Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@15:38:51 GMT

بازنگری شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۰۴۷۷

بازنگری شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: آئین‌نامه ارتقا و حتی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در این آئین‌نامه‌ها ایفا خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به مناسبت سالگرد ۱۷ اردیهشت ماه سال ۱۳۵۷ دانشگاه تبریز و گرامیداشت یاد و خاطره دانشجوی شهید محمد غلامی در این دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کلانتری تأکید کرد: بررسی اهمیت دانشگاه فراتر از یک نگاه فن سالارانه مستلزم، یک نگاه فرهنگی دقیق و عمیق است. دقیق‌تر بگویم، بدون تقویت عناصر و سویه‌های فرهنگی دانشگاه، دستیابی به این اهداف و آرمان‌ها و کمک به حل مسائل کشور محال است. فرهنگ است که به دانشگاه جهت می‌دهد، فرهنگ است که به حیات دانشگاهی معنا و هویت می‌دهد. فرهنگ است که تعلق می‌آفریند و دانشگاهیان را با مسائل و آلام جامعه مرتبط می‌سازد و آن‌ها را به حل آن‌ها ترغیب می‌کند.

وی افزود: متأسفانه واقعیت این است که در این سال‌ها، نه فقط بواسطه شیوع کرونا، که اساساً به دلیل غلبه نگاه فن سالار و غیرفرهنگی، امر فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها حاشیه‌ای تلقی شده بود و لطمات زیادی را به دانشگاه‌ها وارد ساخت و دانشگاه را از رسالت خود دور ساخت. غافل از اینکه، حتی اگر توسعه علمی و فناوری را هدف گیری کنید، این هدف بدون اتکا به فرهنگ که معنابخش کنشهاست ناممکن است. اساساً دانشگاهی که قرار است انسان بسازد و تربیت کند، دانشگاه که قرار است مسئولیت اجتماعی داشته باشد و کنشگران مسئول تربیت کند، دانشگاهی که دانش آموختگانش قرار است به مردم خدمت کنند، بدون توجه به فرهنگ نمی‌تواند به این اهداف دست یابد.

وی افزود: البته، خوشبختانه، علی رغم مشکلات عدیده‌ای که دانشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، وزیر علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کردند که ۳ درصد از بودجه خود را به فعالیت‌های خود اختصاص دهند. این رقم آنگاه به‌چشم می‌آید که بدانیم بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ زیر سه دهم درصد (۰.۳ درصد) بوده است.

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و تعاملات خوبی نیز با سازمان برنامه و مجلس نیز صورت گرفت اظهار داشت: امیدواریم در سال بعد ردیف بودجه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کاملاً از ردیف فعالیت‌های رفاهی و تغذیه و … جدا شود تا بتوان نظارت دقیق‌تری را بر فعالیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها داشت.

توجه به هر سه رکن دانشگاه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: البته جهت‌گیری مهم دیگری که در دستور کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها قرار گرفته است، توجه توأمان به تمامی ذیربطان در برنامه‌های فرهنگی یعنی اساتید، کارکنان و دانشجویان است که بر این اساس، کنشگر و مخاطب فعالیت‌های فرهنگی هر سه گروه اساتید و دانشجویان و یاوران علمی یا همان کارکنان هستند.

بازنگری شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: آئین نامه ارتقا و حتی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در این آئین‌نامه‌ها ایفا خواهد کرد. چرا که دانشگاه اگر به مسئولیت خود در قبال انقلاب و مردم توجه نکند و نسبتی با مسائل واقعی مردم نداشته باشد و آستین همت برای حل علمی و دقیق مسائل کشور بالا نزند بتدریج از کانون توجه ملت بیرون خواهد رفت و به سرنوشت روشنفکران غربزده‌ای دچار خواهد شد که هیچ نسبتی با تاریخ و تمدن ایران نداشته و لذا جایی در دل مردم باز نکردند و حذف شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم رتبه بندی دانشگاه ها رتبه بندی شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها فرهنگی و اجتماعی آئین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۰۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در نشست مشترک با رییس سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس در ایران، پیرامون آغاز به کار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در کرمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

روح الله خضری پور از انجام مقدمات برای امضای توافقنامه چهارجانبه با دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سازمان پزشکان بدون مرز و موسسه کنشگران توسعه درخصوص آغاز فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس (MSF) در کرمان خبرداد و گفت:زمینه برای انجام این مهم فراهم آمد.


وی بیان کرد: با توجه به حضور اتباع خارجی در استان کرمان و هزینه‌های بالای درمانی این افراد، پیگیری‌های مکرر از سوی اداره کل امور اتباع استان برای رفع موانع حضور و فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های مرتبط انجام و زمینه فعالیت این سازمان در استان مهیا شد.

خضری‌پور به توافقنامه چهارجانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) و موسسه کنشگران توسعه فردا اشاره و بیان کرد: مقرر شد سازمان مذکور با فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود