظامی، مقابله با مواد مخدر و هوش مصنوعی می‌شود و دو طرف همچنین توافق کردند تا مذاکراتی را درباره کاهش خطرات ناشی از این فناوری هوش مصنوعی آغاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما به حفظ و تقویت خطوط ارتباطی برای پیشبرد در این حوزه و دستیابی به توافقی برای رسیدگی به اختلاف‌نظرها به منظور اجتناب از هرگونه سوءتعبیر، برداشت‌های نادرست و ارتباطات اشتباه ادامه می‌دهیم و متعهدیم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد: «با اینکه ما به دنبال تعمیق همکاری هستیم که به نفع دو طرف است، آمریکا درباره چالش‌هایی که توسط چین ایجاد شده، به شدت هوشیار است. واشنگتن همیشه از منافع اصلی و ارزش‌های خود دفاع می‌کند.»

وی همچنین به‌ویژه نگرانی خود را درباره تامین قطعاتی از جمله ابزارآلات و قطعات میکرو الکترونیک برای مسکو ابراز داشت و پس از دیدار با رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: «روسیه بدون حمایت‌های چین برای حفظ حملاتش علیه اوکراین به مشکل برمی‌خورد. تامین صنایع دفاعی روسیه هم تهدیدی علیه اوکراین و هم تهدیدی علیه امنیت اروپاست.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین با شی جین‌پینگ درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی صحبت و بر حمایت قاطع آمریکا از فیلیپین تاکید کرد.

رئیس جمهور چین نیز تاکید کرد که چین و آمریکا باید به جای دخیل شدن در رقابتی شرورانه به دنبال همکاری در مسیری مشترک باشند.

وی افزود: «چین از دیدن یک آمریکای مطمئن، باز، موفق و پر رونق خوشحال می‌شود. ما امیدواریم که آمریکا هم به دنبال توسعه چین در مسیری روشن و مثبت باشد. این یک مساله نهادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

دیدار بین بلینکن و رئیس جمهور چین در پایان سفر سه روزه وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • ادای احترام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شهدای گمنام سمنان